• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • Ellisizza

Åh, vi har sådana problem med sonens mat nu. Håller på att bli galen {#lang_emotions_yell}

Han mår jättebra. Huden är aldelens len och fin och magen bra den med. MEN han vill inte äta! Sin ersättning, Neocate, äter han gärna men inte mat. Han är snart nio månader.

Ett tag åt han bättre men nu verkar det som att han tröttnat på den ensidiga kost vi ger honom. Då vi inte vet vad han reagerar på introducerar vi en sak i taget under ca 1 vecka.

Detta tål han helt säkert:
    * Potatis
    * Palsternacka
    * Majs
    * Rapsolja
    * Päron

Troligen tål han också:
    * Ris
    * Kalkon

Detta funkar inte:
    * Äpple - gav magknip
    * Broccoli - gav slemmig avföring och gjorde att han småbajsade hela dagen
    * Morot - gav eksem
    * Sötpotatis - han totalvägrar att äta det

Idag har jag börjat med pyttelite nötkött. Men som det är nu så bli ju maten väldigt ensidig. Han får i princip samma varje dag. Och nu vill han som sagt inte ha mat längre.

Vet inte vad jag ska göra. Tills nyligen har hans matschema sett ut ungefär så här (tiderna är ungefärliga)

8: Neocate ca 120-170 ml
    12: Puré med majs och potatis (+ kalkon och ris sedan en vecka) + Neocate efter
    14: Päron
    16: Puré med potatis och palsternacka + Neocate efter
    19: Neocate ca 170-240 ml
    2: Neocate ca 150-210 ml

På natten är han hungrig och ger man honom nappen somnar han men vaknar efter en liten stund och gnäller efter mat igen. Så håller han på tills han får mat. Sen somnar han och sover gott till morgonen. Han vaknar ca 6-7 och vill absolut inte ha någon frukost innan kl 8. Helst ca 8.30 om han får välja. Lunch vill han sen inte ha innan 11.30, oftast senare. Sen på eftermiddagen och kvällen har han lite bättre aptit så då kan man trycka in ett mellanmål.

Han har gått upp i vikt väldigt dåligt men gick upp bra när han bara åt Neocate. Nu när vi ger mer mat går han upp mindre och mindre. Vill helt enkelt inte äta det.

Provade försöka få bort nattmålet och gav bara halva mängden mat då vilket fungerade bra. Han sov resten av natten men åt ändå inte bättre på dagen. Så då gav jag upp och gav så mycket han ville på natten igen.

Igår provade jag att inte ge Neocate efter lunch och middag. Men det resulterade bara i att han blev gnällig och inte år han mer för det Däremot åt han mer ersättning på kvällen sen.

Vad i hela friden ska jag göra?
    * Ska jag sluta ge mat på natten och låta honom ligga och gråta efter mat?
    * Ska jag sluta ge Neocate efter målen och bara ge det morgon och kväll (+natt ev)?
    * Ska jag lägga till ett par saker i taget istället för att bara prova en sak i taget? Han kanske äter bättre om han får lite fler smaker att prova?

Förlåt för mitt långa inlägg. Håller som sagt på att bli galen på att han inte vill äta Gav lunch nyss men han åt bara ett par skedar och trots att jag inte gav någon ersättning efter sitter han glatt och leker. Han lär väl bli jättehungrig sen.

Inte alls roligt när man försöker mata honom och han bara sitter och gråter vid bordet..

• Kavat
    Tibell skrev 2010-05-25 10:49:18 följande:
    Nu har jag ringt vc angående mina egna problem. Och hon var rätt säker på att det var magkatarr!! Men jag fick en tid i juni så ska vi ta lite prover och se. Hon kunde dock inte svara på om den enorma tröttheten/orkeslösheten samt förstoppningen kunde bero på katarren men hon trodde det hängde ihop på något vänster. Så det var ju lätt fixat med lite tabletter förhoppningsvis! men sen har jag alltid för mig at man ska må bättre när man ätit om man har magkatarr men jag mår snarare sämre med illåemdet. Men att jag ömmar i över delen av magen stämmer ju klockrent med magkatarr! Är hur som helst stolt över mig själv att jag ringde =)
     Jublar över att du ringde.
    Måste även tillägga att jag fick diagnosen magkatarr för 15 år sedan och visst, lite bättre blev jag på Losec! Så nog hjälper det till viss del.
    Har trott i 15 år att det bara varit magkatarr. Men 15 år senare och en massa problem och ledvärk mm så visade det sig att det var glutenintolerans... Så kräv att de även testar gluten och allergier!
    Jag vet ju inte om det hade visat något för 15 år sedan, men symptomen var ju samma, fast lättare för 15 år sedan...
  • Tibell
    Kavat skrev 2010-05-25 13:00:57 följande:
     Jublar över att du ringde. Måste även tillägga att jag fick diagnosen magkatarr för 15 år sedan och visst, lite bättre blev jag på Losec! Så nog hjälper det till viss del. Har trott i 15 år att det bara varit magkatarr. Men 15 år senare och en massa problem och ledvärk mm så visade det sig att det var glutenintolerans... Så kräv att de även testar gluten och allergier!Jag vet ju inte om det hade visat något för 15 år sedan, men symptomen var ju samma, fast lättare för 15 år sedan...
    ja jag ska nog be dem testa det. Nu när jag läser om vissa symtom på gluten passar otäckt mycket in. Framförallt då den oförklarliga viktminskningen ( har nu ett bmi på 17,5), onormala tröttheten/orkeslösheten, förstoppningen! Sen fanns det massa annas som kunde "skyllas" på gluten så som järnbrist ( har haft lite dåligt järnvärde titt som tätt) , dåligt med kalk ( om det är samma som benskörhet kan jag kryssa i det med ) mm
    Så ja, jag ska nog be dem testa det med!!
  • Mela78

Jag och dotterns läkare har kommit fram till att vi ska provocera mjölk hemma nu. Läkaren verkar säker/hoppfull att dotterns mjölkallergi ska vara "utläkt" tills dagisstart i höst.

Läkaren tyckte att vi skulle börja med tillagad mjölk, och jag vill börja med en liten och kontrollerad mängd. Hur går jag rent praktiskt tillväga? Ska jag koka mjölk i kastrull, hur länge? Ge direkt på sked eller blanda i mat/dryck? Hur vet jag hur mycket hon får i sig om jag blandar i mat/dryck?

Planen är att börja med hudtest, sedan ge en droppe, öka till kryddmått, tsk, msk osv. tills vi får reaktion.

• Kavat
    slangen skrev 2010-05-24 19:51:09 följande:
    Hej, jag hoppar in här, fick svar på dotterns prover i dag oba det visade på gluten, läkaren skulle skicka remiss så hon ska få göra en gastroskopi.... o få träffa en dietist... känner mig lite vilsen i det här, men är ändå glad att få svar!! hon har haft jättemycket problem med sin lilla mage, hon är 2,5 år...  gör ont i mig att hon har gått så länge o mått dåligt!!  o nu måste vi fortsätta med "vanlig" mat tills dom har gjort gastropin?? (kanske felstavat).. finns det andra föräldrar här som har barn med gluten allergi?? har ni några bra tips? eller något..? vad måste man tänka på? förutom att undvika gluten =) kan man laga mat i samma kastruller, eller måste hon ha egna?? frågorna är många just nu....
    Hej! Jag tror att det är bättre att du hoppar till gluten/celiaki-tråden istället: www.familjeliv.se/Forum-11-309/m51332556.html

I denna tråden är vi rätt insnöade på allergier och din dotter har en glutenintolerans som är en helt annan sak, även om man äter i stort sett samma som en sädesslagsallergiker.
    Jag har själv glutenintolerans så jag håller till i den glutentråden också!

Men som svar på din fråga, ja ni ska absolut ge vete och sädesslag fram till gastron är gjord. Annars så hinner tarmarna läka och de kan inte bekräfta diagnosen och då är allt ogjort för ni får ingen rättvis diagnos.

Jag har rätt mycket recept och annat sen i min bloggar här, och även Blå Myran har en hel del här på FL, liksom Miralicia i sin "utan allt" blogg.

Hoppa in i glutentråden så får du fler svar där!
  • Kavat
    Allrona skrev 2010-05-24 18:52:22 följande:
    Hej Min dotter har haft eksem ända sedan hon var några veckor. Slutade då med mjölkprotein och nästan alla eksem försvann. Efter några månader provade vi mjölkprotein igen och då var det inga problem. Hon har alltid haft lite eksem, knäveck, armveck, mage, lår. Nu är hon 15 månader och har fått mer eksem och även i ansiktet och på halsen. Vi har upptäckt att hon reagerar kraftigt mot curry och har uteslutit det. Men jag misstänker att hon reagerar på fler saker och söker därför tips på andra födoämnen de som reagerar på curry brukar reagera på.
    Här står lite om sojaallergi, om det nu är bockhornsklöver som hon reagerar på i curryn. www.familjeliv.se/Bloggar-4-7/b102053.html

Det är ju rätt många andra saker i en curry, eftersom det är blandade kryddor och kan variera. Alla currysorter innehåller inte bockhornsklöver, även om de vanligaste är att de gör det.

Tål hon paprika, chili och de andra kryddorna i ren form? Kan ni prova en sak i taget. Läs på curryburken vad den innehåller för kryddor. Skriv upp alla och testa en i taget i ren form.

Gissar att hon äter mjölk nu då och ni inte har provat mjölkfritt sedan hon var liten?
     Det är vanligt att man får eksem av mjölkproteinallergi och det kan bli värre med åldern. Mina hade inte så mycket eksem under året utan det har blivit värre därefter.
     Sen är det vanligt att eksemen försämras av t.ex röda saker, citrus mm.
  • Snutten
    EL I skrev 2010-05-25 10:09:00 följande:
    Ni som har större barn som går på dagis. Hur är deras ork? Är de ofta trötta eller funkar det bra? Har ni märkt skillnad om de får i sig nåt de inte tål  eller om de mår dåligt på annat sätt, blir det stor skillnad då?Vår stora son har ju besvärats av förstoppning från att han var ca 1 vecka gammal och nu är han snart 4 år. Han får movicol ca varannan, var tredje dag nu. Vi försöker fasa ut den enligt läkarens inrådan. Han bajsar oftast inte varje dag nu när han får movicol mer sällan, ibland kommer små kluttar, ibland ingenting. Han klagar dock inte på nåt ont i magen eller på annat sätt verkar må dåligt.Vi har dock fått stora problem på dagis. Han är sååååååååååååå trött!!! Han vill inte vara ute på dagis längre och många gånger "skyller" han på att han är trött. Vi vet inte om det verkligen är så eller om det är nåt annat som hänt som gör att han inte vill vara ute, för inne går bra att vara.Han sover 11-12 timmar på natten, som i natt 19:30-07.30. Ibland blir det mindre men oftast ca denna tid. Han sover inte på dagen och han somnar bara om han åker bil på em eller så, annars somnar han inte. I perioder har han dock somnat så fort han satt sig i soffan när han kommer hem från dagis. Han ber ofta själv om att få lägga sig vid 19-tiden.Tycker sååå synd om honom. Någon som känner igen detta?
    Siri är snart 4 år och hon orkar definitivt inte gå hela dagar på dagis. Hon går ca 25 h/v och det är ungäfär vad hon klarar. Hon sover också ca 12 h/ natt och är rejält trött på kvällarna. Jag tror att det beror på att hon får i sig lite av spår av allergener och kroppen blir trött av att ta hand om det.
  • EL I
    Snutten skrev 2010-05-25 14:29:37 följande:
    Siri är snart 4 år och hon orkar definitivt inte gå hela dagar på dagis. Hon går ca 25 h/v och det är ungäfär vad hon klarar. Hon sover också ca 12 h/ natt och är rejält trött på kvällarna. Jag tror att det beror på att hon får i sig lite av spår av allergener och kroppen blir trött av att ta hand om det.
    mina  barn går också ca 25 timmar/vecka fast vi båda jobbar heltid. Dock har han några långa dagar, 9-17 men jag försöker alltid hämta innan 16 men inte alltid det går. Sedan har vi 11-16:30 men då hämtar jag oftast 16 och sen 9-15 och då hämtar jag oftast inte tidigare.
    Vet inte vad det skulle vara han inte tål. Han blir ju förstoppad men inga andra som helst symtom, förutom då ev denna trötthet...
  • JPL
    Mela78 skrev 2010-05-25 13:53:40 följande:
    Jag och dotterns läkare har kommit fram till att vi ska provocera mjölk hemma nu. Läkaren verkar säker/hoppfull att dotterns mjölkallergi ska vara "utläkt" tills dagisstart i höst. Läkaren tyckte att vi skulle börja med tillagad mjölk, och jag vill börja med en liten och kontrollerad mängd. Hur går jag rent praktiskt tillväga? Ska jag koka mjölk i kastrull, hur länge? Ge direkt på sked eller blanda i mat/dryck? Hur vet jag hur mycket hon får i sig om jag blandar i mat/dryck? Planen är att börja med hudtest, sedan ge en droppe, öka till kryddmått, tsk, msk osv. tills vi får reaktion.
    Jag skulle tro att alla säger olika om det. Vår läkare säger att 70 grader räcker. Vi har gett i tsk direkt i hett te innan vi hällt på rismjölk. Jag skulle inte kunna få i mina barn en tsk mjölk rätt upp och ned, annars skulle jag kokat upp en liten mängd och sparat i kylskåp för några dagars behov. Annars kan man ju ge något helt annat än ren mjölk som anses var det allra värsta ur allergisynpunkt. Smör, ost, glass osv.

Man kan bli tillfälligt laktosintolerant av att inte äta laktos under en lång tid. Så om barnet inte får i sig någon laktos, tex via amning, så är det nog smart att ta laktosfria produkter så att man är säker på att det är komjölksprotein mna provocerar med.
  • Mela78
    JPL skrev 2010-05-25 17:46:26 följande:
    Jag skulle tro att alla säger olika om det. Vår läkare säger att 70 grader räcker. Vi har gett i tsk direkt i hett te innan vi hällt på rismjölk. Jag skulle inte kunna få i mina barn en tsk mjölk rätt upp och ned, annars skulle jag kokat upp en liten mängd och sparat i kylskåp för några dagars behov. Annars kan man ju ge något helt annat än ren mjölk som anses var det allra värsta ur allergisynpunkt. Smör, ost, glass osv. Man kan bli tillfälligt laktosintolerant av att inte äta laktos under en lång tid. Så om barnet inte får i sig någon laktos, tex via amning, så är det nog smart att ta laktosfria produkter så att man är säker på att det är komjölksprotein mna provocerar med.
    Då kanske det vore en idé att börja med upphettad hårdost som första steg?
Svar på tråden Allergitråden