• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • Miralicia
    Helle76 skrev 2010-05-09 09:32:20 följande:
    Jag skulle göra chokladpudding på solhavre igår till barnen men den stelnar ju inte. Hur har ni andra gjort?
    Kokosmjölk, och aningens mer pulver.
    Men den blir inte inte så krispig och "luftbubblig" som med vanlig mjölk utan lite mer åt det krämiga hållet. men tjocknar gör det.

Vet andra som gör på imat, eller i varje fall en blandning av iMat & havredryck. Fungerar väl med havredryck också, men då måste man ta mycket mer pulver och då blir det inte lika gott - lite för skarp chokladsmak. Alt använda lite gelatin för att förtjocka med.
  • Helle76
    Miralicia skrev 2010-05-09 09:50:00 följande:
    Kokosmjölk, och aningens mer pulver. Men den blir inte inte så krispig och "luftbubblig" som med vanlig mjölk utan lite mer åt det krämiga hållet. men tjocknar gör det. Vet andra som gör på imat, eller i varje fall en blandning av iMat & havredryck. Fungerar väl med havredryck också, men då måste man ta mycket mer pulver och då blir det inte lika gott - lite för skarp chokladsmak. Alt använda lite gelatin för att förtjocka med.
    Tack för svaret.
  • Kavat
    Jag skulle göra chokladpudding på solhavre igår till barnen men den stelnar ju inte. Hur har ni andra gjort?
    Jag använder ca 1/3 kokosmjölk och 2/3 risdryck, ta gärna den feta/tjocka kokosmjölken så att det blir som grädde. Ställ i  kylen så delar den sig.
    Går säkert att blanda med havredryck också om man vill. Och så lite mer pulver.
  • saffe
    Miralicia skrev 2010-05-09 08:45:35 följande:
    Så är det, det är Zendiums jag menade, råkade blanda ihop namnen (men försökte få till stavningen till Zendium), var lite trött när jag skrev och nån hade pratat på ett annat håll om Sensodyne strax innan. Tack Amulett.
    Vad bra, då är ju den vi har hemma ok!
  • Amulett
    Miralicia skrev 2010-05-09 08:45:35 följande:
    Så är det, det är Zendiums jag menade, råkade blanda ihop namnen (men försökte få till stavningen till Zendium), var lite trött när jag skrev och nån hade pratat på ett annat håll om Sensodyne strax innan. Tack Amulett.
    Blandar ihop dem titt som tätt själv

Måste nog börja ge dottern Laktulos. Ser på apotekets hemsida att det finns både sirap och med apelsinsmak. Någon som har erfarenhet av vad som är enklast att ge till en 10-månaders?
  • Mela78
    Amulett skrev 2010-05-09 12:33:59 följande:
    Blandar ihop dem titt som tätt själv Måste nog börja ge dottern Laktulos. Ser på apotekets hemsida att det finns både sirap och med apelsinsmak. Någon som har erfarenhet av vad som är enklast att ge till en 10-månaders?
    De är lika sötsliskiga båda två, har provat själv. Tål bebisen citrus är det nog bara prova sig fram?
  • Miniigirl

vi har den med apelsinsmak till sonen som är 11 måander!
    Han älskar det och gapar som en fågelunge varje gång jag kommer med sprutan:D...han får ju 5st 5ml sprutor med laktulosen och gapar snällt varje gång...och blir arg när han inte får fler:P
    Men, sne kanske jag har haft tur att få en unge som gillar det?!kanske itne är så vanligt...jag vet inte:P

• EL I
    Amulett skrev 2010-05-09 12:33:59 följande:
    Blandar ihop dem titt som tätt själv Måste nog börja ge dottern Laktulos. Ser på apotekets hemsida att det finns både sirap och med apelsinsmak. Någon som har erfarenhet av vad som är enklast att ge till en 10-månaders?
    jag har blandat det i lite dricka då går vilken som. vår största son har ätit det sedan han var 3 veckor gammal och det har alltid funkat att blanda i något; välling, vatten (blir lite sött och de tycker nästan det är som sagt) mm
  • Tibell

EL I. Hur går det med grabben ?! Och fick ni något svar från Nestle sen! Du får gärna meddela vad de sagt så man vet när vi handlar barnmat till lillstump sen, om hon skulle ha veteallergi vill säga. Vi har ju inte provocerat än!

Men nu är frågan hur vi ska göra med tösen. Hon äter ju inte =/ är inte ens intresserad av den dumma flaskan! Vi ville ju vänta med både mat och gröt eftersom hennes mage skulle läka. Men nu när hon vägrar ersättningen vore det kanske inte så dumt att testa mat eller ?! Hon kanske helt enkelt tröttnat på den. För ont i magen verkar hon inte ha då hon är lika glad och pigg som vanligt, sover bra också!!
    Hur hade ni gjort ?!

• JPL
    Jag använder Thicken up eller Tick & Easy från apoteket. Det enda men behöver tåla för att kunna använda dem är majsstärkelse. Supersmidigt, bara att vispa i utan att värma. Bra om man som jag brukar glömma att det inte kommer stelna och får göra det i efterhand ...
Svar på tråden Allergitråden