Inlägg från: Trottoarbonden |Visa alla inlägg
  • Trottoarbonden

Allergitråden

LokesMammi skrev 2012-12-27 15:46:26 följande:
    Pratade nu med sonens läkare om hans potatisallergi! Så små värden, men kan ändå vara orsaken till att han inte går upp i vikt!
    Ska till bvc den 15/1 för vägning o mätning. Ska efter det undvika potatis i 3-4v och sen väga på bvc igen och sen träffa läkaren. Nu till frågan, läkaren sa att potatisstärkelse går bra. Det är inget protein, det är kolhydrat. Men ska undvika potatis o potatisfibrer.
    Jag har svar på din fråga! Vår son är allergisk mot potatis (inga höga värde här heller, men det har han å andra sidan inte för något, mer än för ett par saker som han faktiskt inte reagerar mot!).
    Han kan dock, utan reaktion, äta potatisstärkelse (potatismjöl) och chips. Det är ofta vanligt att man även kan äta pommes, det vill säga samtlig friterad potatis då något händer med potatisen vid den typen av tillagning, men han tål inte pommes tyvärr. Och gillar inte chips...
    Jag hade dock, om jag var er, valt att totalt utesluta all form av potatis (tänk på att potatis exempelvis finns i bakpulver och korv!) under en period för att se om det ger effekt på vikten och att därefter försöka införa just potatismjöl.
    Varför ska man då ge potatismjöl kan man undra? Jo, det finns två anledningar. Den första är att man kan bredda utbudet, som sagt kan man då äta korv (förutsatt att man tål resten av ingredienserna). Det andra är att studier har visat att om man tål lite av ett livsmedel, eller ett livsmedel i en viss form, och man äter av detta dagligen ökar man möjligheten att bli av med allergin. Därav att jag har bakat "medicinmuffins" som du kanske läst om tidigare, med potatismjöl i, till vår son. (och ägg som han också behöver träna sig att tåla mer av)
    Ska nu googla matrecept innehållande chips! =)
  • Trottoarbonden

Tänkte berätta lite om läget hos oss...
    Jag har googlat korv (nästan lite överdrivet mycket) för jag vill så gärna kunna köpa korv till sonen som inte tål flera vanliga korvingredienser (fläskkött, potatis (potatismjöl går bra), muskot och paprika. Har nu hittat www.wurstmaster.se som har flera fläskköttsfria korvar. Har mailat dom och hoppas nu att de inte har stoppat paprika och muskot i alla korvarna utan att det bara gömmer sig snälla saker bakom "kryddor".

Annars så ska jag försöka mig på att söka vårdbidrag. Vet inte om det skrivits om det förut här. Jag har tänkt ta upp följande: det tar längre tid att laga mat då jag nästan alltid får laga dubbla rätter. Det tar längre tid att handla då jag måste besöka olika butiker för att få tag på det som sonen kan äta samt alltid behöver läsa innehållsförteckningar. Då sonen har luftburen allgergi mot de billigare köttsorterna, samt inte tål baljväxter, måste en stor del av hela familjens kost baseras på dyrt kött som nöt och vilt. Det tar mycket tid att informera, förbereda osv inför den tid som sonen inte vistas i hemmet. Då han är så liten (6år) kan han inte själv ansvara för sin allergi utan han behöver vår hjälp. Dessutom har han astma vilket gör att jag får tillbringa många nätter med att medicinera och hjälpa honom med sin hosta. Astman får även hans humör att gå i botten så under hela infektionsperioden, i princip, så är han stubin superkort och han kräver betydligt mer vuxen tid än andra "friska" barn.
    Någon här som fått vårdbidrag eller har någon erfarenhet? Jag undrar så klart om våra chanser att få, och i så fall hur mycket... Känns jobbigt med detta. Blir så tydligt när man skriver ner allt, samtidigt som det vore skönt med lite bekräftelse på att vi faktiskt har det lite tuffare än de flesta...

Hoppas ni har haft det gott i jul! Ni anar nog inte vilket stort stöd ni är för mig!

• Trottoarbonden

Vårdbidrag: Tack för det ni delat med er av. Vi har TH, ska kanske kolla upp där. Jag har läkarintyg och har fått en tid hos kurator på allergimottagningen som ska hjälpa mig med ansökan. Jag hoppas att vi kan få lite pengar, framför allt då det är så dyrt med nöt o vilt till hela familjen... Det här med ersättning för extra kostnader förstår jag ganska bra, men mertiden, hur fungerar det liksom? Vad får man pengar för? Att kunna jobba mindre för att hinna med barnen eller hur är det tänkt? (känner mig lite trög men det känns inte så logiskt liksom...)
    Någon som vågar gissa hur mycket vi skulle kunna få?

• Trottoarbonden
    Tillalamm skrev 2012-12-30 16:09:53 följande:
    Jag frågade här för ett tag sedan om någon känner igen att deras barn blivit "speedat", bråkigt och trotsigt av något livsmedel som de inte tål. Både jag och förskolan har uppmärksammat att min son reagerar med sådant beteende på vissa saker vi provat. Det kommer ett par timmar efter provocerandet och försvinner något dygn efter att vi slutat ge livsmedlet i fråga. Men när jag pratade med allergimottagningen så hade de aldrig hört talas om att det kan bli så utan rådde mig bara att fortsätta och inte läsa så mycket på nätet eftersom där kan stå "lite vad som helst" sån sköterskan uttryckte det. Hon menade att beteende kan förklaras av en massa annat, vilket jag tycker känns lite långsökt.

Nu behöver jag råd - fortsätta och strunta i sonens reaktioner eller utesluta ändå?

Galet så arg jag blir av att läsa detta! Åh, varför lyssnar dom inte på er, om både du och personalen på förskolan upplever att barnet reagerar så är det solklart en reaktion!
    När man är så pass liten så är det oerhört svårt att uttrycka sig tydligt när något inte känns bra i kroppen. Då blir man gnällig och stingslig och har superkort stubin. Jag menar här att antingen är det så att livsmedlet faktiskt har humörpåverkan men mer troligt tror jag det är att det är någon annan typ av reaktion ditt barn har, som inte syns tydligt och som inte är lätt för barnet att uttrycka och då blir reaktionen som den blir....

Mitt råd: Uteslut absolut! Är det "viktiga" födoämnen så testa någon gång till för att vara riktigt säker.

Visst, det kan stå lite vad som helst på nätet. Men vi pratar ju av egen erfarenhet här, och jag har en son som hade ett hemskt humör innan vi fick bukt på allergierna. Vi hamnade slutligen på BUP till och med!
  • Trottoarbonden
    längtan 80 skrev 2012-12-30 21:04:30 följande:
    Vårebidrag: lär ju knappast få vårdbidrag för att hela faliljen måste äta vilt, vi äte samma som tösen= mycket dyrare. Döremot- att du bedkriver hur inköp går till ,, tillagning, vad dom händer vid fel matintag+ hur länge det sitter i. ste i städa oftare? Tvätta oftare. Hur ser nättrna ut?laltså- vad har du för extra att göra som en familj utan dessa problem inte måste göra.

Men han reagerar luftburet på fläsk, fisk o kyckling så vi måste laga nöt, vilt, lamm eller kalkon till hela familjen. Det måste väl ändå räknas?

.
  • Trottoarbonden
    2små2stora skrev 2012-12-30 21:00:27 följande:
    När ni har fått beslutet från FK skickar ni in det tillsammans med läkarintygen till TH. 
    Har ni anmält hans allergier till TH om inte så gör det det måste finnas ett ärende hos dem.  

Tusen tack för tips! Har alldeles glömt bort försäkringen....
  • Trottoarbonden

Efterlysning: en korv utan fläskkött, kyckling, paprika, muskot och potatis (potatismjöl går bra). Jag tror snart jag har frågat varenda korvleverantör i hela sverige... men alla korvar tycks innehålla något av ovanstående... jag som vill ge "köpe-korv" till sonen...

• Trottoarbonden
    spökplumpen skrev 2013-01-04 12:00:10 följande:
    Sorry, stava kan jag visst inte heller. www.eklundschark.se/

Tack för tips! Ser dock inte ut att fungera...

Funderar seriöst på att göra en specialbeställning från fabrik. Det kan gå att få dom att göra en sats anpassad korv, om jag köper hela. Problemet är bara att minsta mängd korv tycks vara 30-40 kg! Det är ganska mycket korv... Men beroende på vad den kostar så kanske det faktiskt inte blir dyrare än att göra egen, även om jag får skänka bort hälften (till skolan exempelvis).
  • Trottoarbonden

Läser om dagiskaos och är så lycklig över personalen på skolan som hanterar allt över förväntan! Jag lider med er och hoppas på snar förbättring.

Här har vi kommit in i kli-kaos igen! Som innan vi körde baskost i somras nästan. Det kliar på tungan varje kväll. Och det kommer inte i samband med att han äter något, vilket det brukar göra. Så jag vet nästa varken ut eller in.

Det enda jag kan komma på är att det debuterat i samband med att han börjat med Losec, eller ett par dagar efter snarare. Kan det vara det? Jag ska prova utan nu några dagar och se om vi får någon skillnad (förutom att han lär hosta mer när han lägger sig pga reflux).
    Annars brukar han reagera direkt när han får något i munnen, eller när han kommer in i ett rum där något just tillagas/tillagats. Men nu kommer det liksom smygande en stund efter middagen. Han tar Losec i tablettform, sväljer hela. Så hans tunga kommer inte i kontakt med hela medicinens beståndsdelar. Tänker att när kroppen sedan tar upp så kommer reaktionen. Lika logiskt att tungan kliar av något som finns i magen som att man får utslag på huden av något som man äter, trots att jag innan trott att reaktionen kom på tungan på grund av att maten kommer i kontakt med just tungan.

Känns jobbigt att vara tillbaka i ovisshet igen, efter många bra månader.

En positiv nyhet idag! Jag har äntligen, med hjälp av kokerskan på skolan, hittat och testat en korv som sonen tål. Lycka!

Har idag skickat in ansökan om vårdbidrag. Fy så mycket det blev när jag skrev ihop allt. För att inte tala om när jag räknade ihop timmar, minuter och kronor... Nu håller jag tummarna för att de tar oss på alvar. Har tid för telefonsamtal med handläggaren siste februari. Försäkringskassan är riktigt duktiga på långa väntetider....

• Trottoarbonden

Åh! Jag blir så ledsen. Vi är tillbaka i kaos! Det kliar på sonens tunga varje kväll nu. Inte i samband med att han äter något (som det annars är), utan när han sitter i TV-soffan på kvällen eller när han ligger i sängen. Har varit så i flera veckor nu och jag kan inte sätta det i samband med något. Misstänkte nya medicinen. Tog bort den, kortvarig förbättring och sedan var det tillbaka igen. Det kliar även i rumpan på honom och magen verkar allmänt stökig. Vad är det?
    Jag skulle själv ge rådet att skriva matdagbok, men jag har verkligen klurat och kan inte se något som helst mönster. Skulle också råda att backa tillbaka till stabilt läge, men vi har ju inte ändrat något (förutom infört några mediciner mot hostan, som jag sedan tagit bort igen utan ihållande förbättring).
    Jag vill inte att min lille kille ska ha det jobbigt...
    Har det tillkommit någon ny allgergi? Varför reagerar han inte i anslutning till födoämnesintag?
    Imorgon ska jag ge en extra aerius, för att se om det är så att medicinen som han får på kvällen tar bort symptom på dagen och så när tablettens verkan avtar framåt kvällen igen så kommer besvären tillbaka. Om den teorin stämmer så bör han få besvär först nästföljande morgon, och alltså inte på kvällen imorgon.
    Någon som har något råd?

Svar på tråden Allergitråden