• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • Kavat
    saffe skrev 2010-06-14 13:18:33 följande:
    Vet du vad blodprovet heter? Kunde ju vara intressant att testa min dotter som reagerar vid kontakt med ägg, men hon har aldrig ätit (spår av möjligtvis, för nåt år sen), så jag vet inte hur hon skulle reagera då.
    Nej, men jag kan återkomma.
    Pratade med läkaren idag. Sonen hade tydligen högre värde på det provet (21) så vi fick ABSOLUT inte testa med ägg på något sätt!
    Oupps, jag som tyckte hon lät lite övertygande och ingav hopp att kan det vara så bra att han blivit bättre, men nej, han hade mycket högre på det än på det andra. Obestämd
    Det fanns även blod kvar så de skulle även testa samma på vete. Med andra ord så funkar det att testa fler saker än ägg.
    Hm, jag känner att jag inte har koll på alla test längre... Det var ju inte RAST om jag förstod henne rätt utan det var ett annat som man kollade om det visar på RAST för att kolla hur ev. reaktioner blev.
  • Kavat
    saffe skrev 2010-06-14 13:18:33 följande:
    Vet du vad blodprovet heter? Kunde ju vara intressant att testa min dotter som reagerar vid kontakt med ägg, men hon har aldrig ätit (spår av möjligtvis, för nåt år sen), så jag vet inte hur hon skulle reagera då.
    Kan väl tillägga att vi tog bort ägg ur kosten när sonen ammades, då han reagerade så tydligt på det genom bla magont och hysterisk ont i magen i flera timmar och sen visade det ju på RAST (3). Så han har heller aldrig blivit utsatt för ägg, vad vi vet.
    Och han reagerar med klåda enbart när han tar i ägg eller någon som hållt i ägg....
  • saffe
    Kavat skrev 2010-06-14 17:35:02 följande:
    Nej, men jag kan återkomma.
    Pratade med läkaren idag. Sonen hade tydligen högre värde på det provet (21) så vi fick ABSOLUT inte testa med ägg på något sätt!
    Oupps, jag som tyckte hon lät lite övertygande och ingav hopp att kan det vara så bra att han blivit bättre, men nej, han hade mycket högre på det än på det andra. Obestämd
    Det fanns även blod kvar så de skulle även testa samma på vete. Med andra ord så funkar det att testa fler saker än ägg.
    Hm, jag känner att jag inte har koll på alla test längre... Det var ju inte RAST om jag förstod henne rätt utan det var ett annat som man kollade om det visar på RAST för att kolla hur ev. reaktioner blev.
    Det vore ju väldigt intressant om det finns nåt blodprov som visar på s.k "sena reaktioner"! För din son visade väl inget på ägg på pricktest, eller hur var det? Det är ju enklare att ta blodprov än att göra lapp-test...
  • Kavat
    saffe skrev 2010-06-14 19:08:54 följande:
    Det vore ju väldigt intressant om det finns nåt blodprov som visar på s.k "sena reaktioner"! För din son visade väl inget på ägg på pricktest, eller hur var det? Det är ju enklare att ta blodprov än att göra lapp-test...
    Jo, han visade på RAST (blodprov. Har aldrig gjort prick på honom) men inte så mycket. Å andra sidan så hade han ju då bara fått i sig via amningen.
    Men när han ammades fick han tydligast sena reaktioner vad vi märkte... Det tog ca 3 timmar efter att han ammat så fick han superont i magen och det satt i flera timmar och han bara illvrålade av smärta. Spydde och bajsade frätande gjorde han ju jämt, men just detta var så tydligt.
    Vi har tagit bort ägg helt här hemma eftersom han reagerar så tydligt enbart vid kontakt med ägg och då inom ca 5 minuter. Vill inte ens tänka tanken vad som händer om han fått i sig...
    Men eftersom vi bara sett långsamma reaktioner vid intag så trodde läkaren att han skulle vara mindre känslig mot intag än av kontakt. Vilket då visade sig på detta testet att det var fel, för det var tvärtom.
  • saffe
    Kavat skrev 2010-06-14 19:17:22 följande:
    Jo, han visade på RAST (blodprov. Har aldrig gjort prick på honom) men inte så mycket. Å andra sidan så hade han ju då bara fått i sig via amningen.
    Men när han ammades fick han tydligast sena reaktioner vad vi märkte... Det tog ca 3 timmar efter att han ammat så fick han superont i magen och det satt i flera timmar och han bara illvrålade av smärta. Spydde och bajsade frätande gjorde han ju jämt, men just detta var så tydligt.
    Vi har tagit bort ägg helt här hemma eftersom han reagerar så tydligt enbart vid kontakt med ägg och då inom ca 5 minuter. Vill inte ens tänka tanken vad som händer om han fått i sig...
    Men eftersom vi bara sett långsamma reaktioner vid intag så trodde läkaren att han skulle vara mindre känslig mot intag än av kontakt. Vilket då visade sig på detta testet att det var fel, för det var tvärtom.
    Ok, det var på det viset.. Det är ju bra att få veta att han är mer känslig än ni trodde, men samtidigt blir det ju mer nervöst oxå nu kan jag tänka mig... Jag skulle gärna göra samma test på min dotter, så får du möjlighet kan du väl fråga vad det heter? Jag har ju bara kontakt med en "vanlig" barnläkare som garanterat inte vet vad det här är för test!
  • Tozza

Tänkte kolla lite, hur visar sig allergierna på Era barn? Min son är konstaterad (prick och lapptest) allergisk mot: mjölk, vete, råg, ägg och soja. Vi misstänker även jordgubbe och MAJS? Nån som är allergisk mot MAJS här?

Min son (även dottern när hon var allergisk) visar sina allergier genom att kräks, kräks och kräks - han är nu 10mån, och kräks mer eller mindre hela tiden (mer när vi misstänker att han fått i sig nått då) Han har även eksem men inte jätte kraftiga vad jag tycker (klassiska böjvecks eksemen + lite röda prickar ibland).

Vi har, med hjälp av dietisten, gått igenom all hans mat och dryck och det enda vi som sagt är inne på nu är majs, ev morötter, äpple, päron - eller nått annat.

Vi har för ett tag sen kollat havre och det är lungt, även sojalecitin tror vi funkar (han fick i sig det i 3 dagar utan reaktion) Undviker alla ärt och baljväxter - han lever på Glutis pasta, scan korv+köttbullar och potatis typ.

Alizia - AIK - Ab imo pectore
  • AAEV

Tozza: Vår dotter blir dålig i magen och så får hon ONT, hon skriker konstant när hon fått i sig nåt. Hon får diarré som håller i sig någon dag och så får hon röda prickar på magen...

Hjälp mig nu, vad är RAST??

• EL I

Till mig har de sagt att det inte finns nåt test att göra för vete. Stämmer inte med andra ord??? Kanske värt att försöka få till ett sånt prov ändå eftersom vi känner oss osäkra på hur allergisk han är. Vi vet ju att han reagerar med eksem med vete men ytterst lite har det visat sig nu och han verkar inte det minsta besvärad av det. Svårt att veta hur man ska ställa sig till det  t ex.

• Cs mamma
    Miralicia skrev 2010-06-14 10:58:19 följande:
    Har man astma i kombination med allergier är det en annan sak.
    Men som jag förstog det (och kommer ihåg) så är det "bara" allergi. Och då allergi som "bara" visat sig med nässelutslag och diarré. I det läget finns det ingen anledning till Anapen som om det skulle varit i kombinerat med kraftig astma.
    Allergimatblogg: utanallt.blogspot.com
    Ahhh da delar vi asikt... ville bara klargora om det var fler som laste svaret och hade samma fundering
  • 2små2stora
    EL I skrev 2010-06-14 20:05:23 följande:
    Till mig har de sagt att det inte finns nåt test att göra för vete. Stämmer inte med andra ord??? Kanske värt att försöka få till ett sånt prov ändå eftersom vi känner oss osäkra på hur allergisk han är. Vi vet ju att han reagerar med eksem med vete men ytterst lite har det visat sig nu och han verkar inte det minsta besvärad av det. Svårt att veta hur man ska ställa sig till det  t ex.
    Det finns analyser för varenda liten sak i blodprov.
    det går att plocka ut t ex broccoli, eller afrikansk mygga i blodprovsanalysen. Satt och tittade på dem en natt på jobbet. Listan på möjliga analyser  var mycket lång.

Här har J två kvällar i rad blivit helt prickig på benen. På morgonen sedan så är det borta. Så nu börjar nästa letande på vad det är som hon inte tål.
    ~~Michael -97, Joachim -98, Johanna -07 Lillknorr BF 6/10~~
Svar på tråden Allergitråden