Inlägg från: ränderpåtvären |Visa alla inlägg
  • ränderpåtvären

Allergitråden

boktok skrev 2012-05-31 11:15:05 följande:
    Jaha vilken bra koll jag har då! Nu blir jag verkligen besviken eftersom det är den pinnglass som jag gillar bäst.
    Coop kan ha!
    2små2stora skrev 2012-05-31 11:53:00 följande:
    Var har du sett det? Den finns med på hemsidan
    Flerpacken finns inte kvar, nytt bud från Oatly glassen kan finnas på Coop. Sia som säljer glassen hänvisar till sina glasscaféer.
  • ränderpåtvären
    Trasan0606 skrev 2012-05-31 13:32:25 följande:
    Masarin - min 10 mån kille får kalciumtillskott (enligt dietist), en halv tablett kalcipos mortlar jag och strör över en fruktpuré och ger. Kolla med er dietist/läkare.
    Hur räknar de fram det när man ammar?
  • ränderpåtvären
    Trasan0606 skrev 2012-05-31 22:13:44 följande:
    Det finns en tabell över hur mycket kalcium man bör få i sig per dag (har den tyvärr inte tillgänglig nu men kan skriva ner den imorgon) och så utgår de från den.

Joel vägrar gröt och välling så han får i sig lite kalcium, enbart via amning och liiite via maten så då får han ca halva dagsbehovet i tablettform. Har precis börjat ge havregurt som är kalciumberikad men han kommer ändå inte upp i dagsbehovet så tabletten behövs ändå. Kanon att det finns!
    Det enda jag har är att man ska komma upp i 600 mg, 1,5 år, och att en halvliter bröstmjölk ger 28 % av behovet. Precis som om man alltid pumpar ur och mäter först.

Havregurten är ju jättegod :) Det enda hon får i sig utöver amningen är lite risgrynsgröt på havremjölk, 50-100 mg. Hon gillar havremjölksmaken, men brukar inte dricka så mycket.

• ränderpåtvären
    ränderpåtvären skrev 2012-05-31 23:10:08 följande:
    Det enda jag har är att man ska komma upp i 600 mg, 1,5 år, och att en halvliter bröstmjölk ger 28 % av behovet. Precis som om man alltid pumpar ur och mäter först.

Det enda hon får i sig utöver amningen är lite risgrynsgröt på havremjölk, 50-100 mg. Hon gillar havremjölksmaken, men brukar inte dricka så mycket.
    Tack för listan :)

Men hur kommer dietisten fram till hur mycket extra kalcium utöver amningen som behövs?
    Räknar amningstillfällen, hur långa de är, kanske räcker att amma nattetid?
  • ränderpåtvären
    Trasan0606 skrev 2012-06-04 08:05:14 följande:
    Ränderpåtvären - ingen aning. I vårt fall frågade hon bara om jag ammade för att få reda på OM han får i sig nåt alls och sen kan jag tänka mig att de ger samma dos till alla barn beroende på ålder. Tror inte det är nån fara med lite för mycket. :-€
    Jaha, hon undrade inte ens hur mycket han ammades. Kanske antog att det är morgon och kväll som gäller i den åldern.
    Läste nu (googlade) i tidningen Hälsa att både för lite och för mycket kalcium ger svagare skelett, då var det ingen jätteskillnad i intag. Svårt det där. Hoppas det går naturligt över till havremjölk och annat. Får väl köra lite mer ägg och apelsin.
  • ränderpåtvären
    LokesMammi skrev 2012-06-04 03:01:04 följande:
    När jag ammade åt jag kalktabletter 2st á 500mg. Det sa hans barnläkare att jag skulle göra. 900mg behöver man när man ammar för att det ska täcka mamman o barnet! =)
    Sa läkaren något om hur mycket man skulle amma för att det skulle räcka?

Kul att resan funkar så bra Glad
  • ränderpåtvären
    barefoot, jag är ny här men jag hade inte gett räkor om jag inte var säker på fisk. 
  • ränderpåtvären
    LokesMammi skrev 2012-06-07 03:07:20 följande:
    Skaldjur o fisk är inte samma sak. Jag kan äta skaldjur men inte fisk!
    Sonen tål fisk men har inte testat skaldjur ännu på honom!
    Samma här, dottern tål fisk men jag har jätterespekt för räkor, i o f s har hon släkt som inte tål räkor.
Svar på tråden Allergitråden