• Maca

Allergitråden

Jag är en orolig mamma som har en son på 13mån som väger 8320g. Han har alltid varit tunn o i början trodde man att hade mjölkallergi då han hade mycket utslag o han fick gå på althera. gick upp hyfsat men har alltid legat som bäst -1 på viktkurvan (föddes 3500g). Kring 9mån introducerade vi gluten och mjölk första månaden gick han hyffsat upp i vikt men från 10mån - 12mån stod han helt still på 8160g.  Fick omgående börja med mjölkfri kost o har nu varit mjölkfria i 4a veckor. första veckan ökade han ingenting, andra veckan gick han upp 140g, tredje veckan ingenting o nu 4e veckan 25g. o väger nu 8320 jag känner mig hjälplös. Han äter jätte bra o mycket. avföringen är hård o han har jobbigt att bajsa. Man har tagit blod prov på olika allergier samt gluten men allting visar på normal värden. Man har skickat remiss till gastroskopin men dom vill inte ta emot honom föränn vi har varit mjölkfria 8veckor men det känns så jobbigt då vi ser helt o klart att den mjölkfria kosten inte ger någonting.Han har även gått ner på längdkurvan från normal till nu minus 1, 5 är det någon som varit med om samma sak. Jag är fruktansvärt orolig. Han är hur pigg o glad som helst har mycket energi men vi har märkt att han blir tröttare tidigare på dagen o sover längre pass om dagarna. Han har uppblåst mage o magen är stenhård alltid.Jag är så orolig o ledsen vill bara gråta utav oro o frustration =(((((

• Maca

Havre baserade produkter främst har vi ersatt det med men främst i matlagningen. Han gillar inte havremjölk så han dricker vatten o vällingen är från ena go mjölk o soja fri.

• Maca

Vad menar du att de kan vara allergi mot havre?men att fortsätta med mjölkfri välling som innehåller gluten??

• Maca

Enligt blodprover o lapptester så är han inte allergisk mot något. Men vi håller honom mjölk o soja fria. Han får inte extremt mycket havre i sig kanske i en utav hans portioner är de havre. Har ingen Altera kvar. Men vill inte utesluta gluten produkter så som hans enago välling o gröt eftersom vi väntar gastroskopi är rädd att det inte visar något. Min största fundering är om detta är typiska gluten symptom. Är så orolig över att det ska vara något annat.

• Maca

Men om vi tar bort alla sädesslag så blir han ju per automatik gluten fri hur vet man då om barnet är gluten intolerant eller spannmålsallergiker. Har din son visat utslag på några tester? Hur snabbt tog de innan han började gå upp i vikt efter att ni tagit bort de han var allergisk mitt.? Min son ser lite ut som ett barn från Afrika stor mage smala armar o ben osv

• Maca

Har din son testats för gluten? Är han allergisk mot alla spannmål? Vad ger du honom till frukost tänker främst bad ersätter du välling o gröt med?

• Maca

2små2stora: tog till mig tipset o tog bort all havre. Har använt rismjölk osv 2 dagar senare är magen mjuk o inte hård o stor . Han bajsar normalt o de luktar bajs inte fränt som tidigare. Dock får han en brödskiva (innehåller vete) till frukost för att få i sig gluten inför gastroskopin. Men magen är ändå så mycket bättre än tidigare. Dock har han inte gått upp något men det kanske krävs mer än 2dagar för det.

• Maca

Var på drottning silvias barnsjukhus tidigare inom en månad ska sonen få en gastroskopi. Enligt läkarn i alla tester så tyder det på att det är någon födoämnesallergi kan vara gluten men behöver inte vara det. Tydligen kan man se även om det inte är gluten att tarmen är skadad pga annat. Jag hoppas verkligen det ska visa något så vi vet vad vi kan o inte kan ge honom. Dock har han åkt på en maginfluensa inget roligt o se när han spyr upp o troligtvis också går ner de lilla han har att ta av :(((

• Maca

Efter ett par dagar med maginfluensa mår pojken bra, de första dagarna fick han bara risbaserade produkter så som risgröt rismjölk osv magen var riktigt mjuk. Men igår fick han även pasta till sin köttfärs o till kvällen märkte vi att magen var uppblåst inte stenhård men uppblåst. Under natten har han fått slemhosta o även utslag kring munnen. Har börjat fundera över om det beror på ägg (pasta innehåller ägg).

Ni som har barn med äggallergi har de haft mycket slem o kan de öven få uppblåst mage eller är det glutenet som gör att det blir så?  För vilket som märker vi att det är något i hans mat som gör att han blir uppsväld då magen var normal när han inte fick i sig något annat en risprodukter.

• Maca
    Nu har sonen äntligen fått tid för gastroskopi om 3veckor. (27nov) Jag är så glad men samtidigt så rädd han ska ju sövas ner. Någon med erfarenhet kring små barn (13mån) som sövts ner.. hur har de gått? hur lång tid tog det till dom vaknade efter själva proceduren?

Sen tänker jag också om sonen nu inte lider utav glutenintolerans men tex spannmålsallergi kommer dom kunna se att det är något annat som stör tarmen eller kan dom bara bekräfta om det är gluten eller ej?

Vi har gett sonen glutenfritt i 3dagar nu o vi måste självklart ge honom gluten produkter ifall de ska visa något på gastron men fråga är räcker det om vi håller honom glutenfri en vecka till o sen att vi ger honom gluten de resterande 2veckorna innan provet? för han reagerar jätte starkt nu med att han blir hård i magen skriker för att han inte kan bajsa är allmänt ledsen hängig o orkar inte äta alls.

jag är tacksam för alla tips o råd
Svar på tråden Allergitråden