• Ela

Allergitråden

Hej! Jag anmäler mig (tyvärr) här eftersom jag har en snart sexmånaders son med konstaterad ägg- och jordnötsallergi. Eventuellt är det något mer han inte tål för ibland blossar eksemen upp igen trots att jag uteslutit ägg och jordnötter helt ur min (och givetvis hans) kost så vi ska diskutera på sexmånaderskontrollen om vi ska gå vidare med någon ytterligare utredning.

Nåväl. För ett par veckor sedan fick vår snart tvååring en allergisk reaktion mot förmodlgen nötter av något slag. Vi var utomlands och hon åt snacks på hotellet. Hon har ätit nötter tidigare utan problem men nu reagerade hon. Vi har fått en tid för pricktest den 4 juli eftersom de vill att det ska gå några veckor efter reaktionen så att det ger ett rättvisande resultat. Tidigare här under vintern/våren har hon haft väldigt ilskna böjveckseksem som spred sig till resten av benen, armarna och bålen. När vi var till läkare med dem (det var innan lillebror fick sin diagnos) och lyfte frågan om det eventuellt kunde vara någon allergi så sa läkaren att det var det förmodligen men "man kan ju vara allergisk mot typ vatten eller torr luft". Drömmer Hon trodde inte att det var födoämnesallergi utan vi fick kortisonsalva så att de skulle försvinna och sedan var förhoppningen att sommarvädret skulle göra att de höll sig borta. När vi hade smörjt någon vecka såg huden jättefin ut och vi fasade ut krämen. Nu ser vi dock att eksemen är på väg tillbaka och vi tror därför att hon kanske är allergisk mot något mer i maten och det känns extra skönt att få komma på koll i början på juli. Vad vi funderar på nu är om vi ska smörja med en svag kortisonsalva då och då för att hålla borta eksemen. Hon kliar och river på dem så man vill ju inte att hon ska gå med dem i onödan. Jag har dock för mig att läkaren som gjorde pricktestet på lillebror sa att det var bra att vi inte hade haft kortison på honom för då kunde vi göra pricktest direkt. Jag kan ha missuppfattat eller är det så att kortisonanvändande påverkar pricktest på något sätt? Någon som vet?

Så mycket bättre...
  • Ela

Usch, vad många som har det riktigt jobbigt?

Tack för svar för kortison och pricktest. Vi har inte smort in mellantjejen med kortison på över en vecka och hon ska testas på måndag så det borde vara ok. Hon har en hel del eksem även om de inte ser jätteilskna ut så vi utgår ju ifrån att det är något mer än nötter hon inte tål. Man undrar ju bara vad. Vi ser inte att eksemen blir värre när hon äter ägg (som lillebror är allergisk mot) så det borde vara något annat.

Lillebror får ju inget med ägg eller nötter så hans eksem är borta även om han lätt blir rödflammig när han ålar sig fram och så - hans hud verkar väldigt känslig. Han sover dock fortfarande väldigt väldigt dåligt och han är lika överaktiv som tidigare. Läkaren trodde att det skulle lugna sig när man tagit bort allergenerna men det har det alltså inte. Det får oss att fundera om det är något mer han inte tål eller om han helt enkelt är sådan. Det vore surt om det skulle kunna avhjälpas genom att ta bort något mer utan att vi vet om det för vi går på knäna av sömnbristen. Sonen verkar må bra dock och det är ju huvudsaken.

Till sist en fråga om gräsallergi. Kan det ge symptom i form av ont i munnen? Jag har haft det i några veckor och även tryck över bihålorna och täppt näsa. Jag inbillar mig att det blir värre när jag suttit mycket i gräs men jag vet inte om det just är inbillning eftersom det helt plötsligt är så mycket allergitänk här hemma.

• Ela

Det låter ju väldigt intressant det här ni skriver om hyperaktivitet och svårt att somna/sova som reaktion på födoämnen för det är ju något som är väldigt tydligt på våra barn (alltså att de är sådana - om det är en reaktion på något de äter vet jag ju inte). Särskilt de två yngsta men även den äldsta i viss mån. Jag kan oerhört lite om sådant här. Om någon orkar ge en snabb förklaring av vilka ämnen som era barn reagerar på så sätt av och i vad det ingår vore jag jättetacksam.

Så mycket bättre...
  • Ela
    tes 75 skrev 2011-07-01 21:08:40 följande:
    särskilt mjölk. mjölk gjorde sonen väldigt hyperaktiv. han bokstavligen sprang runt i sängen i 2 timmar innan han råkade somna mitt i ett språng. detta var 1 år sedan, då han var nästan 2 år. han är fortfarande svår att lägga, men det har mer med hans oerhört självständiga personlighet att göra.

jag personligen har också börjat sova ordentligt om nätterna sedan jag slutade helt med mjölkprodukter i julas. tidigare sov jag alltid mycket ytligt, & vaknade av att en fågel pep utanför fönstret. ofta insåg jag när jag vaknade på morgonen att jag i princip varit halvt medvetande hela natten. väldigt orolig i det centrala nervsystemet alltså. nu sover jag oftast som en gris, om jag inte tryckt i mig godis med glukossirap i på kvällen, då kan jag vaknas av snurrig mage på natten.
    Tack för svar! Fick du och/eller sonen någon annan reaktion av mjölk eller var det "bara" hyperaktiviteten och den dåliga sömnen?
    Så mycket bättre...
  • Ela

Någon som har erfarenhet av köldeksem? Min äldsta dotter som vi - tror - inte har några födoämnesallergier reagerar plötsligt väldigt kraftigt på kyla + fukt. Under en period när hon var ca 1,5 - 2,5 år var hon känslig och fick eksem på händer och kinder på hösten och under solskyddskläder vid bad på sommaren. Sedan har hon varit problemfri i ungefär i ett år men nu i sommar är det tillbaka och det blir värre för var dag. Förra veckan var det bara lite eksem under solskyddskläderna som tidigare. Igår badadde vi inte men hon fick ändå en massa utslag som liknade insektsbett på benen (hon var barbent och vi var ute). Idag efter en cykeltur kom utslagen på armarna (hon hade linne på sig) också och efter ett bad utomhus såg hon ut så här (ursäkta en otrevlig bild men ni har nog sett de flesta typer av utslag).

Det kliar inte och hon är helt obesvärad. Jag pratade med vårdguiden och de rekommenderade en läkarkontakt eftersom det kan vara att hon är överkänslig mot något annat som gör att hon reagerar så här kraftigt helt plötsligt. Men då undrar man ju givetvis vad det kan vara. Några tankar?

Suck. Det känns som att den här sommaren verkar gå i allergins tecken. Från att inte ha några allergier i familjen verkar plötsligt alla tre barnen vara allergiska...
    Så mycket bättre...
  • Ela

ViFrånLandet - Jag var till VC med dottern idag och vi fick remiss till hudläkare och Clarityn utskrivet. Idag har hon fått utslag så fort vi varit utomhus (om än inte på långa vägar så ilskna som igår efter badet) så det känns som att det blir värre och värre.

Lena - Ja, det ser verkligen otäckt ut och det är obegripligt (men tur!) att hon är helt oberörd. Skönt att pricktestet inte gav utslag samtidigt som det ju är frustrerande att man vet att det kan visa felaktigt negativt.

Så mycket bättre...
  • Ela

Tack snälla K Kavat! Min äldsta dotter har fått diagnosen köldallergi för ett par veckor sedan (vi fick en remiss till hudmottagningen på Danderyds sjukhus i Stockholm). Hon har ätit Clarityn förebyggande (och Betapred att ha i beredskap vid eventuell kraftig påverkan på allmäntillståndet) och haft mycket mindre reaktion sedan dess. Igår hade vi pinsamt nog glömt att ge henne den men hon fick ändå jättelite utslag trots att hon badade i havet. Funderar fortfarande på om det är någon korsreaktion som gjorde att det var så vansinnigt aggressivt ett tag. Ska definitivt kolla in FB-gruppen och se om jag kan få reda på mer.

• Ela

Nu är yngsta dottern iväg och tar blodprov med pappa så att vi kan få svar på vilken/vilka nötter hon inte tål. Hoppas det går ok. Hon gillar INTE sjukvårdsanrättningar - och så är hon två år till på köpet. Det är säkert olika men är det någon som vet hur lång tid det brukar ta att få resultatet? Analysen kommer att göras på KS i Stockholm.

• Ela

älsklingen87 - Stackars lilltjej!

Sousafon - Det gick jättebra! Det blev så bra att hon kunde få Emla-plåster på innan hon sov lite i vagnen och sedan var det två jättebra sköterskor som hjälptes åt att ta provet utan att dottern sa pip. Hoppas nu på "bra" resultat också. Det vore skönt om hon "bara" var allergisk mot jordnötter. Det har vi ju redan lillebror som är så då är det ju redan borta hemifrån. Men det dröjer nog som sagt lite innan vi får veta.

Förresten. Dottern fick feber här på kvällen. Hon hade feber en natt precis i början av veckan men har varit som vanligt på dagarna så vi har inte trott att hon varit sjuk. Men nu när febern kom tillbaka börjar man ju undra. Kan det påverka resultatet av blodprovet om man har en infektion i kroppen?

• Ela

Jag känner mig lite dum för jag kommer ju bara med en massa frågor och kan aldrig svara någon annan men detta är verkligen en ny värld för mig. Varken jag eller maken har några allergier men nu helt plötsligt under några månader så har det poppat upp flera stycken hos alla tre barnen...

I vilket fall som helst så tror jag att sjumånaders sonen som är ägg- och jordnötsallergiker även är allergisk mot fisk. Han hade konstanta eksem tidigare när jag helammade och jag åt ägg och/eller jordnötter ofta så det var ju inte så konstigt. Sedan slutade jag givetvis när vi fick reda på allergin och eksemen försvann men de har ibland kommit tillbaka plus att han fortfarande sover extremt dåligt och är rastlös i kroppen jämt och ständigt. För en tid sedan - efter att han hade fått äta lite fisk - började en misstanke gro att det kanske är fisk han reagerar på. I förrgår och igår åt jag fisk (ammar fortfarande) och han fick fisk till lunch. Idag ser han ut som på bilden (men det är rödare i verkligheten) både på bröst, rygg och armar. Eksemen började komma lite igår men har förvärrats under dagen - brukar reaktionen kunna "dröja" så? För annars är det ju något annat som utlöst dem och då kan jag inte riktigt tänka mig vad. Nåja, jag ringde barnmottagningen och fick en tid för att pricktesta bara för fisk om två veckor. Han testade negativt för det när han testades för det andra men sköterskan sa att det fanns en chans att pricktestet visar det nu när han utsatts för det direkt. Annars får vi gå vidare med blodprov...

Till på köpet tror vi att mellantjejen som vi tog blodprov igår på för att kolla nötallergin har fått vattkoppor. Men det ska i vart fall inte påverka resultatet sa sköterskan så provet behöver inte tas om som tur är.
    Så mycket bättre...
Svar på tråden Allergitråden