• Minifer

Allergitråden

Hurra vilken bra tråd! Här hoppar jag in om jag får! Har en son på 1.5 som är konstaterat äggallergisk, men försöker nu reda ut om det är mer iom att han har så mkt eksem. Hans Har även en lillasyster på 4 månader som också får eksem så vi experimenterar som tusan med mat till mig och sonen nu. Någon som har tips på metod, vi blir helt förvirrade och tycker det är svårt

• Minifer

Tack för välkomnandet! Hmm, nu har jag först ätit mjölkfritt någon vecka och sedan ätit mjölk i normala mängder, tredje dagen idag. Lilla loppan var just svinarg och böjde sig nästan i en cirkel för att komma undan tutten. Tycker hon ser lite eksemigare ut men osäker. Ni andra med erfarenhet, att hon är rosslig och får slem i bajset (som är tunt gult och luktar fränt) kan det vara tecken på mjölkallergi? Stör mig lite för vi åt wokat igår med soja i, tänk om det är den hon reagerar på och inte alls mjölken? Önskar nästan att man kunde börja från noll med dropp eller något och sedan äta en sak i taget...

• Minifer

Allro: åtusan! Trodde sojasås var helkört. Jag har inte ätit någon ersättningsprodukt alls, utan bara låtit bli allt med mjölkprotein i. Nu är det lite förvirrat för igår var eksemen lite värre, men idag lite bättre, trots att jag hävde i mig massa glass igår. Blir inte klok på detta! Hur länge ska man vara mjölkfri för att rensa systemet? Och hur mycket mjölk ska jag käka för att kompensera? Och om soja-allergiker tål sojasås vad ska jag undvika? Har verkligen noll koll känns det som. Tack snälla för hjälpen! Har läkartid för lillan på tisdag, men litar inte helt på läkarna (som sist sa att det var hormonplitor när jag ifrågasatte allergi)

• Minifer

Allro: aha ok! Då förstår jag! Inte för att jag önskar allergier på någon annan, men är väldigt skönt att höra någon annans erfarenheter! Jag får väl fortsätta dricka mjölk och se om det dyker upp nya eksem eller om hon blir rosslig igen, så får vi se vad doktorn säger på tisdag också. På sätt och vis är det skönt att storebror är allergisk så de vet att man har lite koll på hur eksem ser ut iaf. Glad påsk allihopa förresten!

• Minifer

Allro: varning, bajs-inlägg ;) inser ju att jag glömt en liten detalj ang storebror! Hans eksem har ju flippat ut lite, men han har också varit kass i magen i ett par veckor. Insåg inte förrän just nu att det kanske har ett samband. Han har varit lös med hårda kluttar i, och sedan några dagar haft diarré. Gul sådan. Vi har bara funderat på om det är för att han är förstoppad eller om det är virus, men kanske är mjölk? Finns det mjölkfri välling att köpa? Utan soja då.

• Minifer

mitt i natten-noja

Usch jag är orolig! Min son har ju varit lös i magen en vecka som jag säkert sagt tidigare, innan dess lös och hård om vartannat. Vi var inne med honom på akuten för tre dagar sedan eftersom vi var rädda att det var helstopp, men icke. Runt midnatt inatt vaknade han och blev HELT hysterisk. Sparkade och vred sig som en orm och grät och skrek så han knappt kunde andas, verkade ha ont. Jag blev så orolig att jag nästan dog på fläcken. Det gick över efter kanske tio minuter i alla fall, och i samråd med 1177 avvaktar vi. Jag inbillade mig att han dricker mycket, vilket vi sade till 1177 som sade att det kan vara ett tecken på diabetes. Det vet jag eftersom jag själv har diabetes, men sonen var med i den sk teddystudien när han föddes där det konstaterades at han inte har ärftliga anlag för det, så det kändes lite långsökt.

Men så satte jag mig och googlade och upptäckte att det finns något som heter sekundär diabetes, som man kan få bla vid långvarigt användande av kortison!!! Det är det fan ingen som sagt!! Han har ju blivit smord med kortison i hela sitt liv i stort sett varje dag sedan han var 12 veckor, på inrådan av läkare! Är jätteorolig nu att han skall ha fått diabetes pga det, och har han det blir jag vansinnig! Och visst kan både förstoppning och diarre vara tecken på diabetes, ökad törst likaså, och trötthet  (han ser alltid trött ut) och avmagring (har inbillat mig flera veckor att han blivit lättare). Argh!

Det som är bra är att jag ju själv snabbt kan kolla hans blodsocker imorgon eftersom jag ju har en mätare, och då får jag besked på en gång, men ville skriva av mig lite för vill inte väcka honom igen bara för att hugga hål i fingret på honom när han äntligen somnat efter allt ontet.

Men tänk på det ni som har småttingar med eksem, att man kan utvecka sekundär diabetes av det =( Och tydligen benskörhet också.

• Minifer

Allro: vi har smort varje dag i nästan 1.5 år. Första halvåret två gånger om dagen, nu varje kväll. Vi vägrar dock använda den ordinerade klass 3 utan använder locoid som är klass två. Jag är såklart orolig eftersom fass säger att man inte skall använda kortison länge, men doktorn har sagt att vi ska göra det. Och smörjer vi inte blir eksemen fruktansvärda. Nu är de på bättring igen så då undviker vi att smörja. Usch känns inte alls bra :(

• Minifer

K kavat och Allro: jo det är ju det vi känner. Grr för att vi inte lyssnat till magkänslan tidigare. Har bara fått höra typ att That's life, bara att smörja. Har undvikit röda frukter/grönsaker i några dagar nu samt köpt mjölkfri välling. Ska försöka få akuttid hos doktorn imorgon också för något är fel fel. Blev nästan akuten igår igen. Tack så mycket!

• Minifer

Amia01: dricker och kissar hon normalt? Som diabetiker tänker jag på just diabetes när jag hör. Gemensamt för godset är ju att det är himla massa socker, och vid högt blodsocker mår man illa och kan få ont i magen och så. Behöver såklart inte alls vara det, men kanske värt att kolla upp? Andra tecken är att man dricker och kissar mycket.

Svar på tråden Allergitråden