Allergitråden
Bvc har jättedålig kunskap, pinsamt dåligt. Be om att få gå till barn.
Bvc har jättedålig kunskap, pinsamt dåligt. Be om att få gå till barn.
Japp, mjölksyra har inget med mjölk att göra. Ja kolik, vi väntade också,,,,, det varmjölkallergi och celiaki.
Nepp, inga prover. Inte ens blodprovet för celiaki- men dr gjorde gentest som i visade att hon hade anlag- då fick vi biopsi och där visade det sig. Jag har pratat med överläkare om blodprov- de kan plocka upp upp någon enstaka patient med allergi som har mag och tarmbesvär. Altså- proverna är blaj, han erkände det också. Det visas för de med prickar och exem, akuta luftrörsbesvär.. Jag ifrågasatte varför man inte gör patchtest på dessa patienter och han höll med men det är en kostnadsfråga. - Istället slänger de pengar på prover som de vet är väldigt dålig på att plocka upp dessa patienter.
Vi hade så svåra och akuta symom så när vi skulle introducera gluten fick vi ge upp efter en tesked gelt med gluten i/ dag i wn vecka. Vanligtvis är det2-3 månader. Vi fick 9 dagar på oss att ge gluten , hlll på att gå under. Som tur är visade det skador trots den korta tiden, vilket jag förstått är extremt ovanligt.
Vad får han för reaktioner? Här äter en personal med tösen, bord och stol torkas av noga innan. När hon ätit klart tar personen som suttit med hand om henne och nattar i vagnen. Övriga barn, sopar av sig innan de går ut ur matrummet , de går och tvättar sig. Städet städar efter frukost, lunch å mellis. Hennes matt görs i ett rum, förpackas i förslutna lådor- innan annan mat lagas. ( köket skriver ner det dom de gör mat av) Tänk på oatlys- Gluten och då även vete. Tösen klarar inte mildas mjölkfria margarin( de gör mjölkprodukter i sin fabrik) mrn hon kan äta carlshamns. Ah, kanske kan vara till hjälp utöver det ni redan gör.
Hej.
Efter en underbar julhelg med en frisk tös som äter som en häst... är det kört igen, 4 dagar på föris. Äter inget, gråt, grin, gnäll, svårt att sova, sur blöja ( i dag först) Är hemma from i dag. Hela hösten har varit förjälvlig, hon har haft svårt att gå upp i vikt och växa på längd sedan hon startat på föris.Vi har några trådar att rycka i.. Pratat med tösens dietist, kommundietisten, köket, personal.
Tråd 1_ Barnen borstar av sig, tvättar händerna men de har ingen haklapp- all mjölk pålägg osv drälls på tröjorna.
tråd 2: rapsy- citronsyra. Kanske blir för mycket. Hon har det i andra produkter också men rapsyn gav de i frdags.. jag har haft slut i jul.
tråd 3 skall gå in till köket i morgon på möte med chefen och titta på alla produkter.
Hon är hemma minst en vecka, tills hon äter igen och när allt har pratats om och gåtts igenom.
Nu är det stopp snart, det var detta vi fruktade innan förskolestart, ett år senare så är vi här.
Lokes mammi- Yey, håller tummarna
Hm. lokes- funderar på om det var rätt reaktion jag skrev men jag t´ror att du är glad för att han har gått upp 500... har jag fel... är lite slut i hjärnan
Lokesmammi- förstår det. det är inte mycket men som sagt, bättre än inget. kram och hoppas det blir bättre
akuttid p@ barn i morgon. vi har skrivit 4 papper p@ datorn. ett i punktform f@r glutensymptom, ett i punktform f@r mj@lk och ett f@r detta ok@nda. sedan har jag strukit med @verstrykningspenna p@ det son @r ett unikt symptom f@rtex just mj@lk. sedan ett paapper med beskrivning om vad det nya kan vara och varf@r jag tror att det @r just det. .... by the way, @ptelefon son vill ha japanskt tangentbord