• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • Ellisizza

Läste här i tråden att någon sett risgröten från Semper i butik. Letade som en galning efter den idag men hittade inte

Någon som vet någon butik i Stockholm som har fått hem den?

• Tibell
    ELI : Ja dregglar han också kan det mycket väl vara tänder. Är det då kindtänder kan det göra otroligt ont. Stora dottern hade väldigt ont av dessa kindtänder och fick leva på alvedon innan de äntligen sprack igenom!
    Sen kan det ju, precis som K kavat säger, vara soja som är boven. Det brukar han väl få väldigt ont i magen av ?!
    Hur var det nu med nutramigenen. Kan det vara sojan i den han reagerar på?! Vet att det var någon i tråden vars barn gjorde det!
    Vad det än beror på får vi hoppas han piggnar till snabbt. Är så otroligt jobbigt att se sina barn ha ont. Finns nog inget värre =(

Studsboll: Har också letat som en tok efter denna gröt men hittar den inte. Och det är möjligt att det är den enda gröten dottern tål ( soja och mjölkallergi är vi helt säkra på, kanske även vete. Har fått misstänkt positivt patchtest på det)
    Blir galen snart. Var ju flera veckor sedan den drog tillbaka. Tråkigt att det ska ta sådan tid =(
  • 2små2stora

Jag såg den på ICA MAXI i södertälje om jag inte minns helt fel. Den stod bredvid EnaGo gröten och vällingen.

~~Michael -97, Joachim -98 och Johanna -07 ~~
  • Ellisizza
    Tibell skrev 2010-05-07 19:49:47 följande:
    ELI : Ja dregglar han också kan det mycket väl vara tänder. Är det då kindtänder kan det göra otroligt ont. Stora dottern hade väldigt ont av dessa kindtänder och fick leva på alvedon innan de äntligen sprack igenom! Sen kan det ju, precis som K kavat säger, vara soja som är boven. Det brukar han väl få väldigt ont i magen av ?! Hur var det nu med nutramigenen. Kan det vara sojan i den han reagerar på?! Vet att det var någon i tråden vars barn gjorde det! Vad det än beror på får vi hoppas han piggnar till snabbt. Är så otroligt jobbigt att se sina barn ha ont. Finns nog inget värre =( Studsboll: Har också letat som en tok efter denna gröt men hittar den inte. Och det är möjligt att det är den enda gröten dottern tål ( soja och mjölkallergi är vi helt säkra på, kanske även vete. Har fått misstänkt positivt patchtest på det) Blir galen snart. Var ju flera veckor sedan den drog tillbaka. Tråkigt att det ska ta sådan tid =(
    Jag ringde till Semper för ett tag sen och de sa att den skulle komma i butik den 3:e maj och att alla store kedjor tagit in den. Men det verkar inte stämma för jag har varit på flera ICA, bland annat MAXI i Solna och de hade inte den. Har även kollat PrisXtra, hemnköp mfl.

Blir nog en tur till Ekologiska barnmatsbutiken ( www.barnmatsbutiken.se/ ) iställer för de har också en risgröt som är "utan allt". Dock får man göra den på ersättning men det får väl duga tills vidare.
  • Mama Law
    FenomenaA skrev 2010-05-07 12:15:50 följande:
    Jag håller tummarna! Såg allt som Wiking inte tål. Vad äter han (om jag får fråga)? Det verkar väldigt besvärligt.
    Det enda som wiking äter idagsläget är potatis, älgkött, nötkött och dricker vatten ibland vid enstaka speciella tillfällen kan vi fuska men han vet att han får betala för det så det blir lite extra medicin innan han får sin lilla fest när den väl är.
    Leo -03 Wiking -05 Alvin -06 Towa -07
  • Mama Law

wiking är väldigt förtjust i en ren nötköttskorv som finns i affären och det är tur att den finns för det finns inte så många "rena" nötkorvar.

Leo -03 Wiking -05 Alvin -06 Towa -07
  • FenomenaA
    Mama Law skrev 2010-05-07 20:07:20 följande:
    Det enda som wiking äter idagsläget är potatis, älgkött, nötkött och dricker vatten ibland vid enstaka speciella tillfällen kan vi fuska men han vet att han får betala för det så det blir lite extra medicin innan han får sin lilla fest när den väl är.
    Oj, vilken kämpe! Det låter otroligt jobbigt. Fast Wiking själv är van, antar jag.
  • FenomenaA

Miralica, tusen tack för all info om godis.{#lang_emotions_flower} Jag tar gärna emot tips om fler sorters godis! (utan soja, mjölk, ägg, jordnötter, nötter, mandel, sädesslag)

Vilken rekommenderar ni att beställa ifrån av allergimat.com/ och www.goodstore.se?

• Miralicia
    FenomenaA skrev 2010-05-07 20:47:22 följande:
    Miralica, tusen tack för all info om godis. Jag tar gärna emot tips om fler sorters godis! (utan soja, mjölk, ägg, jordnötter, nötter, mandel, sädesslag) Vilken rekommenderar ni att beställa ifrån av allergimat.com/ och www.goodstore.se?
    Goodstore har betydligt större sortiment på annat godis än choklad, och betydligt större chokladsortiment också om man ser till irl-butiken, massor av olika sorter med olika smaksättnngar och inte bara plamilchoklad som allergimat har, men tyvärr inte lika fullvärdiga innehållsförteckningarna och helt uppdaterade med allt som finns i irl-butiken i webshoppen är mina erfarenheter från de besöken jag gjort i butiken. Mer i butiken än på nätet. Men de hjälper säkert till med innehållsförteckningar mm på förfrågan om man vill handla över nätet.

Allergimat tar dessutom rätt hurlös fraktkostnad (om de inte ändrat på allra senaste tiden)

Så jag säger Goodstore!
Svar på tråden Allergitråden