Inlägg från: barefoot |Visa alla inlägg
  • barefoot

Allergitråden

Hej alla!

Vill jag flagga för att vi startar upp ett allergianpassat familjedaghem i Uppsala och vi söker två barn till verksamheten i liknande ålder som våra (2,5 och 4,5). Vi bor i Norby i utkanten på naturreservatet och är mycket utomhus. Hemlagad ekologisk mat. Kunskap om genus och planerar att köpa in lite Montessorimaterial. Kommer att samarbeta med annan barngrupp utomhus. Vi lär om insekter, träd och blommor, sparkar boll och åker skridskor. Odlar i trädgården och barnen får vara med. Söker barn från allergianpassade hem (ej djur, rök eller parfymerade produkter). Verksamheten godkänd av Barn och ungdomsnämnden.

Har en son på 2,5 som är muliallergisk med astma men som nu mår bra när han går på diet och är i en ganska kontrollerad miljö, dagis eller liknande fungerar inte pga pälsallergen. Eksemfri nu på dieten men får astmasymtom om han utsätts för mycket allergener. Har en dotter på 4,5 som har lite torra fläckar men där vi inte gjort mer åt kosten än tagiot bort mjölkprodukterna.

Hör av dig om du har frågor, vidarebefodra gärna info om du vet ngn intresserad!

Så också "älsklingen87s" fråga om al och hassel och jag vet några personer som reagerar på dessa utan att reagera så mkt/inte alls på björk. Al och hassel allergenerna är lika "potenta" me det brukar vara så mkt av björken, därför reagerar fler på den.

Allt gott!

• barefoot

vi brukar också göra köttbullskorvar - av lammfärs (utan kryddor). Tar även tillvara fettet från lammfärsen som blir över när man försiktigt värmer köttbullarna (korvarna) under lock. Det äter han i bitar sedan det stelnat i frysen. (Förr åt ju vi människor ingen olja utan bara fett från djur och det klarar de flesta). För övrigt har vit  quinoa som ju är en ört varit bas i det mesta. Men nu klarar han även säd i viss mängder och äter hirs, havre och lite korn (även surdegsbröd med lite vete i) men ingen jäst. Vissa kokta grönsaker går bra, vissa bär och ekologioska vindruvor (vindruvor är den mest besprutade frukten). Har även gjort buljong av benmärg - kokat i 36 h mosat och silat - och fryst in som isbitar. Han får en/dag uppvärmt i maten och nu är jag inte orolig för mineralerna längre...

• barefoot

Fick lite mer tid att skriva och tänkte presentera mig kort  här också:)
    Två barn (dotter 5 och son 2,5). Mkt allergier på båda sidor. Alla sex kusiner har astma och allergi. Barnens pappa och större delen av närmaste släkten. Vår yngsta har varit riktig dålig men nu verkar det ha det vänt och astman (som han fått från både luftburet såsom katt och björk samt från mat såsom frukt, potatis, baljväxter, kyckling och ris) har varit helt borta flera veckor nu - dock strikt diet samt ej utsatt för katt eller kläder som varit i samma rum som där katt varit. Ammade länge och fick då äta mest kött, quinoa och grönsaker trots att jag tidigare varit vegetarian. Till de som ammar och barnet reagerar kan jag reckommendera att ta bort alla starka allergener under en kort period (2v) och seda lägga till en för en (mjölk, ägg, fisk, skaldjur, nötter, frön, baljväster, kakao, säd samt även tomat, lök, vitlök och citrus.) Själv kunde jag inte lägga till ngt  utom säd så småning om... 
    Har nu slutat amma och sonen har gått på strikt diet länge länge och är nu så gott som symtomfri om han inte kommer i kontakt med sådant han inte tål (ägg, mjölk tex). Han äter vilt (hjort, älg, fasan) och lamm, lammfett (som vi även kokar olja på och brer på smörgåsen), buljong från benmärg, quinoa, vissa kokta grönsaker, lite ekologiska vindruvor, blåbär, tvinbär, havssalt, hirs och havreavkok/havremjölk. På senare tid även surdegsbröd och korn och klarar nu liten mängd av vissa frukter!  Vi kokar och silar allt vatten han dricker för att få bort klor och flor...
    Frukost: Gröt på vit quinoa, hirs och malet korn med blåbär, salt och några russin. En brödbit med lammfett på
    Lunch: Tex köttbullar på lammfärs som värmts upp med grönsaker och quinoa.
    Mellanmål: samma som frukost
    Middag: tex soppa på hjortfärs, buljong, fasan och grönsaker med lite quinoa i.
    Kväll: "Toppar upp"  av det som finns nära till hands. En kall köttulle från kylen, några bitar fasan och en bit bröd. Ett glas havremjölk tex.
    Kalas eller liknande: Hemmagjord glass på vindruvsjuice (ej koncentrat) blandad med havremjölk, blåbär på en tallrik...
    Men som sagt efter flera månader på denna diet har vi nu föriktigt börja prova annat och han verkar nu klara en liten mängd av flera saker vi provat...
    Mitt tips är väl framförallt att effektivisera kring maten när man märker att ngt funkar och köpa in mängder och ha i frysen. Sedan tillagar man stora portioner och plockar bara fram ur behändiga förpackningar ur kylskåp och frys till varje måltid. Och att släppa tankarna på variation eller kryddning när man hittat ngt som funkar...
    Önskar alla lycka till och kämpa på! 

• barefoot

Har läst att man på Sachska i Sthlm lyckats få mjölkallergiisk dricka mjölk med hjälp av att under kontrollerade former ge lite lite under lång tid. Tror det var i en intervju med Magnus Wickman jag läste det...

• barefoot
    mithrandil: Vad jobbigt du har det, alla styrkekramar till dig! Jag har ju inte följt med i tråden men får du vårdbidrag för dem? Har för mig att jag läst om ngn som bodde i Farsta där det inte finns allergidagis och då bekostade kommunen resa för barnet (hämtning, lämning). Kan du få hjälp på så sätt? Tycker de om kött dina barn? Vit quinoa?
    För oss tog det en evighet att hitta rätt med diet och jag sa många ggr att jag inte orkade mer (då är jag inte ensamstående) så jag förstår dig helt och fullt! Kämpa på, allt gott!

• barefoot
    mithrandil: Har presenterat mig lite längst ned på sid 1108. Och det absolut bästa tipset jag har är att rulla köttbullar av endast lammfärs och havssalt (lamm är bra aftersom de mest ätit gräs - deras naturliga föda och många klarar därför lamm bra), värma dem föriktigt under lock tillsammans med blandade finskurna grönsaker (blomkål tex) om de tål några grönsaker?, lägg i lite kokt vit quinoa i det varma matfettet som blir över när du hällt upp på tallrik och servera. Quinoa kokar jag på morognen och tar sedan fram som bas i flera rätter under dagen. Kom dock ihåg att hälla hett vatten över quinoan i ett durkslag och sedan skölja den innan du kokar i nytt vatten så att den blir av med bitterämnet på ytan (annars kan de reagera på detta så småningom!). Om du sedan får tid och orkar koka buljong på märgben som du fryser in i små isbitar och kompletterar en måltid med varje dag så tror jag ingen dietist kan klaga:) 

Här står om buljong
    http://kolhydrater.ifokus.se/articles/4d7179dbb9cb46222d085676-buljong-for-nyfikna

Jag tog dock det säkra före det osäkra och använde bara märgben (utan kryddor) eftersom det viktigaste var att få ett naturlig lättupptagligt tillskott av kalcium. Det brukar finnas märgben att köpa frysta på många livsmedelsaffärer.

Kan tillägga att innan vi fick vår allergiske son var jag vegetarian i 13 år. Har med andra ord fått lära om allt jag visste om mat och kost...

• barefoot

Vad bra att kunna ge tips (buljong) som hjälper fler! Den som känner någon jägare kan ju fråga om ni får köpa (eller hämta gratis!) märgben från älgjakten, många jägare slänger dessa tyvärr. 

Kan även tipsa om att ge mycket vatten (rent vatten, ej smaksatt).
    http://www.watercure.com/ 

Om du kokar kranvattnet över 3 min försvinner allt klor, bakterier och många andra "lättflyktiga" ämnen.
    Tex http://rentdricksvatten.wordpress.com/koka-vattnet-innan-du-dricka-det-tips/

Om man som förälder själv har astma/allergier (eller ledvärk) kan man ju prova att öka vattenintaget markant och se om ngt händer  (om det gör det så behöver troligtvis även barnet mer vatten). Men ökar man vattenintaget mycket kan kroppen också behöva mer salt (havssalt utan tillsatser). Detta är ju delvis ett kontroversiellt råd och jag har inte gett mina barn så mkt salt som reckommenderas ovan men jag har varit med om att några saltflingor på tungan (ihop med vatten) fått bort pip på inandning efter att vår son ätit banan.  Läs mer på länken ovan... (Det är ju ingen som tjänar pengar på att andra kokar sitt vatten och dricker mer vatten så även om man tillhör gruppen "skeptiker" så kan det vara värt att prova detta råd).

Fru Fenoma: Vi har inte klart med barn till vårt familjesystem, många yngre har hört av sig (och några äldre) men ännu inget klart...

• barefoot

Suzzy. Quinoa är en (näringsrik) ört liksom bovete. Bovete har jag hört att ganska många reagerar på (inklusive vår son - astma) men quinoa har jag förtått som säkrare. Amaranth däremot har jag läst kan störa upptagningen av olika näringsämnen, tror zink bla så det har vi ej provat. Jag tycker han smälter röd och svart quinoa sämre så därför ger jag bara vit (de är lite olika i näringssammansättning också). Reagerar ditt barn på säd? Proteiner eller gluten? Hirs är ju också glutenfritt men i övrigt lik annan säd i sammansättningen. 

Tes: Kikade på dina recept, kul! Fick lite ideer!
    Klickade också vidare mot din tidigare blog och drömde mig bort bla till Mc Leod Ganj ett slag :) Vilka fina bilder!

Funderar om vi ska våga prova Ghee i kosten igen (kokar olja på smör och "skiftar" och silar bort mjölkproteinerna mm) . Han har ätit det förr utan (tydlig) reaktion och jag skulle vilja ha det att baka på. Väldit gott också:) Någon annan som provat trots mjölkproteinallergi?

Svar på tråden Allergitråden