Kavat skrev 2010-09-27 13:59:14 följande:
Ja, förstoppning beror i många fall på allergier. Vad ger ni istället för mjölkprotein i och med att du skriver att prickarna dök upp när ni började med mjölkfritt, om jag förstod dig rätt.
Sojaallergi är en vanlig kombination med mjölkproteinallergi t.ex liksom ägg. Havreallergi har också ökat i och med alla bra ersättningsprodukter för mjölk. Men det kan ju vara vad som helst. Men bör vara något han för i sig rätt konstant.
Även vete kan ju ge förstoppning och fibrer gör det också också, utan att vara en allergi. Men prickarna låter ju lite misstänkt i mina öron.
Inga andra symptom, som sover dåligt, spyr, frätande bajs osv???
Ja, prickarna kom efter en torskinfektion och har mer eller mindre bestått sedan dess. Han får inte soja och inte vete, men däremot havremjölk, sesammjölk och mandelmjölk samt ägg. Jag försöker att rotera kosten så att han inte skulle få fler allergier. Han får ex havre bara varannan dag.
Han var också förstoppad hela tiden när han fick Nutramigen, men den är borttagen nu, dock är inte förstoppningen väck. Han har inte precis några andra symptom - visst, han sover lite dåligt, men det kan ju också höra till åldern 10 mån (korr 8,5). Han växer som han ska och är oftast glad. Men det är, som du påpekar, prickarna som verkar misstänkta.
Det som är konstigt är att prickarna kom ett par månader efter att vi börjat ge honom vanlig mat. Trodde att överkänsligheter visar sig direkt.
Kan det vara idé att ta bort ägg då kanske?