Inlägg från: Äntligen dax |Visa alla inlägg
  • Äntligen dax

Allergitråden

Brukar hänga i mjölkallergitråden för bebisar men nu dök det upp en fråga som rör min 6-åring så då testar jag här istället.

Han hade kolik som bebis eller var iaf allmänt missnöjd sina första månader. Provade mjölkfritt utan någon större förbättring. Minns dock inte hur duktig jag var då faktiskt. Vet att jag använde en hel del sojaprodukter istället. Gav upp det mjölkfria efter några veckor och när han var 5 mån slutade jag amma och bytte till ersättning. Började i samma veva med lite välling också om jag minns rätt.

Sina första år hade han en del problem med förstoppning och behövde lactulos periodvis. Verkade aldrig ha ont i magen men hade en ganska stor och svullen mage. Vi reagerade på att han hade stor mage men omgivningen kalkade det för "vällingmage" och menade att barn såg ut så.

Nu är han 6,5 år och har haft ont i magen och mått illa i ett halvår minst. Sura uppstötningar ibland. Vi har varit på vårdcentralen och de har tagit blodprov för gluten samt helicobacter samt att man gjort ultraljudsundersökning som bara såg bra ut.

Vi testade laktosfritt några veckor när han mådde som sämst men det hjälpte inte speciellt. Eftersom vi precis har flyttat långt och han i samma veva fått ett syskon har vi tänkt att det är psykiskt, lite stressmage helt enkelt och det trodde barnläkaren också.

Nu kan jag inte låta bli att tänka på mjölkallergi trots att han inte har eksem. Han har torr hud på vintern och små knottror på knän, armbågar och skinkorna men inget mer. Men illamåendet och trög svullen mage kanske beror på något födoämne trots allt. Han älskar mejeriprodukter och dricker massor med mjölk.

Eftersom han älskar mjölk och mat med mjölk typ pannkakor, känns det inte alldeles enkelt att utesluta bara för att testa utan jag skulle vilja ha lite mer kött på benen. Är det någon som har en åsikt? Stämmer symtomen eller borde man kanske hellre misstänka gluten eller spannmål? Han får alltid ont i magen efter han ätit pannkakor t.ex. Ofta illamående efter frukosten som består av mjölk och smörgås.

• Äntligen dax

Kavat: vi har aldrig tagit några allergiprover på honom eftersom vi alltid räknat honom som allergifri.

Det är sista halvåret som tanken på att något spökar gjort mig fundersam. Läser man på symtomen känns fetstil celiak

• Äntligen dax

Grrr.. Telefonen driver med mig och hittar på ordð??¡.

Det jag tänkte skriva var att mycket av symtomen påminner om celiaki.

• Äntligen dax

Avena: intressant att din dotter fick sin diagnos så sent. Då känns det faktiskt värt att testa även på sonen. Även om hans främsta symtom är illamående så kan det ju faktiskt finnas en risk att det beror på mjölken. Annars får vi fundera på om vi ska önska vidare utredning typ gastroskopi.

Det jobbigaste nu blir nog alla godsaker omkring midsommar. Jordgubbstårtor i dyl.

• Äntligen dax

Här slår visst allt till samtidigt. 5-mån vaccination samma dag som två tänder bryter fram. Lägg till massor med torsk i munnen och blöjeksem. Dessutom täppt näsa . Inte undra på att lillan matvägrar. Hon äter så otroligt lite. Får inte i henne mer än 100 ml neocate per måltid. Tidigare har hon iaf ätit 120-150 ml. Hur mycket hon får i sig via amningen är ju svårt att veta men urinen var väldigt koncentrerad. Alldeles mörkt i blöjan. Får försöka amma mycket i natt. Någon med erfarenhet av matvägran som har lite tips att dela med sig av?

• Äntligen dax

Tack för svaren . Jag skulle egentligen skriva i mjölktråden men jag fick ju bra svar här också. Nu är det mycket bättre. Verkar som att det blir lugnare så fort tänderna kommit fram ordentligt.

• Äntligen dax

Lilla gumman har återhämtat sig efter reaktionen på EnaGo gröten så idag testar vi banan. Det står ju som nummer ett i innehållsförteckningen men jag tror egentligen inte att det är det. Vete eller havre känns troligare.

• Äntligen dax

Men jösses vad jag blandar ihop trådarna. Skulle inte skriva här utan i mjölktråden. Nåväl, ni kan bara strunta i det jag skrev

• Äntligen dax

Hej!
    Tänkte hoppa in i den här tråden nu när dottern konstaterats allergisk mot flera livsmedel. Har tidigare hållit till i mjölkallergitråden och refluxtråden men nu känner jag att jag även passar här. Hon har visat positivt på patch-test för mjölk, ägg, soja, vete och ev havre också. Det är de enda vi testat men jag misstänker fler saker.

Har undvikit alla dessa utifrån iakttagelser jag gjort så på sätt och vis känns det skönt att få det bekräftat även om jag helst hade sett att hon slapp detta.

Hon har fått neocate och jag har kokat egen gröt och välling med det i. Tyvärr har det varit svårt att komma upp till rekommenderad mängd av både kalcium och järn så nu har vi fått något som heter neocate spoon. Någon med erfarenhet av det? Är en sorts gröt som innehåller bra med både kalcium och järn.

• Äntligen dax

längtan80: hon är 8 månader. Har också funderat på risdryck men i så fall att byta ut vattnet i vällingen och gröten mot det eftersom det är jättesvårt att få i henne dryck öht. Till måltiderna blir det några stackars klunkar vatten för neocate ratar hon nu. Tyvärr upplevde jag att det beror på att dietisten envisats med att vi skulle ge henne sinlac. Efter den söta smaken vägrade hon dricka neocate. Tack och lov funkar det fortfarande att berika maten med utan några protester.

Svar på tråden Allergitråden