Inlägg från: Zelmilainen |Visa alla inlägg
  • Zelmilainen

Allergitråden

vet inte om det hör hit, men testar (annars kanske ni kan hänvisa mig rätt). när jag fyller 30 i slutet av april har jag tänkt baka egna tårtor. såvitt ja vet är inget tex laktos, gluten, ägg allergiker osv. men om det skulle visa sig att så är fallet, har ni bra tips på vad jag kan ha i istället i tårtbotten samt vad som kan va bra at ha till fyllning med. vill ju att även allergikerna ska kunna få samma sak... likaså har en kusin till mig diabetes. funderar på om jag kan baka nån sorts tårta till honom med (så tråkigt för honom att alltid å samma gamla kakor från konditoriet), så tacksam för tips till det med mottages.

nehepp...
  • Zelmilainen

puffar för mina frågor...

vet inte om det hör hit, men testar (annars kanske ni kan hänvisa mig rätt). när jag fyller 30 i slutet av april har jag tänkt baka egna tårtor. såvitt ja vet är inget tex laktos, gluten, ägg allergiker osv. men om det skulle visa sig att så är fallet, har ni bra tips på vad jag kan ha i istället i tårtbotten samt vad som kan va bra at ha till fyllning med. vill ju att även allergikerna ska kunna få samma sak... likaså har en kusin till mig diabetes. funderar på om jag kan baka nån sorts tårta till honom med (så tråkigt för honom att alltid å samma gamla kakor från konditoriet), så tacksam för tips till det med mottages.

nehepp...
  • Zelmilainen
    Kavat skrev 2011-02-19 14:33:29 följande:
    Hej! Tycker du är snäll mot dina gäster!
    Ledsen att jag glömde dig, men bra att du påminde!

Det är svårt att råda om tårta om man inte vet vad som ska undvikas. Alltså, tårta utan gluten t.ex brukar inte vara några problem om man kan använda ägg, vanligt grädde osv. Men det är klurigt att göra en tårta utan allt som smakar ok för alla ersättningsprodukter smakar ju lite annorlunda och byter man ut ägg, mjölk och sädesslag i en tårta smakar den inte som den brukar. Så återkom gärna mer om/när du vet exakt vad som ska undvikas. 

Angående diabetes, så får min kompis barn ofta bara grädde och hallon. Ev kan man ju ha "sockerersättning" /typ sukketter strö?) som är sockerfri och göra vanlig sockerkaksbotten med ersättningssockret. Fråga honom gärna vad han använder istället för socker hemma om det funkar? Vet inte hur det blir att baka "sockerfritt".

Ett tips när man bara gör till en person är att göra en stor muffins, så blir det en egen liten tårta.
    ska återkomma sen jag lovar... om man gör en botten i långpanna/form och stansar ut med glas (typ de stora på ikea för 5kr) så kan man göra en minitårta... vore skoj om man kan göra en egen liten tårta till han som är diabetiker... tror ej han fått det innan... *L* ska i de andra tårtorna ha bärmousse (frysta bär, grädde, snabbmarsan) tror du det skulle kunna fungera som fyllning samt att man gör botten med suketter strö och sen spacklar tårtan i grädde bara och dekorerar med bär som är i tårtan?
    nehepp...
  • Zelmilainen

k kavat: flera var överkänsliga mot laktos så tänkte köpa laktosfri grädde och ha i alla så de kan äta tårtorna. samt köpa laktosfritt smör. nåt mer man bör tänka på i bak med tårtor då?
    tänkte ev bjuda på smörgåstårta. två st tål ej skaldjur, en gillar ej vitlök, en tål ej röd paprika och en gillar ej majonäs, tror du man kan få ihop en tårta med de kriterierna och sen en annan till alla icke allergiker? 

nehepp...
  • Zelmilainen
    Kavat skrev 2011-02-19 18:02:38 följande:
    JPL skrev 2011-02-19 17:30:13 följande:
    I min familj gillar vi denna:
    www.familjeliv.se/Bloggar-9-39/b119950p129045...
    Borde lägga upp en bild men då måste jag först klippa bort alla barn som inte är mina.
    Laktosfritt är ju enkelt att göra. Kolla även utanallt.blogspot.com/search/label/Sm%C3%B6rg... om inte annat för lite inspiration.

Jag brukade göra en blandning på majonäs och creme fraiche när vi åt det då jag tyckte det blev fräschare. Men man kan säkert bara använda creme fraiche också.

Jag tog leverpastej och blanda med creme fraiche och smörgåsgurka och  i ett lager och skinka, creme fraiche, gräslök/purjolök ev pepparrot och salt peppar i nästa lager och ev tunt lager creme fraiche uppepå alternativt t.ex mjukost på tub. Ja, det går att göra hur gott som helst utan både laktos och skaldjur, vitlök mm. Men kolla alla ingredienser noga och tänk på att mjölk - laktos går under skummjölk mm.
    så om det innehåller skummjölk ska ja se upp? tack för hjälpen. sparade länken.
    nehepp...
  • Zelmilainen
    Kavat skrev 2011-02-20 14:36:25 följande:
    Ja, det finns fler saker som innehåller mjölk/laktos, är osäker på hur mycket laktos tubost/mjukost innehåller... Det går ju att ha istället för majonäs också. Men kolla med dem som är laktosintoleranta!!!! Det varierar från person till person.

Sen om du har skaldjursallergiker så är de förmodligen jätte känsliga? Jag hade nog valt att inte göra någon tårta med skaldjur, men kolla med dem...
    det är ingen fara om det är skaldjur på en annan tårta, så brukar det vara. bara att man gör allergikertårtan först så inget på den vidrörts av skaldjuren. de är inte heller jätteallergiska mot laktos utan bara överkänsliga som hon uttryckte det *L*
    nehepp...
  • Zelmilainen
    Miralicia skrev 2011-02-20 14:58:06 följande:
    Ang skaldjur (eller vad som annat som någon är allergisk mot) - när det handlar om buffé eller smörgåstårtor eller annat liknande när det finns allergiker närvarande och allergikern inte kan äta allt så tänk på att inte ha skaldjurstårtan intill "allergikertårtan" på bordet, utan skilj noga på saker med avstånd emellan om en del är allergianpassat och annat inte eftersom uppläggningsbestick väldigt lätt får "fötter" mellan olika skålar och fat.
    Nån som inte orkar stå och vänta på att den före ska ta färdigt utan "lånar" uppläggningsbestick från skålen/fatet bredvid, tar vad den ska ha och sen lägger tillbaka i den urssprungliga skålen så att då är både besticken samt skålen/fatet bredvid kontaminerat om nu det råkade vara det som var allergianpassat eller att det råkar spillas från ett fat till ett annat om de står alldeles intill när man tar för att det trillar lite av skeden när mans träcker sig över en annan skål/fat etc.

Sen beror det ju naturligtvis även på hur känslig allergikern är, men är bra att ha i åtanke att det inte bara handlar om vad man har i och på det som är tänkt till allergikern utan även hur man hanterar det runt i kring som allergikern inte kan äta.
    sakerna brukar stå rätt tätt, men alla cvet vem som är skaldjursallergiker så det brukar aldrig vara några problem *L* men ja kan ställa allrgikertårtan en bit bort... *L*  
    nehepp...
  • Zelmilainen

för länge sen frågade ja om tips då ja ska baka tårta/smörgåstårta, fick bra hjälp

har kikat på lite recept.
    en (italiensk tårta) är utan både skaldjur och majonäs vilket skulle kunna funka till de som ej gillar/tål sånt. den är italienskinspirerad med lufttorkad skinka, salami osv. dock går den ej att göra laktosfri då den innehåller både gorgonzola och parmesan samt kesella.

en annan (billströms special) är med utan skaldjur, men den innehåller creme fraiche, kan man byta ut det mot nåt laktosfritt? den innehåller även majonäs, va kan man byta ut det mot?

en annan (kycklingtårta), är det matlagningsyougurt och gräddfil, finns nåt laktosfritt sånt? 

nehepp...
  • Zelmilainen
    Mela78 skrev 2011-03-15 15:02:59 följande:
    utanallt.blogspot.com/
    Här finns en del smörgåstårtrecept och tips. för inspiration.
    recept har jag, men ja undrar om det jag skrev har några alternativ för att man ska kunna använda just de recepten ja skrev?
    nehepp...
  • Zelmilainen
    Mela78 skrev 2011-03-15 15:09:22 följande:
    Kesella finns har jag för mig i laktosfri variant. Permesan räknas som laktosfri då den är lagrad under lång tid. Hur det är med gorgonzola vet jag inte.

Creme Fraiche finns laktosfri.

Både matlagningsyouhurt och gräddfil finns laktosfritt.

om majonäs ska undvikas av smakskäl är det väl bara att utesluta det och ha i mer CF istället?
    ok, tack för hjälpen. då kan ja iaf göra 1-2 tårtor laktosfria utan större problem. tänkte det kunde va skoj för allergikerna att inte bara få egen separat mat utan kunna äta detsamma som de andra. och så är alla utan skaldjur så behöver man ej tänka på det jag testar med cf istället för majonäs. tack
    nehepp...
Svar på tråden Allergitråden