Inlägg från: billybiceps |Visa alla inlägg
  • billybiceps

Allergitråden

Hej nu kom jag på ännu en fråga ursäkta om det blir lite mycket

Jag har ju märkt att jag inte har ont i magen som nästan alla som har celiaki pratar om. Kan det vara så att man inte får ont i magen när man är sädeslagsintolerant i samma utsträckning som glutenintoleranta? I sådana fall skulle det väl innebära att vården missar det problemet om man bara går på att man ska ha magont? 

• billybiceps

Hej. Jag undrar om någon här känner till om det finns en "Ren havre"-dryck. Som alltså är garanterat fri från andra sädeslag?

• billybiceps

Provade idag att äta sorbet och reagerade direkt. Insåg att den innehåller guarnkärnmjöl så kanske kan baljväxterna vara förklaringen till att min värk har återkommit!

Hemskt för övrigt att höra Kavat om hur länge du gick sjuk. Tyvärr verkar det vara gemensam nämnare för nästan alla! 

• billybiceps

Hur känsliga är ni här inne för att äta nåt som "kan innehålla spår av". Tänker exempelvis när det gäller spår av soya och när det gäller nötter och sånt där det nästan alltid står kan innehålla spår av andra sorters nötter som kan kanske inte tål. Det finns säkert många fler exempel! någon som har några erfarenheter att dela med sig av?

• billybiceps
    mithrandil skrev 2012-01-26 21:14:44 följande:
    Känner inte igen nån här inne. Har alla bytt namn?

Vem är vem? För inte kan väl alla vaara nya? :) 
    Jag heter Björn och jag är i alla fall ny! :) hej på dig!
  • billybiceps
    mithrandil skrev 2012-01-26 22:12:50 följande:
    Hej! :) Välkommen till oss.
    Tackar ödmjukast! :)
  • billybiceps
    Molina skrev 2012-01-26 22:09:14 följande:
    Min dotter har en svårare mjölkallergi och vi är försiktiga med vissa varor som det står spår av, och nötter skulle jag helt avstå om det finns spår av om en ev allergi finns för nötter.
    Soya tål inte min tjej heller men hon klarar spår av soya men även där är vi försiktiga.

(troll77) va jag innan och äntligen fick jag en anledning att byta Nick!
    Trasan0606 skrev 2012-01-26 22:40:03 följande:
    Billybiceps - jag är allergisk mot bla nötter och mandel och klarar av 'spår av' det i mat, även om det finns hela nötter i en sallad som jag petar undan. Kan däremot inte äta rena nötter, då kliar det som fanken. Aubergine är det enda jag verkligen inte kan äta, oavsett hur bränd den än är...
    Tack för tipsen! Har märkt att nästan alla nötter verkar innehålla spår av samtliga övriga nötter. Samma sak verkar gälla när man köper exempelvis gojjibär och säkert bär i övrigt!

Har hört att många som är glutenintoleranta har svårt för just aubergine. Är det så i ditt fall Trasan0606? 
  • billybiceps
    mithrandil skrev 2012-01-26 22:54:39 följande:
    billybiceps: Mina barn äter ingenting som kan innehålla spår av. Till en början gjorde de det men eftersom de sällan eller aldrig är bra några längre perioder så blev vi hårdare och mer restriktiva med vad vi ger dom.  Har märkt reaktion på "kan innehålla spår av" soja och spår av mjölk. Man får nog prova sig fram för att se vad som fungerar eller inte.
    Ja att prova sig fram verkar vara det som gäller! Men dina barn blev bättre när ni blev mer restriktiva eller?
  • billybiceps
    skånegås skrev 2012-01-27 12:48:11 följande:
    Akut godissugen... Vad äter ni? I vanliga fall kan det bli chokladbollar, men utan havregryn?? njee
    utan mjölk, soja och havre... (och andra baljväxter)
    Jag satt igår och funderade på om man inte kan göra chokladbollar på hirsflingor. Någon som har testat det?
  • billybiceps
    Kavat skrev 2012-01-27 17:04:57 följande:
    Spår av sädesslag och ägg är no-no här hemma på alla. Spår av mjölk, fisk funkar inte på de minsta. Spår av nötter och soja är ok på alla vad vi sett.
    Toppen! Tack för svar!
Svar på tråden Allergitråden