• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • Tibell

Är det bara jag som upplever att man blir lite smått hypokondrisk som allergimamma ?!? Känns som att man övertolkar allt ;)

Men nu har jag en fråga till er kunniga. Kan viktnedgång ( och väldiga svårigheter att öka igen ), enorm trötthet samt illmående vara tecken på allergi/intollerans mot något som vuxen ?!

• trållmor
    Tibell skrev 2010-05-23 21:48:22 följande:
    Är det bara jag som upplever att man blir lite smått hypokondrisk som allergimamma ?!? Känns som att man övertolkar allt ;)Men nu har jag en fråga till er kunniga. Kan viktnedgång ( och väldiga svårigheter att öka igen ), enorm trötthet samt illmående vara tecken på allergi/intollerans mot något som vuxen ?!
    Det låter som symtomen jag hade vid min tvillinggraviditet

Skämt å sido så kan det absolut vara det, precis som för barnen
    Mattis -06, Aliina & Timon -07, Neelah 3/12 -09
  • Tibell
    trållmor skrev 2010-05-23 22:05:55 följande:
    Det låter som symtomen jag hade vid min tvillinggraviditet Skämt å sido så kan det absolut vara det, precis som för barnen
    hahaha säg inte så. Räcker med de hulliganer jag har för tillfället ;)

Nej saken är den att jag aldrig varit direkt stor. Men jag har aldrig haft problem att öka i vikt innan.
    Efter första graviditeten rasade jag ner till 39 ( vägde 46 innan jag blev gravid ). Gick hos flera dietister och fick dricka 3 äckliga näringsdrycker om dagen. Hände inte ett jota med dem och började senare med herbalife. Gick visserligen upp lite i vikt men sen hände inget mer. Nu väger jag 42 ( är 155 lång ), är extremt trött, samt blir rysligt illamående ibland! Jag känner ju själv att detta inte är någon normal trötthet. Tog en del prover då för 3 år sedan som inte visade något egentligen. Ingen struma, ingen blodbrist mm.
    Idag blev jag sådär ruskigt illmående igen efter vi ätit middag ( pasta med köttbullar+mjölkfri sås)
    Nu efter några timmar mår jag helt bra igen!
    Vad är det för fel på mig tro ?!
  • Blå Flygare
    Tibell skrev 2010-05-23 21:48:22 följande:
    Är det bara jag som upplever att man blir lite smått hypokondrisk som allergimamma ?!? Känns som att man övertolkar allt ;) Men nu har jag en fråga till er kunniga. Kan viktnedgång ( och väldiga svårigheter att öka igen ), enorm trötthet samt illmående vara tecken på allergi/intollerans mot något som vuxen ?!
    Min första tanke går till celiki (glutenintollerans).
  • Miralicia
    Tibell skrev 2010-05-23 22:26:55 följande:
    hahaha säg inte så. Räcker med de hulliganer jag har för tillfället ;) Nej saken är den att jag aldrig varit direkt stor. Men jag har aldrig haft problem att öka i vikt innan. Efter första graviditeten rasade jag ner till 39 ( vägde 46 innan jag blev gravid ). Gick hos flera dietister och fick dricka 3 äckliga näringsdrycker om dagen. Hände inte ett jota med dem och började senare med herbalife. Gick visserligen upp lite i vikt men sen hände inget mer. Nu väger jag 42 ( är 155 lång ), är extremt trött, samt blir rysligt illamående ibland! Jag känner ju själv att detta inte är någon normal trötthet. Tog en del prover då för 3 år sedan som inte visade något egentligen. Ingen struma, ingen blodbrist mm. Idag blev jag sådär ruskigt illmående igen efter vi ätit middag ( pasta med köttbullar+mjölkfri sås) Nu efter några timmar mår jag helt bra igen! Vad är det för fel på mig tro ?!
    Håller med Blå Myran - Celiakimisstankar är den första tanken jag också får i varje fall.

Har de tagit celiakiprover på dig? Även om det tagits tidigare kan det kanske vara idé att ta om dem.

Dels det här med viktminskning o extrem trötthet, men även att du blir illamående efter att äta pasta (durumvete är den vetevariant som innehåller mest gluten). Kan du se liknade samband mellan vad du ätit och när du börjar må illa?
  • Tibell
    Miralicia skrev 2010-05-23 22:39:12 följande:
    Håller med Blå Myran - Celiakimisstankar är den första tanken jag också får i varje fall.Har de tagit celiakiprover på dig? Även om det tagits tidigare kan det kanske vara idé att ta om dem. Dels det här med viktminskning o extrem trötthet, men även att du blir illamående efter att äta pasta (durumvete är den vetevariant som innehåller mest gluten). Kan du se liknade samband mellan vad du ätit och när du börjar må illa?
    Det togs ett för flera år sedan då jag rasade i vikt första gången med de visade nog ingenting!

Har inte satt något samband än faktiskt. Men vi har hela tiden trott att illamåendet beror på magkatarr. Men jag har inga andra sympom på magkatarr än illamående. Inga sura uppstötningar, blir inte värre av att ligga ner..snarare bättre osv. Men ska nog börja skriva upp när det kommer!

Den pastan jag åt idag var sådana snurrmakaroner och snäckmakaroner. Om det nu säger er något =)
  • Miralicia
    Tibell skrev 2010-05-23 22:53:39 följande:
    Det togs ett för flera år sedan då jag rasade i vikt första gången med de visade nog ingenting! Har inte satt något samband än faktiskt. Men vi har hela tiden trott att illamåendet beror på magkatarr. Men jag har inga andra sympom på magkatarr än illamående. Inga sura uppstötningar, blir inte värre av att ligga ner..snarare bättre osv. Men ska nog börja skriva upp när det kommer! Den pastan jag åt idag var sådana snurrmakaroner och snäckmakaroner. Om det nu säger er något =)
    Formen spelar knappast ngn roll, utan det beror snarast på innehållet {#lang_emotions_wink} Om det är vanligt vetemjöl eller om det är durumvete etc. Billig pasta är oftast vanligt vetemjöl medan dyrare är durumvete.

Jag visar ingenting på celiaki-prover och inte heller på RAST för vete, men jag är känslig för minsta lilla av något sädesslag. Minsta lilla och jag håller på att klia ihjäl mig och får finnar/varblåsor som blir till sår och nässelutslag.

Men vad det beror på vet jag inte säkert, läkaren klantade sig med mina celiakiprover och när jag väl bollats fram och tillbaka en massa så jag kunde ta om rätt prover så hade jag redan ätit helt sädesslagsfritt i ett par veckor och det visade inget på celiakiproverna. Och jag kan inte börja äta gluten igen för att kunna ta om proverna. Men det är ju ändå fördelen när man är vuxen - att man kan avgöra själv och välja på egen hand vad man vill/kan äta resp inte och är inte beroende av några läkarintyg för att få rätt mat på förskola/skola etc.

För allergi i mitt fall talar nässelutslagen och att det hjälper en del mot klådan med antihistaminer, men för celiaki/DH (samma som K.Kavat har) talar halvtaskiga blodvärden och det att det har tagit ungefär ett år för de utslag som blev till sår i mars förra året att läka, det gör ju knappast vanliga allergiutslag.
  • Tibell
    Miralicia skrev 2010-05-23 23:12:01 följande:
    Formen spelar knappast ngn roll, utan det beror snarast på innehållet Om det är vanligt vetemjöl eller om det är durumvete etc. Billig pasta är oftast vanligt vetemjöl medan dyrare är durumvete.Jag visar ingenting på celiaki-prover och inte heller på RAST för vete, men jag är känslig för minsta lilla av något sädesslag. Minsta lilla och jag håller på att klia ihjäl mig och får finnar/varblåsor som blir till sår och nässelutslag. Men vad det beror på vet jag inte säkert, läkaren klantade sig med mina celiakiprover och när jag väl bollats fram och tillbaka en massa så jag kunde ta om rätt prover så hade jag redan ätit helt sädesslagsfritt i ett par veckor och det visade inget på celiakiproverna. Och jag kan inte börja äta gluten igen för att kunna ta om proverna. Men det är ju ändå fördelen när man är vuxen - att man kan avgöra själv och välja på egen hand vad man vill/kan äta resp inte och är inte beroende av några läkarintyg för att få rätt mat på förskola/skola etc.För allergi i mitt fall talar nässelutslagen och att det hjälper en del mot klådan med antihistaminer, men för celiaki/DH (samma som K.Kavat har) talar halvtaskiga blodvärden och det att det har tagit ungefär ett år för de utslag som blev till sår i mars förra året att läka, det gör ju knappast vanliga allergiutslag.
    hahah nä jag tänkte mer att ni kanske kände igen sorten eller nått ;) Men gick och kollade på paketet och dem är av durumvete. Vi har inte haft denna sorten hemma innan utan har alltid använt vanliga snabbmakaroner ( kungsörnen eller vad de heter )

Kanske värt att be dem ta om testerna ?!
    Ska testa att äta makaronerna igen och se om jag får tillbaka illmåendet. Får jag inte det beror det säkert på något annat konstigt!!
  • EL I

Nu börjar det närma sig provocering här hemma. Vi har nu tillsammans valt ATT provocera om sonen är bra i magen. Vi känner båda att vi aldrig provocerat med ren vete o att det skulle kännas bra att göra det för att verkligen få det svart på vitt, men med minimini mängd såklart. Är det någon vars barn växt ifrån mjölkallergi på ett år eller har det alltid suttit i länge? En fråga till, finns det någon möjlighet att det varit veteallergin som strulat hela tiden?? Men det finns väl aldrig nåt vetebaserat i ersättning va??

• Helle76
    trållmor skrev 2010-05-23 21:40:13 följande:
    Hej! Har kommit på plats i huset nu *äntligen* Skitdietisten skrev bara ut 8 burkar Neocate, så imorgon ska jag ringa bvc här och höra vart jag vänder mig för att få ut en ny hänvisning. Känns ganska trist att behöva ta tag i det direkt, men hon äter ju bara mer och mer nu så Sen tänkte jag höra med er. Vi hade inte tänkt ge någonting till Neelah (förutom Neocate då) förrän hon är helt bra i magen och huden, men nu har hon haft sprutdiaree i 1½ vecka. Jag slutade amma henne för 2½ vecka sedan och hon har inte fått någonting annat än Neocate. Hennes rumpa är helt knallröd och även om vi byter direkt så hinner bajset "bränna" bort huden Jag tror INTE att det är tänder, för första tänderna fick hon redan för 1½ månad sen. Törs jag ge majs i förstoppade syfte? Det känns som att vi redan har väntat så länge på att hennes bajserier ska ge med sig, men efter 1½ vecka så känns det som att hon måste få lite hjälp att få tarmarna att lugna ner sig. Har ni något tips? Majs eller nåt annat att ge i stoppande syfte, och som funkar för mjölk-, soja-, ägg-, havre och vetefritt? Är det här något ni känner igen som har gett Neocate? Vi tänkte att det kunde vara hennes kropp som vill göra sig av med alla gifterna från min amning, men borde inte det ha gett med sig vid det här laget. Hon har ju blivit bra på en vecka förut nämligen....
    Det jag har kollat upp om neocate är att den görs på bla Glukossirap, det står inte från vad den framställs. Kan ju vara majs, ris, vete, potatis eller annan stärkelserikt ämne.
Svar på tråden Allergitråden