Kavat skrev 2011-02-19 14:33:29 följande:
Hej! Tycker du är snäll mot dina gäster!
Ledsen att jag glömde dig, men bra att du påminde!
Det är svårt att råda om tårta om man inte vet vad som ska undvikas. Alltså, tårta utan gluten t.ex brukar inte vara några problem om man kan använda ägg, vanligt grädde osv. Men det är klurigt att göra en tårta utan allt som smakar ok för alla ersättningsprodukter smakar ju lite annorlunda och byter man ut ägg, mjölk och sädesslag i en tårta smakar den inte som den brukar.

Så återkom gärna mer om/när du vet exakt vad som ska undvikas.
Angående diabetes, så får min kompis barn ofta bara grädde och hallon. Ev kan man ju ha "sockerersättning" /typ sukketter strö?) som är sockerfri och göra vanlig sockerkaksbotten med ersättningssockret. Fråga honom gärna vad han använder istället för socker hemma om det funkar? Vet inte hur det blir att baka "sockerfritt".
Ett tips när man bara gör till en person är att göra en stor muffins, så blir det en egen liten tårta.
ska återkomma sen jag lovar... om man gör en botten i långpanna/form och stansar ut med glas (typ de stora på ikea för 5kr) så kan man göra en minitårta... vore skoj om man kan göra en egen liten tårta till han som är diabetiker...

tror ej han fått det innan... *L* ska i de andra tårtorna ha bärmousse (frysta bär, grädde, snabbmarsan) tror du det skulle kunna fungera som fyllning samt att man gör botten med suketter strö och sen spacklar tårtan i grädde bara och dekorerar med bär som är i tårtan?