Allergitråden
Ska till bvc den 15/1 för vägning o mätning. Ska efter det undvika potatis i 3-4v och sen väga på bvc igen och sen träffa läkaren. Nu till frågan, läkaren sa att potatisstärkelse går bra. Det är inget protein, det är kolhydrat. Men ska undvika potatis o potatisfibrer.
Han kan dock, utan reaktion, äta potatisstärkelse (potatismjöl) och chips. Det är ofta vanligt att man även kan äta pommes, det vill säga samtlig friterad potatis då något händer med potatisen vid den typen av tillagning, men han tål inte pommes tyvärr. Och gillar inte chips...
Jag hade dock, om jag var er, valt att totalt utesluta all form av potatis (tänk på att potatis exempelvis finns i bakpulver och korv!) under en period för att se om det ger effekt på vikten och att därefter försöka införa just potatismjöl.
Varför ska man då ge potatismjöl kan man undra? Jo, det finns två anledningar. Den första är att man kan bredda utbudet, som sagt kan man då äta korv (förutsatt att man tål resten av ingredienserna). Det andra är att studier har visat att om man tål lite av ett livsmedel, eller ett livsmedel i en viss form, och man äter av detta dagligen ökar man möjligheten att bli av med allergin. Därav att jag har bakat "medicinmuffins" som du kanske läst om tidigare, med potatismjöl i, till vår son. (och ägg som han också behöver träna sig att tåla mer av)
Ska nu googla matrecept innehållande chips! =)