• Maca

Allergitråden

längtan 80:  Hur länge hade er dotter varit glutenfri innan ni gav henne just de 9dagarna?

för sonen har fått gluten fram tills nu på måndagen dvs enbart 2dagar glutenfritt. tänkte utesluta det i en vecka så han blir något bättre o sen ge honom lite ¨åt gången. frågan är om det hinner läka så pass mycket att det inte syns alls

• Maca

Min son blir också rödflammig när han badar. Vi använder inget förutom vatten men det lägger sig en stund efter, vi smörjer med locobase repair. Men det har blivit väldigt mycket bättre sen vi tog bort havren. Sonen gjorde gastroskopi förra veckan läkaren tyckte inte tarmen var skadad men väntar svar på biopsin. Troligtvis är det inte gluten. Vi ger ingen mjölk soja o havre o han har gått upp 400g på 2veckor. Men han är fortfarande förstoppad o måste få forlax för att kunna bajsa normalt. Så något mer är det. Nästa vecka ska vi göra få göra svett test också men läkarn tror inte det är cystiskt fibros då hans blodprov på visade väldigt bra värde, men man vill göra svett testet för att kunna säkerhet ställa till 100%.

• Maca

Lokesmammi: vår läkare tror inte heller att vår son kommer visa något på svettestet men gör de också för att kunna utesluta det helt. Känns som att de beror på matallergier men det är så himla svårt o lista ut allt de han kan vara känslig mot. Han har gjort blodpRover lapptest O gastroskopi inget har visat något. Men vi märker ju att det händer saker med vikten när vi kör uteslutningsmetoden. Vilka spår är ni inne på när det gäller ert barn?

• Maca

Lokesmammi: vår läkare pratade om näringsdrycker, vet inget om dessa men hon sa att de kan hjälpa till med viktuppgång. Ger ni ert barn någon mjölkfri ersättning? Sen jag fick tipset från dig med att ta bort havre så har jag köpt till nutramigene som jag lägger i rismjölken när jag gör gröt eller välling för att han ska få i sig extra näring. O han har ju gått upp i vikt och så har han fått 4st tänder på en o samma gång. Han fick 2st tänder när han var 8mån o sen dess har det stått still. Veckan efter att vi tog bort havren kom de 4st. Han är också mycket piggare o gladare kille. Har du ditt barn på dagis? Hur är ditt barn i utvecklingen?

• Maca

Ni som har barn med matallergierbo astma brukar era barn ha segt slem? Min son har det då o då mer nu på hösten det är liksom tjockt o segt. Därför känner jag mig orolig inför svettestet. Slem är ett tecken på cystisk fibros. Men han har ju utslag o fick det från att han var född. efter att vi tagit bort mjölken har hans kropp blivit ren o sen sojan togs bort så har även ansiktet blivit rent. o efter att vi tagit bort havren har han gått upp något o ökar sakta fortfarande. Man har tagit blod eller avförings prov för cf o då såg allt bra ut men man vill nu göra svettest för att kunna utesluta det helt. Någon som varit med om liknande?

• Maca

Nu har vi gjort svettestet, bra resultat på det. Känns så skönt o kunna släppa det. Har varit oerhört orolig. Det togs blodprover för 3v sedan på sonen o läkarn berättade att zink värdet låg på gränsen till för lågt. Så om 2v ska han testas igen o ör det fortfarande lågt så kommer han att få zink tabletter. Han visade inget på gastroskopin men nu tyckte läkarn att vi skulle köra glutenfritt för att se hur han mår. Visserligen har vi knappt gett honom något med gluten i. Sen har vi märkt att han får utslag utav altheran men inte utav nutramigenen förstår inte riktigt vad skillnaden är mellan de två?

• Maca

Vid middagen idag fick sonen babytomat att plocka o äta, inom loppet at 2-3min fick han ilskna röda utslag på ansiktet o han kliade som bara den. Tog bort tomaterna o sköljde honom i ansiktet o röd egen började släppa efter ca 10min var utslagen helt borta o han fortsatte äta sin övriga mat som vanligt. Förstår att det är någon form utav allergisk reaktion, men han har ätit tomatsåser i köttfärs osv inte märkt något på honom. Tidigare har han också ätit tomat (normal stora) utan reaktion. Men jag blev lite rädd då de gick så fort helt plötsligt var han illröd o efter att jag sköljde kring munnen o han slutade äta så släppte det. Vågar jag ge honom tomatsåser i köttfärs framöver?

• Maca

Min son ligger -3 på viktkurvan, han är 15mån o väger 8,6kg. Han har gått upp 500g sen 10mån ålder. Det var då han stannade av. Gick upp 200g när vi tog bort mjölken o 300g när vi tog bort spannmålen, men står det still igen. Väntar på tid hos dietist. Vi har även uteslutit ägg soja o soja släktingar. För ca en vecka sedan tog vi även bort nutramigenen då hans mage var uppblåst som en ballong. Nu är magen mycket bättre o ser helt normal ut. O hans konstanta nästäppa har även försvunnit nu hoppas jag att han ökar något.

• Maca

Lokesmammi; min son var svullen trots att vi tagit bort i princip samma mat som din son inte äter. Sen ca 6v tillbaka fick han neocate spoon utskriven. Magen är normal o han har gått upp 700g o växt 2,5cm på dessa 6v. Han åt både althera o sen nutramigene inga direkta symptom att han reagerade på dom så hände liksom inget vikten eller längden. men med hjälp utav dietist o läkare fick vi testa denna neocate. O den är mer än rätt, nu får vi hoppas det fortsätter så här som det börjat.

• Maca

Jag måste bara fråga om råd, min son har haft svårt att gå upp i vikt o vi har hela tiden varit inne på spåret allergier då han haft utslag. Man gjorde lapptest på 11 olika ämnen inget födoämne gav utslag förutom att han fick utslag utav tejpen som man hade på ryggen för att hålla gast plåstren. Doktorn tror nu att hans allergier kanske inte alls är allergier utan att det nu visat sig ett tag att sonen gar förstorade halsmandlar samt en stor adenoid. Att hans bristande viktuppgång beror på detta istället då han har sömnapner andas tung snarkarr är konstant förkyld o klarar inte av att äta bitar utan att kväljas. Jag blir så förvirrad i 1 års tid har varit inne på spåret med allergier o utredningar tagit bort mjölk spannmål soja + sojasläktingar o ägg men Inget har gett resultat han har hela tiden växt bra på längden. Jag blir nästan lite rädd att läkarna bara svamlar eftersom de inte vet vad de ska hitta på näst..

• Maca

Mandelskorpan han är 19mån. Har läst på lite om Eosinofil Esofagit men det verkar ändå inte tillräckligt för att hans viktuppgång ska upphöra helt o hållet i nästan i 6mån tid. Något vi märkt med sonen är att han vid de 3 tillfällena han fått antibiotika pga bakterier i halsen så har han ätit med en enorm aptit så fort kuren är över så försvinner matlusten o kväljningarna återkommer... Något gör ju antibiotikan..

• Maca

Min son o hans mage, ni ser att benen o armarna är jätte smala. Magen är fortfarande lite uppblåst trots att vi tagit bort alla misstänkta ämnen. (Mjölk, spannmål, soja + sojasläktingar och ägg) får nu bl.a. Neocate spoon men går ändå inte upp i vikt. han har inga andra symptom. Förutom att hans halsmandlar är för stora o läkaren misstänker att det är därför han inte går upp i vikt. Men jag är fundersam det känns som om hans mage är uppblåst o hård. Att det enbart skulle vara halsmandlar känns nästan overkligt då sonen har haft viktproblem sen födelsen.

• Maca

Vad är nexium?? Han stannade av i längd sen fick han neocate o då började han växa på längden igen 5cm på 2,5mån han gick även upp en 500g men så stannar han bara o rör sig varken upp eller ner. Viktökningen var snabb inom 2v hade han gått upp de där men sen inget mer. Vi har gjort gastroskopi o biopsi allt var normalt. Förutom ett ställe på tarmen där det var lite mer vita blodkroppar men de va så diffust att det inte gick för säkert säga om det var pga allergi. Han är inte så matsugen men vi ser till att han får i sig ändå. Han äter 3portioner neocate spoon o sen två lagade måltider äter då ca 1,5dl per port. Allti g är slätmixad annars så får han kväljningar. Han sover bra men oroligt vrider o vänder på sig, han är ofta trött på morgon trots att han sovit 12h, han sover ca 3h på dagen han har även sömnapner o snarkar han är ständigt förkyld näsan rinner o har ofta halsinfektioner hans halsmandlar är svullna o stora. (Försökte bifoga en bild på hans kropp/mage men det går inte)

• Maca

Mandelskorpan; pratade med sonens läkare idag vad gäller eosinofila man tog prover på de vid gastron o hon sa att de var negativt så vi kan stryka det. Nu hade han fått lite lågt äggvite ämne i blodet, tecken på att han inte får i sig tillräckligt med mat. Blir så ledsen han äter trots allt vi mixar all mat. Han får hemlagat alltid, potatis lax kyckling broccoli spenat tomat kött av olika slag alltid extra rapsolja förutom 2lagade mål mat får han 3port neocate spoon + 100ml neocate aktive. Inga övriga symptom magen fungerar normalt bajsar normalt. Men har som sagt sömnapner o ofta halsinfektioner. Frågade hans doktor om det kunde påverka så extremt mycket men hon ville inte riktigt svara på frågan.

• Maca

Var hos sonens läkare idag en viktuppgång på 900g på en månad. Detta är extremt mycket då sonen stått mest still. inget nytt har hänt förutom att vi åkte till Mallorca en vecka o sonen fick en enorm aptit o åt riktigt riktigt bra o han höll sig frisk i 2v. Nu vill hans läkare att vi börjar introducera mjölk då hon är övertygad om att sonens avstannande vikt beror på de ständiga infektionerna o inte pga mat. Nu väntar vi tid för operation utav halsmandlarna då de är alldeles för stora får hoppas det har ett samband, sonen föll ner på viktkurvorna redan i början efter födelsen frågade läkaren om han verkligen har haft stora halsmandlar sen födelsen men det kunde hon inte svara på. Men detska bli spännande o se hur det blir nu när vi börjar introducera mjölk.

• Maca

Måste få lite råd från er mammor där ute. Vi har sedan maj månad introducerat mjölk till min son o det har fungerat väldigt bra, han har fått något torrare hud men inget extremt. Däremot har han sen juli månad vid varje intag utav lax kräkts detta har hänt 3gånger nu. Kräkningarna kommer efter 3h o han kräks vätska ingen lax. Första gången trodde jag att han var magsjuka men nu vid tredje tillfället kan det inte vara något annat än lax. Ringde sonens dietist som sa att ibland när man åter introducerar ett visst ämne så kan reaktionen bli att man reagerar på något annat istället. Sonen har ätit lax mååånga gånger flera gånger i veckan så jag är jätte ställd nu. Känns så konstigt att det skulle vara så som hon säger... Någon med erfarenheter kring detta?? Ska träffa sonens läkare näst vecka får se vad som sägs då

Svar på tråden Allergitråden