Allergitråden
Brukar hänga i mjölkallergitråden för bebisar men nu dök det upp en fråga som rör min 6-åring så då testar jag här istället.
Han hade kolik som bebis eller var iaf allmänt missnöjd sina första månader. Provade mjölkfritt utan någon större förbättring. Minns dock inte hur duktig jag var då faktiskt. Vet att jag använde en hel del sojaprodukter istället. Gav upp det mjölkfria efter några veckor och när han var 5 mån slutade jag amma och bytte till ersättning. Började i samma veva med lite välling också om jag minns rätt.
Sina första år hade han en del problem med förstoppning och behövde lactulos periodvis. Verkade aldrig ha ont i magen men hade en ganska stor och svullen mage. Vi reagerade på att han hade stor mage men omgivningen kalkade det för "vällingmage" och menade att barn såg ut så.
Nu är han 6,5 år och har haft ont i magen och mått illa i ett halvår minst. Sura uppstötningar ibland. Vi har varit på vårdcentralen och de har tagit blodprov för gluten samt helicobacter samt att man gjort ultraljudsundersökning som bara såg bra ut.
Vi testade laktosfritt några veckor när han mådde som sämst men det hjälpte inte speciellt. Eftersom vi precis har flyttat långt och han i samma veva fått ett syskon har vi tänkt att det är psykiskt, lite stressmage helt enkelt och det trodde barnläkaren också.
Nu kan jag inte låta bli att tänka på mjölkallergi trots att han inte har eksem. Han har torr hud på vintern och små knottror på knän, armbågar och skinkorna men inget mer. Men illamåendet och trög svullen mage kanske beror på något födoämne trots allt. Han älskar mejeriprodukter och dricker massor med mjölk.
Eftersom han älskar mjölk och mat med mjölk typ pannkakor, känns det inte alldeles enkelt att utesluta bara för att testa utan jag skulle vilja ha lite mer kött på benen. Är det någon som har en åsikt? Stämmer symtomen eller borde man kanske hellre misstänka gluten eller spannmål? Han får alltid ont i magen efter han ätit pannkakor t.ex. Ofta illamående efter frukosten som består av mjölk och smörgås.