• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • Tibell
    2små2stora skrev 2010-06-14 20:43:19 följande:
    Det finns analyser för varenda liten sak i blodprov.
    det går att plocka ut t ex broccoli, eller afrikansk mygga i blodprovsanalysen. Satt och tittade på dem en natt på jobbet. Listan på möjliga analyser  var mycket lång.

Här har J två kvällar i rad blivit helt prickig på benen. På morgonen sedan så är det borta. Så nu börjar nästa letande på vad det är som hon inte tål.
    ~~Michael -97, Joachim -98, Johanna -07 Lillknorr BF 6/10~~
    Om ni haft fint väder och varit ute mycket i kortbyxor kanske det är gräs?!
    Jag är allergisk mot gräs och skulle jag rulla runt ett par varv i gräset antingen bar om armarna eller benen täcks jag av kliande och svidande prickar!!
    Fast det kanske alla får?! Även de som inte är allergiska ?! Det påstår svärmor i allafall ;)
  • 2små2stora
    Tibell skrev 2010-06-14 20:47:00 följande:
    Jag är allergisk mot gräs och skulle jag rulla runt ett par varv i gräset antingen bar om armarna eller benen täcks jag av kliande och svidande prickar!!
    Fast det kanske alla får?! Även de som inte är allergiska ?! Det påstår svärmor i allafall ;)
    Hon har haft strumpbyxor på sig i dag, var visserligen ute stund 15 min och hjälpte sin pappa med veden en stund efter maten och då hade hon inga stumpbyxor. Och hon var nog i väg på gräset också.
    Vi misstänker gräs på henne så det kan det ju vara.
  • lindalake

hmm, jag började smörja in min sons eksem för två veckor sedan. Först morgon och kväll och sen bara på kvällen. Ikväll var den sista gången, och vad ser jag då? Jo, att det gått från nästan osynligt igår kväll till ännu värre än vad det var innan! Nu sved även kortisonkrämen vilket den inte har gjort tidigare. Använder sån där mellanstark kräm, Locoid 0,1%. Jag har inte smörjt med mjukgörande emellanåt eftersom jag i första hand är dålig på att komma ihåg att göra sånt men även för att han inte alls varit torr.

Är det normalt att det blir så här? Ska jag börja om med insmörjningen igen eller låta det vara ett tag? Jag ska till BVC på torsdag med dottern, men tänkte om nån här hade varit med om det tidigare...

Hans eksem kliar inte och det är ganska stora röda blaffor som är hudfärgade i mitten, rödare ut mot kanterna kanske man kan säga.

(Fattar för övrigt knappt ett jota av allt ni skriver här inne, snacka om insatta föräldrar! det är bra det)

• EL I
    Tibell skrev 2010-06-14 20:47:00 följande:
    haha nä jag skulle nog kunna rulla runt 10 timmar i gräset utan att bli prickig möjligen grön så nä det stämmer inte
    2små2stora skrev 2010-06-14 20:43:19 följande:
    Det finns analyser för varenda liten sak i blodprov.
    det går att plocka ut t ex broccoli, eller afrikansk mygga i blodprovsanalysen. Satt och tittade på dem en natt på jobbet. Listan på möjliga analyser  var mycket lång.

Här har J två kvällar i rad blivit helt prickig på benen. På morgonen sedan så är det borta. Så nu börjar nästa letande på vad det är som hon inte tål.
    ok kanske ska be dem göra det i stället för att hålla på att provocera, i alla fall så kanske vi får en aning om hur det är.
  • Tibell
    EL I skrev 2010-06-14 21:08:53 följande:
    haha nä jag skulle nog kunna rulla runt 10 timmar i gräset utan att bli prickig möjligen grön så nä det stämmer inte
    Nä svärmor är lite speciell hon. Jag hade legat ner på gräset i linne i kanske 1-2 minuter då jag fotat lite. Inom några minuter är varenda hud på armarna täckta med röda prickar som kliade och sved något enormt. Men hon sa att alla reagerar så på gräs ;) Nu vet ju jag att jag är allergisk  ( gjort rast ) men ändå. Knastanta!!
  • 2små2stora

jag blir inte heller prickig av gräset, men kan inte ligga i det ändå för då kliar halsen sönder och näsan rinner.

• EL I
    Tibell skrev 2010-06-14 21:13:34 följande:
    Nä svärmor är lite speciell hon. Jag hade legat ner på gräset i linne i kanske 1-2 minuter då jag fotat lite. Inom några minuter är varenda hud på armarna täckta med röda prickar som kliade och sved något enormt. Men hon sa att alla reagerar så på gräs ;) Nu vet ju jag att jag är allergisk  ( gjort rast ) men ändå. Knastanta!!
    haha ja hon verkar lite märklig! men om man kan se det så , så kan hon ju åtminstone roa lite grann
  • Kavat
    EL I skrev 2010-06-14 20:05:23 följande:
    Till mig har de sagt att det inte finns nåt test att göra för vete. Stämmer inte med andra ord??? Kanske värt att försöka få till ett sånt prov ändå eftersom vi känner oss osäkra på hur allergisk han är. Vi vet ju att han reagerar med eksem med vete men ytterst lite har det visat sig nu och han verkar inte det minsta besvärad av det. Svårt att veta hur man ska ställa sig till det  t ex.
    Man kan pricktesta för vete = snabb reaktion efter 15 min. (Dock kan det bli kvaddel i efterhand vilket tyder på sen reaktion, men det är inget läkaren brukar veta om eller räkna med utan testet är gjort för snabba reaktioner. )

Vete finns med på vanliga födoämnespanelen på RAST tillsammans med mjölk, ägg, soja, jordnöt och torsk (om jag minns rätt.) Så det är en av de vanligaste sakerna man testar på RAST.
    Och liksom 3Busfrön skriver så kan man testa för allt!

Dock visar inte pricktest och RAST på snabba reaktioner och när min son testades för vete på RAST så visade det inte någon allergi. Så det är inte säkert att det visar något i och med att det verkar som att även din son har långsamma reaktioner på vete. Men, man ska aldrig säga aldrig!

Men det ska bli intressant att se vad det ev. visar på vete på detta test (blodprov) de skulle göra nu... Om det visar...
  • Kavat
    lindalake skrev 2010-06-14 21:03:06 följande:

hmm, jag började smörja in min sons eksem för två veckor sedan. Först morgon och kväll och sen bara på kvällen. Ikväll var den sista gången, och vad ser jag då? Jo, att det gått från nästan osynligt igår kväll till ännu värre än vad det var innan! Nu sved även kortisonkrämen vilket den inte har gjort tidigare. Använder sån där mellanstark kräm, Locoid 0,1%. Jag har inte smörjt med mjukgörande emellanåt eftersom jag i första hand är dålig på att komma ihåg att göra sånt men även för att han inte alls varit torr.

Är det normalt att det blir så här? Ska jag börja om med insmörjningen igen eller låta det vara ett tag? Jag ska till BVC på torsdag med dottern, men tänkte om nån här hade varit med om det tidigare...

Hans eksem kliar inte och det är ganska stora röda blaffor som är hudfärgade i mitten, rödare ut mot kanterna kanske man kan säga.

(Fattar för övrigt knappt ett jota av allt ni skriver här inne, snacka om insatta föräldrar! det är bra det)

Man kan reagera på innehåller i krämer också, som gör att eksemen förvärras...
    Men han kanske har ätit/blivit utsatt för något idag som han inte tål?
  • Kavat
    FrökenLindström skrev 2010-06-14 19:51:14 följande:
    Tozza: Vår dotter blir dålig i magen och så får hon ONT, hon skriker konstant när hon fått i sig nåt. Hon får diarré som håller i sig någon dag och så får hon röda prickar på magen...

Hjälp mig nu, vad är RAST??
    Blodprov som man lämnar in till lab och där kan se om de har snabba allergiska reaktioner.
Svar på tråden Allergitråden