Allergitråden
Oj, jag trodde jag var i äggallergitråden.
Oj, jag trodde jag var i äggallergitråden.
Är det någon som vet hur snabbt ett födoämne går ut i bröstmjölken? Vi misstänkte fiskallergi på ammande sonen men han testade negativt på pricktest. Barnmottagningen tyckte att vi skulle testa att provocera först genom att jag äter lite fisk. Om jag äter fisk till middag ca 17.30 och sedan ammar vid 19 har det då hunnit komma ut i bröstmjölken då? I så fall känns det ju inte så smart att eventuell allergisk reaktion ska komma till natten. Men om det tar längre tid än så riskerar man ju det även om jag äter fisk till lunch. Kanske får bli fiskfrukost.
Någon som har något råd?
Tack snälla för svar! Det får bli en liten bit rökt lax på mackan till söndagsfrukosten då kanske.
Jo, jag fick rådet att börja med lite för att sedan gradvis öka om det inte blir någon reaktion och till slut ge honom förstås. Vi håller tummarna att det går bra för fisk är givetvis något vi gärna äter.
Lena - Det är säkert för att hon ska få bedövningskräm före sticket som de skriver att det kommer ta tid. Den ska väl sitta ca en timme.
LattjoXX - Min äldsta dotter har fått diagnosen köldallergi. Hon reagerar dock inte alltid så jag tror att det egentligen är en korsreaktion. Hon har dock fått nässelutslag - inte röd hud. Ingen kräm har behövts utan hon har fått ta Clarityn förebyggande under den period det var som värst. Nu har dock min niomånaders son haft knallröda kinder just som du beskriver sedan det slog om och blev kallt. Vi tror det är kylan han reagerar på i alla fall. Vi är också på jakt efter någon kräm och tänkte försöka få en tid på barnmottagningen. Får vi något tips skriver jag det här!
SatuSv - Jag läser från mobilen så jag ser inte om du möjligtvis har citerat den bild du tänker på. Jag tror nämligen att jag har lagt in bilder både på dotterns och sonens utslag. På det du skriver gissar jag ändå att det är dotterns du menar - upphöjda, nästan som bubblor? Det är nässeutslag som hon har fått av kyla. De kliar inte på henne, men det är nog väldigt vanligt att de gör det. Sonens eksem är mer röda heltäckande områden - lite flammigt så där. Han är konstaterat allergisk mot ägg och jordnöt men vi tror att det är något mer med och det var därför jag la ut bilder i den här tråden. Det var dock ett tag sedan han hade något ordentligt skov. Nu har han mest torreksem som går att hålla efter med mjukgörande.
SatuSv - Ni hade inte varit och badat på badhus?
Hoppas att det är ok att jag hoppar in med en fråga.
Min dotter fick en allergisk reaktion förra senvåren när vi var utomlands. Förmodligen på någon nöt men vi vet inte vilken - blodprovet var negativt på jordnöt (som hennes lillebror är allergisk mot) och hasselnöt och ytterligare tester är ej gjorda utan vi ska "bara" undvika nötter. Det har vi försökt att göra förstås men nu nästan ett år senare utan tillstymmelse till reaktion har vi uppenbarligen blivit lite mindre försiktiga och i eftermiddags fikade vi hos några vänner och dottern fick smaka av det som bjöds utan att vi funderade så mycket på det. Nu ikväll ville hon först inte borsta tänderna (inte såååå ovanligt för en obstinat drygt tvåochetthalvtåring men nu var det mer än det brukar) och sedan vaknade hon väldigt ledsen efter att ha sovit en stund. Efter ett tag kände jag igen reaktionen sedan tidigare. Hon hade en något svullen överläpp och på fråga svarade hon att hon hade ont i munnen. Vi gav Betapred och Aerius (vi har en adrenalinspruta men reaktionen kändes inte så kraftig) och efter ett kort tag lugnade hon sig och nu sover hon igen.
Nåväl, efter denna långa utläggning kanske jag ska komma med min fråga. Vi är helt säkra på att hon inte ätit något hon är allergisk mot hemma utan det måste ha varit när vi var och fikade och då förmodligen en bullängd. Men det var närmare fem timmar innan reaktionen kom. Är inte det lång tid för reaktion? Det känns som att nötreaktioner brukar komma mer omedelbart men det kanske är en missuppfattning?
Usch, dottern vaknade igen och var fortfarande påverkad så nu fick maken ta henne till barnakuten.
Tack, det har gått bra. Hon fick vara kvar på observation ett par timmar, men kom hem sedan och på morgonen var hon alldeles som vanligt.
Lurigt är det med allergier. Jag funderar på pistage nu. Vi ska dock få göra en fördjupad undersökning på barnmottagningen nu så får vi se om de kommer fram till något.
annahoj87 - Vet inte hur känslig man kan vara, men min pojke som reagerar luftburet på råa ägg utan skal klarar utan problem att vara nära mat som innehåller tillagade ägg och han kan även hålla i kokta oskalade ägg (äggmålning
). Vi har aldrig märkt något på honom i affärer men ägghyllan passeras ju ganska snabbt och vi har aldrig råa ägg hemma. Jag tror dock inte att han reagerar på råa ägg som har skalet kvar.
Fröken Frågvis - Min sons äggallergi (som också debuterade när han var spädbarn) gav precis sådana utslag. Stackars liten! Hoppas att de lägger sig snart.