• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • Rosdraken

Har en tös här hemma som haft mjölkprotein allergi, Soja + alla soja släktingar och vete överkänslighet
    nu är hon dock "bara" laktosintolerant

Nu till saken, ni som har ett äldre barn med allergi och ska ha eller funderar på syskon i framtiden.
    Så var jag hos min egen dietist idag (har ibs) och eftersom jag är gravid så kom vi in på min dotter och diskuterade det kommande barnet då det klart är en stor oro att behöva gå igenom allt med allergier igen.

Då berättade hon något som förvånade mig i alla fall och jag kände jag ville sprida vidare! Hon berättade nämligen att det får några år sen gjordes en studie i Lund på mammor som var gravida med syskon till svårt allergiska barn och genom att ge de gravida mammorna Sempers magdroppar hade man kunnat minste risken betydligt för att syskonet utveckade en allergi.

Nu är det ju klart omöjligt att säga om något barn hade utvecklat allergin utan dessa droppar, men det gör ju i alla fall ingen skada kan ju bara göra gott för magen om de nu inte hjälper bebis i magen om det skulle va så. Men känns ju helt klart som något att göra kommer inköpas i veckan!

Sonja 20/5-10 Kajsa 7/6-11 Lisa 23/6-12 BF 16/6-14
  • LadyM

Lever tråden? :)

Min son har eksem över hel kroppen som inte går över eller mildras - han är rött småknottrig i flammigt mönster överallt utom under blöjan.

Har vart ägg, mjölk o fiskfri senaste tre veckorna men det gör ingen skillnad. Det han äter mer av är vete, havre och banan. Annars tvättmedel/sköljmedelsrester i kläder? Vet fasen inte i vilken ände jag ska börja....:-S

• Fröken Frågvis
    Mandelskorpan skrev 2013-12-04 05:53:41 följande:
    Googlade lite.... Det är kanske inte är vanligt men finns de som upplever att barnen blir svåra att lägga, överaktiva osv av vete. Ungefär som en sockerkick. www.allergimat.com/topic.asp&am...?

Kanske inte aktuellt längre men min dotter blir extremt överaktiv av vete. Utöver det får hon problem både med mage och hud. Hennes veteallergi visar sig inte på rast men diagnosen är ställd efter resultat från flera provokationer. Som liten var hon superkänslig, reagerade även på druvsocker/glukossirap från vete men med åldern har det blivit betydligt bättre.
  • shine
    LadyM skrev 2014-03-09 08:54:18 följande:

Min son har eksem över hel kroppen som inte går över eller mildras - han är rött småknottrig i flammigt mönster överallt utom under blöjan.

Har vart ägg, mjölk o fiskfri senaste tre veckorna men det gör ingen skillnad. Det han äter mer av är vete, havre och banan. Annars tvättmedel/sköljmedelsrester i kläder? Vet fasen inte i vilken ände jag ska börja....:-S

Jag vill rekommendera Facebookgruppen: Astma- och allergiföräldrar

www.facebook.com/groups/547865935244763/

Där finns det mycket kunniga och hjälpsamma föräldrar.

• Mandelskorpan
    LadyM skrev 2014-03-09 08:54:18 följande:

Hur gammal är han? Har problemen kommit nu eller har han haft det länge? Kliar det? Har ni testat att utesluta vete? Morot? Citrusfrukter? Paprika?
  • Rosdraken

min dotter är snart 2 år och har varit allergisk mot Soja + alla soja släktingar det har gått bra sen vi  testade att lägga på det igen i oktober.

Men hon reagerade även med häftiga magsmärtor tidigare på både mjölkprotein och vete.
    Nu när vi provocerade med mjölk och vete (inte samtidigt!) så gick vete bra då trodde vi men mjölken gick i alla fall så pass att hon verkade klara laktosfritt men inte vanlig mjölk (jag är laktosintolerant så inte så konstigt kanske, även om laktos intoleranta barn är ovanliga så har jag 2 st)

Men vi la på vete i december lite innan jul och det verkade gå bra MEN hon fick hemska eksem på kinderna och händerna även om kinder helt klart är värst !
    Då tänkte jag mest att det är kylan som är boven i dramat men nu när det inte direkt är kallt ute och eksemen är kvar. VI började med att ta bort mjölken och köra mp fritt igen vilket gjorde det hela lite bättre eksemen är fortfarande inte borta. Så ringde barn mot idag och de sa att man mycket väl kan reagera på vete enbart med huden så då va vi tillbaka på ruta ett med det med.

Nu blir det att utesluta mjölkprotein och vete så får vi se om vi kan lägga på mjölken igen när hon ser finare ut i huden eller om vi ska avvakta med det.

Sonja 20/5-10 Kajsa 7/6-11 Lisa 23/6-12 BF 18/6-14
  • Havi01
    Jkpg Deluxe skrev 2013-12-03 22:12:14 följande:
    Hej o tack för input!
    Visades era barns allergier på några tester? Alltså har de bekräftats med läkarhjälp? 

Tack... :)

Såg också bilden på din sons knottror, och det är precis så min son har fått, men bara vid enstaka tillfällen. En gång var det efter pizza och en gång efter tomatsås till exempel, men andra gånger har det funkat jättebra att äta tomat.
    Vi har testat för mjölk och vete och lite andra vanliga grejer som ägg osv, men inget har visat något.
    Mörk under ögonen sa vår läkare beror på att man tar upp för lite näring.
    Vår son har också varit väldigt lös i magen från och till, så det kan förklara dålig näringsupptagning.
    Vi väntar nu på svar på ett nytt allergitest som skulle testa 100 olika saker, så får se vad det visar.

Annars tror vår läkare på IBS, men om din son inte har dålig mage också kanske det inte är det?
  • Mandelskorpan
    Havi01 skrev 2014-05-15 15:58:21 följande:
    Såg också bilden på din sons knottror, och det är precis så min son har fått, men bara vid enstaka tillfällen. En gång var det efter pizza och en gång efter tomatsås till exempel, men andra gånger har det funkat jättebra att äta tomat.

Vi har testat för mjölk och vete och lite andra vanliga grejer som ägg osv, men inget har visat något.

Mörk under ögonen sa vår läkare beror på att man tar upp för lite näring.

Vår son har också varit väldigt lös i magen från och till, så det kan förklara dålig näringsupptagning.

Vi väntar nu på svar på ett nytt allergitest som skulle testa 100 olika saker, så får se vad det visar.

Annars tror vår läkare på IBS, men om din son inte har dålig mage också kanske det inte är det?

Hur gammal är sonen? Tester visar inte alltid något.... Luktar hans bajs illa? Är det frätande så han blir röd (eller blev när han hade blöja)?
  • Fröken Frågvis

Min dotter som är sex veckor har fått eksem i hela ansiktet, även upp i hårbotten. Jag misstänker själv ägg då storasyster fick liknande eksem av just ägg, men undrar om man kan reagera så här på mjölk också? Eksemen blommade ut dagen efter att jag ätit ägg, och sex dagar efter att jag återinfört mjölk efter fyra veckors mjölkfri kost. Hon blev även röd och skinnflådd i stjärten samtidigt som eksemen kom, vilket är en väldigt typisk allergireaktion för storasyster.

Kan tillägga att eksemen är betydligt rödare (illröda) i verkligheten än på bilden.  Hon har väldiga besvär av dem, kliar så gott hon kan och gnuggar ansiktet mot kudde/madrass eller mig när jag bär henne.

Magen har inte blivit sämre sedan jag återinförde mjölk. Hon har däremot varit skrikigare än vanligt, men det tycks snarare bero på allmänt missnöje än magont.

Någon som haft liknande, och vad berodde det på i ert fall?

• Ela

Fröken Frågvis - Min sons äggallergi (som också debuterade när han var spädbarn) gav precis sådana utslag. Stackars liten! Hoppas att de lägger sig snart.