Inlägg från: ränderpåtvären |Visa alla inlägg
  • ränderpåtvären

Allergitråden

Hoppar gärna in här Glad

SanTan, jag är jättetorr i halsen och kliar nästan konstant t o m uppe i gommen. Så brukar det inte vara, tror absolut det kan orsaka heshet, känns som om jag har sprickor i halsen. Hostan kanske kan orsakas av torrhet eller vara astmatiskt.
    Vågar inte ta något när jag ammar.

Är rädd för MPR-vaccinet, tänker skjuta upp det. Hon har reagerat rätt starkt på två tidigare vaccin, då hade hon dessutom fått mjölk i sig innan så immunförsvaret sparkade bakut. Hör gärna era historier!

• ränderpåtvären
    Lantani skrev 2012-05-25 06:05:14 följande:
    Förra året, i början på juni, reagerade min då 10 månaders dotter på vad vi misstänkte gräs! Under hela året efter grässäsongen har vi inte alls sett någon tendens till röda eller kliande ögon, men nu under veckan när de varit så varmt har vi märkt att hon blivit rödare och rödare i sina ögon och igår var hon ganska röd och kliade i ögonen!

Hon blir 2 år i augusti. Förra året fick vi höra att det inte gick att få allergi vid den åldern, men fick ögondroppar att ge henne, vilket medförde att vi knappt kunde gå ut, minsta lilla hon var ute, så började hon klia massor direkt och vi fick gå in för att droppa, så att de skulle lägga sig! Hon var väldigt irriterad i sina små ögon, när gräshaltern var som värst!

Det är så himla tydligt vad de faktiskt är, att hon reagerar på gräs helt enkelt! 
    Vad kan man kräva från vårdcentralen? Att de ska ge henne flytande aeirus? Läste att de kan man ge från 1 år, så om det kan vara därför de inte ville ge henne något sånt förra året. Någon här som har små barn som reagerat på någon typ av pollen? 
    Vet inte om ni använt ögondropparna förebyggande men annars kanske det hjälper om man bara vill använda ett lokalt läkemedel. När jag redan börjat klia kan det bli jättehemskt, och reagerar mer nästa gång.
  • ränderpåtvären
    Trasan0606 skrev 2012-05-28 21:34:22 följande:
    Visst är slem i avföringen ett tecken på allergi? Han har inga utslag och verkar inte ha ont. Blir tokig på det här och tycker så synd om honom...
    Slemmigt här av mjölk mot slutet :( Kan också vara förkylning.
  • ränderpåtvären
    Trasan0606 skrev 2012-05-28 22:40:22 följande:
    Förkyld har han varit tre gånger sen vi kom hem så kanske det, tom just nu! Avvaktar och ser.
    Åh, skulle förklara lös mage också!
  • ränderpåtvären
    Lindsey, gjorde Rast på ett bara lite äldre barn, visade inget. Fick alla symtom du beskriver av mjölk, utom vattniga ögon.
  • ränderpåtvären

Fler som reagerar på Piggelin här?
    Kanske gummi arabicum jag reagerar på.

Vilka glassar och mjölkfria pinnglassar är bäst till Lillan (reagerar på mjölk, hoppar över soja och liknande) och mig (ammar) ?

Inte hittat Oatlys pinnglass någonstans, vore även kul att kunna köpa en glass ute någon gång i sommar. 

• ränderpåtvären
    Färgen skrev 2012-05-29 20:52:44 följande:
    Ränder: min dotter åt piggelin i söndags och igår var hennes eksem tillbaka, det var det enda hon åt som hon inte ätit innan..
    Nää! Helst skulle man vilja hitta en supernaturlig pinnglass. Svårt det där när man vill erbjuda något :(

• ränderpåtvären
    Trasan0606 skrev 2012-05-29 22:20:59 följande:
    Jag har också funderat på det där med glass - för min egen del. Släpar liksom inte runt på en kylväska med 0,5 liters havreglass på stan... Köper Hemglass Fruttipinnar och har hemma i frysen. De är goda och mjölkfria. Har inte heller hittat Oatlys pinnglass.
    boktok skrev 2012-05-30 14:05:46 följande:
    Den finns på ICA iaf, vi har inte köpt den i någon annan affär. Maila COOP annars och fråga om de har den i sortimentet och i vilka affärer man kan hitta den.

Jag har mailat till Oatly och gett förslag på att de ska göra en pinnglass med chokladöverdrag som är Mjölk, ägg, soja och majsfritt. Jag fick till svar att det står nästan högst upp på deras lista. Tänk att kunna äta en sån glass, det vore underbart!
    Oatlys sexpack har utgått ur sortimentet. Återstår om det går att hitta en och en i glasskiosker eller på ICA då.
    Kunde inte äta Frutti som gravid, kanske går bättre nu.

Någon som gör egen glass?
  • ränderpåtvären
    2små2stora skrev 2012-05-30 21:23:41 följande:
    Lilla Anna från Sia är en "ren" isglass www.siaglass.se/vara-glassar/sia-hushallsglas...
    vet inte var glukossirapen kommer ifrån
    Kul med alternativ!

Har pinnglassformar, kanske kan fylla dem med något utan mjölk eller soja? Eller använda glassmaskin? 
Svar på tråden Allergitråden