• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • lightfish

Ok, två aktiva i alla fall.

Jag ville bolla med andra allergiföräldrar om det här med kalas.

Jag tycker det är självklart att bjuder man in till kalas så fixar man fika även till barn/vuxna med allergier men har nu stött på fenomenet att vi ska ta med oss fika till vårt barn och har ärligt svårt att förhålla mig till det hela.

Hur har ni det?

• Färgen

Det är svårt, sist vi var på kalas bad vi dem kolla över allt och erbjöd oss ta med om de var osäkra. Men då var det bara jordnötter som gällde för min dotter, nu har vi även fått plocka bort soja och balj så det är lite krångligare nu.

Men själv resonerar jag lite som så att då dottern är jätte allergisk mot jordnötter är det inget jag vill chansa på så jag tar hellre med eget än att de gör/köper något å missar. Så vi har alltid erbjudit oss att ta med, sen har vi aldrig behövt då vi fått läsa innehållsförteckningar på saker som föräldrarna varit osäkra på.

Men jag hade nog heller inte tyckt det var roligt om de direkt bad oss baka/ta med eget, barn vill vara lika sina kompisar!!

• Färgen

Förresten hur förklarar ni för era barn att just de är allergiska och inte andra barn?

• Mandelskorpan

Jag följer tråden. Nu är sonen så liten (21mån) så kalas är inte aktuellt än, inte heller att förklara varför han inte får äta vissa saker. Hemma kör vi stenhårt på mat/godis som alla kan äta, dvs storasyskonen äter det han tål, punkt slut. Annat, typ choklad, glass mm får de endast äta UNDANTAGSVIS och när han sover.

När vi är iväg så ifrågasätter han förstås att andra får och inte han, vi säger då "nej, du får ont i magen". Hittills har han köpt detta utan att bli alltför upprörd, förutsatt att vi ger honom något annat som han gillar. Samma på förskolan t.ex. vid mellis.

När vi är bortbjudna så har jag alltid tagit med mat/fika till honom. Det har varit så mkt han inte kunnat äta så det har känts helt fel att lägga det ansvaret på någon annan.... men om det bara är något enstaka barnet inte tål så är det kanske enklare. Nu har vi mjölkallergi i botten, även ägg o vete, och det är ju i princip omöjligt att undvika i en tårta t.ex. men annat kan kanske vara lättare.      

• Eppelpaj

Färgen:

Har en sån på 2,5 som är jordnötsall. Nytt för oss o mkt att tänka på. Hur gammal är din dotter? Hur reagerar hon på soja? Har ni använt sprutorna o i så fall hur gick det? Jättetacksam för svar.

• Färgen

Eppelpaj: hon är fyra år. Vi har inte behövt använda pennorna själva merän då vi testat den hos läkaren, men hennes allergi upptäcktes inte på test utan genom att hon fick en halv jordnöt i munnen och svullnade upp totalt, så det var ambulans etc som gällde.
    Vi har ganska nyligen plockat bort soja och balj då vi märkt att hennes eksem blir bättre utan det så de är borta lite på prov nu.

• Färgen

Förresten vilka sprutor har ni? Vi har jext å efter att ha stuckit mig själv med dem så tycker jag de känns bra, man märkte knappt nålen så tror nog hon kommer klara dem själv ganska snart.