• Minifer

Allergitråden

Hej! Har inte kunnat vara inne på ett par dagar och hinner inte läsa ikapp nu, men tänkte bara berätta att det verkar som att sonens envisa diarré beror på att vi bytt välling (vilket jag inte visste, mannen som köpt och vi häller över i en burk. Hans mage verkar inte fixa full korn

• Minifer

K-kavat: nej inte testat för gluten, men den 9 e har vi tid på barnkliniken för båda barnen och då vill jag att de testar för allt de kan. Utesluter inte gluten. Det är jättesvårt att säga vad som funkar och vad som inte gör eftersom han aldrig är helt eksemfri, utan har mer eller mindre så att säga. Men sedan början på denna månaden (dvs 3 dagar sedan typ) kör vi utan ägg (såklart), soja, tomat, röda grejer. Eksemen är på tillbakagång nu så får se vad som händer. För lillans del äter jag inte ägg och mjölk. Så har blivit lite olika dieter. Inbillar mig att hon ser bättre ut, men tidigt att säga

• Minifer
    Sousafon skrev 2011-05-05 14:14:03 följande:
    Apropå glutenintolerans funderar jag på om jag själv kan tänkas ha det. Mina symptom är låg vikt (kan inte gå upp) och konstant trötthet. Har egentligen inga symptom från mage eller hud. Kan det vara det ändå?
    har du kollat upp dina sköldkörtelvärden? Kan vara det annars kanske? www.1177.se/Fakta-och-rad/Sjukdomar/Hypertyreos--overskott-av-skoldkortelhormon-/
  • Minifer
    annakoh1209 skrev 2011-05-08 20:37:42 följande:
    Hej på er
    har fått besked att jag är välkommen in här nu :)
    vi har en rad allergier

jag själv: gräs,pollen,katter, parfym,lakos, päron
    2åringen: mjölk,päron,röda bär, parfym,äpple,pollen,pälsdjur
    5åringen: mjölk,päron,parfym,pollen o vissa pälsdjur,
    om man är allergisk mot päron, tål man äpple då, eller ej? Och hej! Och välkommen! :D

Ni skriver så mycket härinne att jag inte alls hinner med med mina två små pluttar härhemma. Ber om ursäkt om jag missar något eller inte kommenterar eller svarar. Bara att tjata om jag missar. Imorgon skall jag med barnen till barnmott. och kolla upp allergier mer hoppas jag. Har ätit mjölk och äggfritt nu i två veckor, men tycker inte dotterns eksem blir så mycket bättre, och sonen har fått soja och röda gejer-fritt och han är väl heller inte direkt bättre..suck. Inte på väg att försvinna, inget nytt. Bara sådär i "mellanläge" liksom. (eksemen alltså)

Håll tummarna
  • Minifer

Hej! Nu har,vi varit hos läkaren, besöket tog ca två timmar! Dottern pricktestades för mjölk och ägg, och det visade inget. Men hon är bara fem månader?Är inte det alldeles för tidigt att pricktesta? Sonen som jag däremot gärna ville pricktesta gjorde hon inte, utan det blev blodprov på soja, apelsin och mjölk. Sedan tyckte hon de lät rossliga, så nu ska de gå en kur med inhalation flera gånger om dagen :(

• Minifer

blö. jag råkade visst återinföra mjölken lite brutalt (glass) och gissa vem som är helrisig i magen... ajjeeeee... Tror att loppan fått betydligt mer eksem också, men hon hade skrikit ett tag innan jag kollade, så ska dubbelkolla imorgon att det inte bara var att hon var röd pga skrik. Är de kvar skiter jag i vad läkaren säger och följer vad vi själva tror.

Nu ligger hon och hostar och hostar, har inte lyckats hämta ut inhaleringstjofräset än så mäste göra det imorgon. Blir så ledsen, Bastian har alltid varit lite rosslig han med, men när jag ifrågasatt att barnen rosslat har de bara sagt att det är normalt och att barn ofta låter så. Ingen som har sagt att eksembarn ofta har astma. Fattar inte varför det skall vara så svårt liksom...Var till läkaren med storebror för ett par månader sedan när han hostat flera veckor utan att vara förkyld, och vi undrade om det kunde vara lunginflammation eller något (vi hade ingen aning om att astma kunde ge hosta, har alltid trott att det är att man andas pipigt och väsigt) men då fick vi mest en axeltyckning. gah!

känns läskigt med hela inhalationsgrejen, med masken och så.. hur brukar 5-månaders och ett och ett halvtåringar reagera, blir de jätteledsna? Är det obehagligt för dem?

• Minifer
    Kavat skrev 2011-05-11 08:27:38 följande:
    Eksem och astma = allergi skulle jag vilja skriva... Men vet att inte alla läkare håller med mig...
    Även astman brukar ju blir ju sämre om man får i sig  något man inte tål...

En 5-månaders tror jag gillar läget bara. Inga problem gissar jag.

Vi inhalerade vår 9 månaders och det gick hur bra som helst. Men har sett motsatsen också.. Försök att inte skrämma och ta det lugnt är mitt råd.

Blå Myran  fick höra att de får bättre in det om de skriker, vill minnas att de hade rätt mycket problem med sin lille kille när han var liten, men vet inte hur gammal han var då..
    LillSkruttet skrev 2011-05-11 08:34:37 följande:
    Lillkillen var INTE glad åt inhalationerna från början. Han fick tokpanik och jag fick blåhålla honom medan han kippade efter andan och grät hysteriskt samtidigt. Var skitjobbigt. Han var då runt 5 månader. Nu är han 8 månader, har vant sig vid masken då vi inhalerat honom dagligen sedan han fick den. ibland är den inte jättepopulär (när man håller på för länge), men han ler och kommer krypandes när man visar den för honom numera, och det är ett ENORMT framsteg.
    Det viktigaste är egentligen, tror jag, att man är bestämd när man ger inhalationen till små barn. Även om de tycker det är obehagligt så vet man ju själv att det är det bästa för barnet. Och som sagt, trots många kämpiga inhalationer här, så tycker sonen nu att masken är rätt ok. Lycka till!
    Tack för era svar! Usch vad motigt det känns =( Har inte satt igång än, drar mig som tusan. men lillan är rosslig nu, så är väl bara att bita i det sura äpplet.  Men låter ju bra att de kan vänja sig och inte tycka det är så farligt. hur brukar de reagera på biverkningar, klappande hjärta och så?
  • Minifer

Älsklingen: Men usch vad jobbigt =( Inte inte kul alls! Stor kram!

Det var någon som frågade om man kunde ge rödbetor. Nu är jag inte säker, men jag tror att man inte ska ge barn under ett det eftersom det innehåller samma sak som tex spenat och mangold, vad det nu var. Annars tror jag det är lugnt. men är som sagt inte helt säker.

• Minifer
    Miralicia skrev 2011-07-22 15:28:11 följande:
    Man kan mycket väl vara allergisk mot bara råg.
    Och man kan reagera på kyckling som äggallergiker, men det har då inget att göra med att kkycklingen ursprungligen var ett ägg, utan på att det finns rester av protein i musklerna hos kycklingen (dvs i kycklingköttet) från att det varit ägg som ingått i det foder kycklingen har ätit. Det är inte så specciellt vanligt att reagera på kyckling som äggallergiker, men det förekommer. Det finns rätt mycket som kan ingå i kycklingfoder. Är man fundersam på om det är kyckling som man reagerar på eller om det är ev spårrester av andra allergen från fodreet så är ett tips att testa med majskyckling, då de fått i sig betydligt mindre olika saker än konventionellt uppfödd kyckling.
    ok, tack! Ja precis, bra du fyllde i  =) Sonen är äggallergisk med, men kan käka kyckling utan problem. Vi försöker iofs att bara käka glada kyllingar ;) Sjukt äckligt  att de ska behöva äta sin egen ras så att säga. Vet du om rågallergi, eller korn eller vad tusan det nu är kan ge som plitor/prickar runt näsa-mun? Båda barnen har prickar, sonen har aldrig haft det innan heller.

Han har förresten också hunnit vara inne en vända på akuten för förkylningsastma. Pigg och glad var han trots att han var tung-andad så inte åkte jag in med honom utan tänkte att de ju sähger att det handlar om allmäntillståndet.. Jo tjena... Fick åka in till akuten och spendera natten på sjukhuset eftersom han var tvungen att inhalera varannan timme hela natten innan de var nöjda med syremättnaden. Och hemma satt jag (med lillasyster) och kände mig som världens jäkla pucko och sämsta mamman i världen. Ska aldrig mer gå efter allmäntillstånd utan bara symptom, eftersom han verkar vara rätt hårdhudad den unge mannen.

Vi har rätt fullt upp här hemma, och jag hinner väldigt sällan kolla av tråden, men vill bara säga att jag är jätteglad att ni finns och är så tacksam för alla svar och råd man får här! Tack! {#emotions_dlg.flower}
  • Minifer

Hej! Var ett tag sedan jag skrev här nu. Sonen har ju äggallergi och har testats nu igen eftersom vi misstänkte att det inte var allt. Mycket riktigt. Han har hund, soja och mjölk klass 2, vilket inte var någon fara, men han har även klass 5 mot jordnötter. Vad innebär det? Kan han dö? Klass 6 är ju den högsta.

Avena: som sagt, 6 är den högsta, och ägg kan vara lika farligt som jordnötsallergi. Ska ni inte få prata med dietist och få adrenalin och så? Vi ska få adrenalinsprutor för jordnötsallergin, men skule som vilja veta hur allvalig den är. Om han kan vara i samm arum som en jordnöt etc

• Minifer
    Avena skrev 2012-02-01 20:57:37 följande:
    Men, nu fattar jag inte! Vissa skrev att gränsen går vid 0,nånting och sen kan det vara upp över 100... Men du skriver att 6 är högsta? Är det olika saker, eller? Jag har ingen koll...

Jo, vi har varit hos dietist en gång men det gav inte så mycket tyvärr och vi har fått remiss till allergimottagningen och en tid hos allergologen på barnmottagningen så vi kommer få hjälp. Vi har nån allergimedicin med. 

Men vi har ju ägg hemma och äter ofta ägg. Han har aldrig fått dock. Även när jag ammade slog det upp exem i ansiktet på honom om jag åt ägg så han är nog rätt känslig. Han har också reagerat på mjölk via amning och när han fick det spillt på sig... Sen har han ju alltid exem, som sagt, så det är svårt att avgöra vad det beror på vissa gånger. Massor av Mildison går det åt. :)    

<0,35

0

0,35 – 0,69

1

0,70 – 3,49

2

3,50 – 17,49

3

17,50 – 49,99

4

50,00 – 99,99

5

>/= 100 kU/L

6
    Så ser det ut. Så vi talar om samma sak, fast du om vänstra kolumnen och jag om den högra =) Min son har alltså mellan 50-99. Fick inga exakta siffror.

Använder ni bara mildison? Hjälper det verkligen? Sonen har ju haft äggallergi sedan han var 3 månader (blev fläckig över hela kroppen vid amning) och han hade klass 3 eller 4 tror jag, och vi fick smörja honom med klass III kortison morgon och kväll tills han var typ 1.5 (sedan började det lugna sig och nu ska han provoceras snart). Han kan ju reagera på luftburet ägg om ni andra äter det också, om han är mycket allergisk.

MEn den skalan jag klistrat in här, används inte den längre? Läkaren använde den idag nämligen, eller jag tror det, blir ju osäker
  • Minifer
    Minifer skrev 2012-02-01 23:54:16 följande:

<0,35

0

0,35 – 0,69

1

0,70 – 3,49

2

3,50 – 17,49

3

17,50 – 49,99

4

50,00 – 99,99

5

>/= 100 kU/L

6
    Så ser det ut. Så vi talar om samma sak, fast du om vänstra kolumnen och jag om den högra =) Min son har alltså mellan 50-99. Fick inga exakta siffror.

Använder ni bara mildison? Hjälper det verkligen? Sonen har ju haft äggallergi sedan han var 3 månader (blev fläckig över hela kroppen vid amning) och han hade klass 3 eller 4 tror jag, och vi fick smörja honom med klass III kortison morgon och kväll tills han var typ 1.5 (sedan började det lugna sig och nu ska han provoceras snart). Han kan ju reagera på luftburet ägg om ni andra äter det också, om han är mycket allergisk.

MEn den skalan jag klistrat in här, används inte den längre? Läkaren använde den idag nämligen, eller jag tror det, blir ju osäker
    det var en jättefin tabell innan jag tryckte send, sedan muppade det ur, kanske inte går att läsa
Svar på tråden Allergitråden