Inlägg från: LokesMammi |Visa alla inlägg
  • LokesMammi

Allergitråden

t0va skrev 2011-12-09 23:37:30 följande:
    håller med, den ser jättesvullen ut. Theos mage var också svullen innan vi slutade med vete och havre, han har visserligen ett positivt prcktest på havre.

Vi gick emot läkarens rekomendation när det gäller mjölken, de ville dels att vi skulle provocera massor och fortsätta ge och sen börja med lactulos när han blev förstoppad pga. vete och havre, vi vissste inte då att det var det som strulade men misstänkte med stöd från folk här. Så vi tog bort det.

BVC sköterskan har fattat läget sist när vi träffade läkaren så frågade han varför de skrivit remiss till allergimottagningen för att utreda havre och vete-allergi för han misstänkte inget sånt men sköterskan sa "för här har vi en förälder som känner sitt barn så bra och hon såg att barnet inte mådde bra och då följde jag hennes misstankar"

Tyvärr är allergimottaningen inte lika vettiga, men de verkar ha fattat att det inte går att tjaffsa med mig utan han äter utan allt mer eller mindre och vi provocerar i långsam takt.

Så gå på magkänslan, den har stämt varje gång nu för oss, jag tror den är extremt stark.
    Mamma hjärtat vet bättre än läkarna! =)
    Fast vi har en underbar läkare som vet lika bra som mitt hjärta! =)
    11/1-11 kom världens bästa bebis in i våran familj! <3
  • LokesMammi
    t0va skrev 2011-12-09 23:47:33 följande:
    Vi har aldrig fått träffa läkaren på allrgimottaningen så jag vet inte hur de är, vi har pratat i telefon med en som var kanonbra men vi får bara träffa dietist och sköterska och dietisten är kass och sköterskan gör sitt jobb men är aningen snurrig.

BVC läkaren var samma som vi träffade på BB och han är trevlig men kan inget om allergier fast det erkänner han så det är en bra början, samma med sköterskan men hon lär sig mer och mer nu :D
    Låter bra det iaf! =)
  • LokesMammi
    LillSkruttet skrev 2011-12-09 23:46:58 följande:
    Aha. Har ni dagmamman på Bjurhovda också? Har kommunen lista på dagmammor?
    Inte på bjurhovda! Har sökt till Skiljebo o VIksäng! Men ska ringa till dom o se om de kan "ta hand" om min son först! =) Ananrs ringer jag den fsk som blev länkad här ute! =)
    Ja, finns på kommunens hemsida! Samma sida som fsk:orna! =)
  • LokesMammi

Vi kokar panama minutris på vatten. Sen häller vi mjölk på gröten när den är i tallriken!
    Ska koka på rismjölk sen när jag ska göra tomtegröt till sonen så blir det kanske lite annorlunda smak! =) hehe

Är det någon som vet hur "allergent" kanel är. Vilken familj den tillhör elelr om det är ok o ge sonen kanel sen på gröten till jul. Socker vet jag inte om jag tänker ha på! =)

• LokesMammi

Imorgon ska vi till barnmottagningen o provocera sonen för fisk. Och förhoppningsvis få reda på blodprovet på kyckling! Hoppas SÅ att han tål fisk o kyckling!

Sonen har också gått ner i vikt. Dock bara 20g på 3 veckor ung. Men mkt nog för att bvc ska vara orolig då han redan ligger 2 kanaler under normalvikten! N ligger han 2½kanaler under!

• LokesMammi
    LillSkruttet skrev 2011-12-12 21:52:17 följande:
    Han vägde idag 9500g. Hur mkt väger din lille?
    LokesMammi skrev 2011-12-12 21:44:23 följande:
    Imorgon ska vi till barnmottagningen o provocera sonen för fisk. Och förhoppningsvis få reda på blodprovet på kyckling! Hoppas SÅ att han tål fisk o kyckling!

Sonen har också gått ner i vikt. Dock bara 20g på 3 veckor ung. Men mkt nog för att bvc ska vara orolig då han redan ligger 2 kanaler under normalvikten! N ligger han 2½kanaler under!
    Åh, håller tummarna av provokationen går bra.
    Min lillkille ligger nu 2 standardavvikelser under. Har BVC nån "plan" ang hans vikt? Här verkar de ju riktigt oroliga nu trots att Leo är pigg och rel glad.
    Tack! Nej, tror inte det. Har en ny bvc sköterska nu o jag tror hon överlåter det åt hans barnläkare. Dom har iaf inte sagt ngt. Nu på senaste besöket så gick han upp 300g o ligger på 3e strecket under. Hoppas han håller sig där nu. Tror det var 3e strecket iaf...... =)
  • LokesMammi
    LillSkruttet skrev 2011-12-12 22:08:40 följande:
    Plutten då. Hoppas de följer vikten hans på barnkliniken då. Vi får se vad de säger om Leo i morgon. Hans allergiläkare vsr ganska säker tidigare på att hans dåliga viktuppgång berodde p hans förkylningsastma som var väldigt kämpig fram till i slutet på sommaren. I höst har han dock mått bättre och klara sig på sin singulair och 1-2 inhalationer flutide om dagen. Ändå fortsätter kurvan neråt. Hoppas han har något konkret förslag nu....
    Kurvan på barkliniken ser iaf bra ut. Den går uppåt! Han har inte blivit vägd där varje månad som på bvc....... får se vad som händer om han går ner mera.
    hans dåliga vikt uppgång beror på hans allergier, han kanske har astma. nu på senaste besöket så sa läkaren att han kanske har problem med refluxen o inte har astma. så nu ger vi reflux medicin o ger astma medicin. han hostar jätte mkt o kräks!
    håller tummen för våra små imorgon! =)
  • LokesMammi
    LillSkruttet skrev 2011-12-12 22:31:05 följande:
    De där allergierna ställer till det. Drt är ju bra att de kollar alla möjliga grejer när barnen inte går upp som de ska. Förstår att det måste vara svårt med vikten om han kräks också.
    Håller också tummarna för våra småkottar i morgon.
    Ja, fy för allergier! Hoppas det bara stannar på de han har nu, men det tror jag inte på! :(
    Vad är din son allergisk mot?
  • LokesMammi

Nu har vi varit några timmar på barnkliniken. Testat sonen för fisk. Verkar som han tål det! Va skönt! Stannade till på ICA o köpte några burkar med fisk i. Jag täl själv inte fisk så det är en maträtt jag inte tänker laga till sonen! =) Han får äta fisk hos mormor el farmor! =)
    Fick resultatet på kyckling. Det var 0,nånting. Så en förhöjning, så vi ska provocera kyckling nån dag också!
    0.5 el nånting! :/

• LokesMammi
    LillSkruttet skrev 2011-12-13 18:03:38 följande:
    Vad skönt ang fisken!!

Jag prstade med ssk på allergimott idag. Hon skulle klämma in en telefontid med Leos dr någon gång denna veckan trots att han hade pressat schema. Får se när han ringer upp.
    Ja, jätteskönt! =)
    Ja, spännande o se. Kan ta tid, kan gå fort! =)
Svar på tråden Allergitråden