-
tackMela78 skrev 2011-03-15 15:14:13 följande:Lycka till!
vet du förresten om det finns choklad som är laktosfri? dvs typ blockchoklad lr annan chokladkaka?
-
det är inte till fyllning utan till det jag ska spackla in tårtan med... så det behöver vara choklad i "kakform" och inte nåt ja blandar till själv *L* men ska kolla. vi har flera välsorterade butiker så de borde ju ha nåt kan man tyckaMela78 skrev 2011-03-15 15:21:50 följande:Det finns både laktosfria och mjölkfria choklad, men de kan vara svåra att hitta. Beror lite på hur känslig personen i fråga är. Kanske finns det något recept på med kakao istället choklad? Och så får du köpa laktosfritt smör.
-
ok, tack. det borde ju funka då2små2stora skrev 2011-03-15 15:28:26 följande:Här funkar fazers mörka blockchoklad den innehåller mindre är 0.5% mjölkpulver. räcker det med laktosfritt borde den kunna funka.
-
tänkte bara meddela att mina tårtbottnar med suketter strö blev helt ok. tyckte ej de smakade konstigt lr nåt
så nu kan ja fortsätta baka med det till han som är diabetiker
tack för tipset!
-
jag ska eventuellt baka tårtor till en kvinna vars son är SUPERallergisk. 13 matallergier, vara 3 lufburna där han lätt hamnar i anafylaktisk (stavning??) chock i kontakt med nåt av det han ej tål.
det vi främst måste ta hänsyn till som han ej tål är mjölk, ägg, gluten, nötter och soja.
har hittat tårtbottenrecept jag kan göra, så den biten är lös.
har hittat en grädde som är risbaserad som vi ska försöka få tag på. fyllningar tänker vi de bär/frukter han tål, gelatin för att stabilisera och visp. alt plamil chokladen och visp för chokladmousse. det borde väl fungera?
sen visp för att spackla tårtan, sockerpasta (hon ska kolla upp cocosfettet och den vita baksirapen) att täcka och dekorera med.
de köper alla ingredienser helt nya samt alla verktyg, färger osv som behövs. ja kan ej ta med nåt hemfrån, spelar ingen roll hur väl jag diskat. de får inte ta in spår av nåt i lghtn...
nån som har tips på hur jag kan göra nåt liknande kristyr utan ägg i? använder det till att spritsa med och att fästa dekorationer med.
alla tips tas tacksamt emot
-
choklad att fästa med fungerar inte då jag måste kunna färga det i vald färg... så tyvärr. och så som visa saker fästes funkar ej enbart vatten heller tyvärr. :-/längtan 80 skrev 2013-02-02 08:58:29 följande:Att fästa dekorationer med skulle jag smälta plamlinen. eller om det är smått, blöta med lite vatten.
vi kör ingen risvisp då inget företag har tyckt att de kan rekomendera son produkt pga vete. vilken produkt har ni hittat?
vi kör istället för grädde- cocosmjölk, låt den stå i kyl, öppna och gräv ut det tjockaste. vispas. ev vanilj/ citron
det ska finnas grädde iaf på allergeko i gbg som enbart är baserad på ris. kontakta de på fb. jag ska bara försöka kolla alla affärer här i norrköping efter den, annars får jag köpa när jag är i gbg.
jag ska ha så pass mkt visp och vill ej att det ska smaka cocos så tyvärr försvinner det alt med, plus att jag är osäker på om det får sockerpastan att smälta... :-/ -
Risgrädde i spray eller vispbar från Soyatoo fick jag som svar från allergeko. den ska inte innehålla soja heller trots sitt namn, men de har en annan visp som innehåller soja med, dock ej denna.
-
av vilken anledning gör de inte det?längtan 80 skrev 2013-02-02 13:05:40 följande:Soyoto har jag haft kontakt med och de rekomenderar inte den till hyperkänslig
tjock glasyr att fästa med.
vad för glasyr? -
men hur göra glasyren? jag gör annars bara vanlig kristyr...längtan 80 skrev 2013-02-02 13:56:23 följande:tänkte vanlig glasyr, som man gör tjockare.
Om du gör lite sockerpasta som är smetigare, går det kanske att använda
Har ingen aning, de rekommenderade inte deras produkt till den som är extra känslig mot vete
sockerpastan är utesluten på det sättet sakerna sätts fast. tyvärr.
ok, de har ingen förklaring till det? -
om jag ej täcker i ett stycke utan som på tårtan nedan blir det en skarv upptill där man kan sätta stjärnor eller annat. då är det bäst med kristyr, men ska testa med tjock glasyr med och se om det funkar.längtan 80 skrev 2013-02-02 14:46:33 följande:Hur ser tårtan ut. fd konditor blev nyfiken
Glasyr= florsocker och vatten
Annars, som man gör till pepparkakshuset men låt sockret bli så kallt som möjligt utan att stelna för mycket
jag är tacksam för tipsen, vill bara ej att det blir fel för pojken

-
för att de inte ska vikas behöver de ju dock ha torkat till lite innan *L* men det kanske går endå.längtan 80 skrev 2013-02-02 18:31:41 följande:ah, fin. Huvudsaken är att det är klistrigt, så mycket väger de inte tycker jag. Om du gör stjärnorna då du gör tårtan så att de inte har torkat till... så att det fästs från båda underlagen.
Jättesnygg tårta. lycka till
tack
-
det får inte vara rinnigt så tyvärr går kokosen bort... men de skulle köpa hem risgrädden och se vad de tyckte. de har ej mkt de kan äta, så själva rissmaken är de nog vana vidspökplumpen skrev 2013-02-02 19:32:47 följande:Har du testat risgrädde förut? Om du inte har det tycker jag du ska köpa hem det och smaka först. Vi köpte det en gång och sen aldrig mer, det smakade jätteäckligt. Slängde maten, det var ingen som ville äta det. Vi har kört med kokosgrädde istället när det ska vara till efterrätter, funkar inte alls lika bra som vanlig grädde och är mycket rinnigare men det har varit det enda alternativet som funkat både allergimässigt och smakmässigt. Vi har fått lära oss att nästan alla efterrätter smakar kokos.
det är inte jag som ska äta den tårtan
-
det behöver va tjockt redan från början så tyvärr fungerar det som sagt inte... :-/längtan 80 skrev 2013-02-03 09:15:53 följande:kokosgrädden stelnar till i kylen och blir nästan hård så det går att fixa. tycker själv inte att det smakar kokos bara en aning bismak av det. prova den hemma
-
är det nån som snabbt kan ge mig ett svar på detta. ska fylla en tårta snart, samt en minibakelse till en glutenallergisk person. är ekströms snabb marsan vaniljsås glutenfri? jag kan ej se nåt som borde va gluten, men jag är eh heller så bra på just detta...
-
det är den med pulver som jag skrev som är den som är det viktiga. men tack för svar.2små2stora skrev 2013-03-29 16:15:01 följande:Den som är kokbar vet jag är glutenfri tror att även den andra är det.