Inlägg från: Tillalamm |Visa alla inlägg
  • Tillalamm

Allergitråden

Kan röda prickar runt munnen/ögonen + konstant förstoppning vara tecken på födoämnesintolerans?

Min skrutt är 10 mån nu. Han har varit förstoppad från början och vi måste ge honom lösande medel. Han får nu mjölkfritt. Han började äta vanlig mat och det var inga problem förutom att förstoppningen fortsatte. Men för ca en månad sedan, strax efter att en torskinfektion brutit ut, fick han en massa prickar runt munnen och till viss del ögonen. Sedan har prickarna kommit och gått - vissa dar är det mer och andra mindre. Kan detta vara tecken på allergi? Det var ju mer än en månad sedan han fick mjölkmat senast så det borde inte kunna vara det fortfarande.

Någon som har något förslag?

• Tillalamm
    Tillalamm skrev 2010-09-26 21:14:21 följande:
    Kan röda prickar runt munnen/ögonen + konstant förstoppning vara tecken på födoämnesintolerans?

Min skrutt är 10 mån nu. Han har varit förstoppad från början och vi måste ge honom lösande medel. Han får nu mjölkfritt. Han började äta vanlig mat och det var inga problem förutom att förstoppningen fortsatte. Men för ca en månad sedan, strax efter att en torskinfektion brutit ut, fick han en massa prickar runt munnen och till viss del ögonen. Sedan har prickarna kommit och gått - vissa dar är det mer och andra mindre. Kan detta vara tecken på allergi? Det var ju mer än en månad sedan han fick mjölkmat senast så det borde inte kunna vara det fortfarande.

Någon som har något förslag?
    Ingen som har någon idé?
  • Tillalamm
    Kavat skrev 2010-09-27 13:59:14 följande:
    Ja, förstoppning beror i många fall på allergier. Vad ger ni istället för mjölkprotein i och med att du skriver att prickarna dök upp när ni började med mjölkfritt, om jag förstod dig rätt.

Sojaallergi är en vanlig kombination med mjölkproteinallergi t.ex liksom ägg. Havreallergi har också ökat i och med alla bra ersättningsprodukter för mjölk. Men det kan ju vara vad som helst. Men bör vara något han för i sig rätt konstant.

Även vete kan ju ge förstoppning och fibrer gör det också också, utan att vara en allergi. Men prickarna låter ju lite misstänkt i mina öron.

Inga andra symptom, som sover dåligt, spyr, frätande bajs osv???
    Ja, prickarna kom efter en torskinfektion och har mer eller mindre bestått sedan dess. Han får inte soja och inte vete, men däremot havremjölk, sesammjölk och mandelmjölk samt ägg. Jag försöker att rotera kosten så att han inte skulle få fler allergier. Han får ex havre bara varannan dag.

Han var också förstoppad hela tiden när han fick Nutramigen, men den är borttagen nu, dock är inte förstoppningen väck. Han har inte precis några andra symptom - visst, han sover lite dåligt, men det kan ju också höra till åldern 10 mån (korr 8,5). Han växer som han ska och är oftast glad. Men det är, som du påpekar, prickarna som verkar misstänkta.

Det som är konstigt är att prickarna kom ett par månader efter att vi börjat ge honom vanlig mat. Trodde att överkänsligheter visar sig direkt.

Kan det vara idé att ta bort ägg då kanske?
  • Tillalamm
    Tibell skrev 2010-09-28 13:51:00 följande:
    Så här ser hon ut ( dock fler prickar och rödare än vad bilden visar )
    Så det är ju inte jätte farlig. Kanske bara helt normalt ??
    Men man blir ju lite lätt skadad allergimamma som man är :)
    Exakt sådana prickar på precis det stället har min pojk också. På BVC sa de att det var vanlig dermatit, eftersom han inte har prickar någon annanstans, utan bara där. Men jag vet inte, jag tycker det känns misstänkt. Så jag vill också gärna veta vad det är.
  • Tillalamm
    Tibell skrev 2010-09-28 20:54:37 följande:
    En annan liten fråga. Är det någon här inne vars barn fortsätter vara förstoppad trots att man tagit bort de födoämnen man misstänker att de inte tål??
    Min minsting blev ju förstoppad direkt när vi började med mjölkbaserad ersättning vid 1 månads ålder. Fick hjälpa henne att bajsa var 5:e dag ungefär. Blev betydligt bättre på mjölkfri kost och kunde bajsa igen på egen hand varje dag..dock fortfarande hårt.
    Sen började vi med lite smakisar och magen sa ifrån direkt.
    Idag får hon 15 ml ( en vuxendos) lactulos för att kunna bajsa en gång om dagen. Räcker att vi missar en dag för att avföringen ska bli hård igen.
    Hon äter Althera, sempers mjölkfria gröt och välling samt ett lagat mål mat om dagen ( kokt potatis, Lithells korv, och kokta morötter). Nästan alltid samma mat eftersom vi känner oss säkra på att hon tål detta.
    Varför hon blir förstoppad vet jag inte riktigt. Vi har testat att dra ner på välligen och gröten ( hon är sojaallergiker och dessa innehåller sojalecitin) utan resultat...så hon är väl bara sån
    Så till min fråga nu då. Ni vars barn också krävt lactulos för att hålla igång magen..hur länge har de behövt det ??
    Ja, min pojk är också förstoppad trots att vi tagit bort misstänkta födoämnen. Ingen vet varför - på bvc säger det att vissa barn bara "är" så. Vi får ge Movicol Junior (han verkar nämligen inte tåla Lactulos). Eftersom han var förstoppad från början, dvs då han bara åt ersättning, trodde jag att det kanske var den han inte tålde och tog bort den, men det blev ingen skillnad. Så förstoppningen, och prickarna, består.
  • Tillalamm
    Lalalong skrev 2010-09-29 09:25:08 följande:
    Japp, där är mjölk i dom.
    Jag vet inte riktigt... Jo, det gör hon. Men hon reagerar även på saker som det inte finns mjölk i. Därför har jag inte dragit slutsatsen att det är p.g.a. mjölk. Visserligen kan hon reagera på flera olika saker, men eftersom hon inte varit allergisk tidigare (föruom om det nu är mot mjölk... har i perioder haft små små aningar, men ganska svaga..) så verkar det så osannolikt att hon nu skulle vara överkänslig/allergisk mot flera saker.

Kan man vara överkänslig mot typ E-ämnen? Tillsatser, smakämnen, färgämnen och sånt?
    Ja, man kan absolut vara överkänslig mot e-ämnen, tillsatser mm. Det är ju oftast inga naturliga ämnen. Jag reagerar på aspartam, sojalecitin och röda färgämnen.
  • Tillalamm
    Allrona skrev 2010-09-29 09:49:54 följande:
    Någon som vet något om allergi mot vindruvor? Dottern har eksem i ansiktet igen och har haft magknip två nätter i rad och även lös i magen. Det jag kan komma på är att hon har ätit vindruvor två dagar i rad. När jag tänker efter har hon ju blivit dålig av vindruvor tidigare men att vi viftar bort det med att vi nog överanalyserat. Men hon reagerar ju även på hello Kitty glass ibland och en av pinnarna innehållet ju vindruvor.
    Vad säger ni, är det vanligt med allergi mot vindruvor? Vilken annan frukt är det släkt med?
    Enligt Ingrid Franzon ("Hjälp vad ska jag äta" 2007:47) står följande om vindruvsfamiljen: vindruvor, korinter, russin, (vinäger, vin, cognac) ingår i samma familj. Alltså vindruvor och saker som är gjort på vindruvor.

En passus  är att man även kan vara allergisk mot mögel (det är jag) och mögel finns ofta i stora mängder på vindruvor och russin, samt besprutningsmedel av olika slag.
  • Tillalamm
    Tibell skrev 2010-10-01 11:44:51 följande:

Gud vad bra den "visa endast" funktionen är!! Nu har jag gått tillnbaka och läst om hur dottern reagerat vid andra veteprovoceringar ( som varat i 1-2 dagar ) och varje gång har det varit samma visa: Förstoppning, matvägran, mindre sömn, prickar runt mun samt hosta. Så nu känner vi oss 100 på veteallergin. SÅ skönt!
    Efter ett telefon samtal är intyget på väg hem och nästa vecka ska vi ha möte med förskolepersonal, köket på dagis samt köket i en annan ort som lagar maten. Ska bli minst sagt intressant!!

Idag mår hon toppen igen. Sover sina 3 timmar ute i vagen som vanligt och prickarna runt munnen syns knapp..kanske bara 2-3 st kvar! Bara magen kvar som är lite ur balans..men på rätt väg i allafall!

Skönt att ni vet! Önskar att jag visste vad min reagerar på - han har ju exakt samma symptom som din dotter - med fokus på förstoppning, prickar och väsig/pipig andning.
  • Tillalamm
    JPL skrev 2010-10-01 20:12:03 följande:
    Min äldste hade nog haft en felaktig bokstavsdiagnos vid det här laget om vi inte upptäckt hans allergier vid 3,5 år. Han är fortfarande ganska speciell. Alla mina barn är mycket aktiva och sover lite, men om jag håller dem fria från allergisymtom så är det hanterbart.
    Hur får man allergier utredda?
  • Tillalamm
    finskaflikkan skrev 2010-04-05 21:56:40 följande:
    Nu hittade jag till den nya tråden!!! Kommer att va min bibel lång tid framöver!

Har idag gjort LAPPtest på min son... Har två olika samtidigt i mitten av ryygen med några cm mellanrum.
    En e me mjölk och smör som "klister" och den andra e Ägg.
    Ska jag låta dom sitta i 2 eller 3dgr nu?
    Gjorde du det själv? Hur isf? Visade det ngt?

Många frågor:)
Svar på tråden Allergitråden