Kavat skrev 2010-10-07 13:20:12 följande:
Ja, du. Lättast är att ta bort ägg först gissar jag. Däremot så om man bara går på prickar runt munnen så skulle jag ju mer tro på något annat. Men det är en ren GISSNING från min sida.

Och med tanke på att du inte fixar sädesslag så ligger ju vete/havre nära till hands.
Risdryck, tål man inte sädesslag och är känslig så bör man ge Carlshamns risdryck då Ricedream innehåller spår av korn, små ej mätbara mängder, men det är en del barn i tråden som har reagerat på Ricedream.
Testar man att utesluta så är det ju bäst att få bort allt.
Minst 2 veckor bör man utesluta. Men det är ju inte säkert att man blir helt "återställd" om det är magen, för det är först efter 2 veckor som man är ren, sen kan det ju ta ytterligare tid innan man blir helt ok. Är magen skadad behöver den kanske läka osv.
Man har väl två val (eller fler) men tar man bort ägg två veckor och man inte märker förändring så kan man försiktigt tillsätta och se om man märker skillnad.
Blir han lite bättre men inte helt bra är det troligt att det är fler saker som man behöver ta bort. Då tar man bort det man misstänker mest och provocerar sedan med en sak i taget under en längre tid, typ en vecka minst emellan provoceringarna.
Med andra ord:Blir han inte alls bra så är man nog fel ute, blir han lite bättre, så är man nog rätt ute men det är fler saker.
Risken fins ju att han som så många andra här i tråden är allergisk mot mjölk, ägg, soja/baljväxter, vete, havre.. Och då behöver man nog dessvärre få bort allt för att provocera en sak i taget.
Får han eksem?
Du kan ju göra patchtest/lapptest. Bäst är väl om läkare gör det, men man kan kolla själv för lite vägledning.
Kolla i min blogg:
www.familjeliv.se/Bloggar-4-7/b99793p1074702....Tack för ett utförligt svar! Ska försöka testa lite. Han har inte eksem förutom prickarna runt munnen (om man nu kan kalla dem för eksem). Synd att han inte kan göra ett totaltest på födoämnesöverkänslighet som jag själv gjort. Det är så skönt att få exakt på papper var man tål och inte...