-
Okej av era svar att döma verkar det ju finnas hopp på om spår av soja då i alla fall! Är i full fart med att testa mig fram. När ni här inne använder majsmjöl, finns det då bra och mindre bra varianter? Tänker just "med spår av". Det står på sorten jag köpte idag att den bara innehåller majsmjöl men i princip allt stod på spanska (eller nåt ditåt) och dom i affären visste inte säkert.2små2stora skrev 2012-01-27 18:32:49 följande:Spår av ägg funkar inte här heller. Men spår av mjölk, soja funkar på båda. -
Ja, ska man skratta eller gråta åt eländet? Trots allt verkar det som att man ständigt lär sig att anpassa sig efter alla situationer som uppstår på vägen. Först medan man är sjuk och är på jakt efter orsaken, sedan när man förstått att man är allergisk/intolerant börjar ett minst lika stort arbete, haha.Trasan0606 skrev 2012-01-27 19:42:39 följande:Billybiceps. - har inga glutenproblem men är allergisk mot stenfrukter, rå potatis/morot, pollen, pälsdjur, quorn. Kan dock äta det mesta om det är tillagat.
Nu när minstingen är allergisk mot en massa annat är det inte mycket kvar för mig att äta. Ammar fortfarande... -
Har någon ett tips på ett annat rismjöl än Risentas? Är på jakt efter något som inte innehåller spår av soja.
Dessutom undrar jag: Om ni här inne har fått i er något ni inte tål. Blir det så då att ni den närmsta tiden reagerar på saker ni normalt tål? Typ som att kroppen är extra på sin vakt den tiden? -
Kanon! Brukar du köpa den på Apoteket eller vet du om den finns på fler ställen?2små2stora skrev 2012-01-29 12:07:10 följande:Denna tror jag är fri från ev. spår av soja www.oldana.se/Oldana/AB3C1652-1E33-47E8-9F04-... -
Är det bara nedanstående baljväxter som kan benämnas med ett e-nummer? Hur är det med exempelvis ärtfiber och ärtprotein? Skrivs dom ut med namn eller är det fler e-nummer man bör lära sig?
- Lecitin, E 322 (sojalectin)
- Fruktkärnmjöl eller johannesbrödmjöl, E 410
- Guarkärnmjöl, E 412
- Dragant, E 413
- Gummi arabicum, E 414
- Tarakärnmjöl, E 417
Tillkommer:
Sojabönshemicellulosa E 426
Tamarind E 411 -
Och så undrar jag vad ni vet om "Majsmalt"? Jag har inte hittat så mycket fakta om det. Malt är ju något som man normalt sätt undviker, men här är jag osäker! Görs det av majs och är ofarligt eller är det en kombination av korn och majs?
-
Vad har ni här inne för erfarenheter från mat där "Kryddor" står med bland ingredienser? Jag har läst på livsmedelsverkets hemsida och där står det att kryddblandningar kan innehålla gluten (det gäller kanske bara kryddor på burk?). Kan det även innehålla spår av mjölk? Är tillvekarna skyldiga att nämna sånt här på förpackningarna?
Sen blir jag lite smått förbannad på att man faktiskt kan nöja sig med att skriva bara "Kryddor". Hur gör ni när det gäller sånt här? -
Kanonbra information! Tack så mycket!Miralicia skrev 2012-02-03 08:05:59 följande:Är det kryddor som sammanlagt uppgår till mindre än 2% av det totala innehållet i den färdiga produkten så behöver inte kryddorna specifieras var för sig utan får anges under samlingsbetekningen "kryddor".
Men om det ingår några av de allergener som är obligatoriska att märka ut (dvs spannmål som innehåller gluten + havre, mjölk, laktos, ägg, soja, jordnötter, trädnötter & mandel, fisk, kräftdjur, blötdjur (typ bläckfisk), selleri, senap, svaveldioxid över en viss halt, sesamfrö, lupin) i den kryddblandningen så får de inte skriva bara kryddor. Det måste på något sätt anges att allergent ingår. tex att de skriver "kryddor (innehåller laktos)" elelr "kryddor (selleri, senap)".
Så ja, innehåller beteckningen "kryddor" något av de ovanstående allergenerna så är tillverkaren skyldig att ange det. Mina erfarenheter är att när det bara står "kryddor" i en innehållsförteckning så brukar det vanligtvis kunna vara selleri och senap som brukar kunna förekomma under samlingsbeteckningar, medna t.ex mjölk/laktos och vetestärkelse/gluten mer i kryddblandningar på burk. -
Hej på er! Dagens fundering gäller ättiksyra. E260. Vad jag har förstått framställs det oftast genom jäsning av druvor. Men kan det göras på andra sätt? Som kan innebära några problem för intolerans mot gluten?
-
Hur reagerar ni/era barn om ni/dom får i er något som ni inte tål? Blir symtomen lika starka som när problemen var som värst? Hur länge förblir symtomen, snackar vi timmar, dagar, veckor eller till och med månader? Avtar dom sedan successivt eller brukar förbättringen komma fort när den väl kommer?
Tacksam för svar!
-
Jo då, tack för svaret! Känner framför allt igen mig kring havren att den liksom smyger sig på. De flesta andra sakerna går ju ganska fort att lista ut.skånegås skrev 2012-02-05 20:43:37 följande:MIn lille 10 mån nu verkar reagera på mjölk, soja, baljväxter och havre.
Mjölken spyr han av, blir förstoppad och väldigt gnällig.
Sojan skriker han av likaså baljväxter
Havren visar sig så att han vaknar ca 10 ggr/natt och skriker. Somnar lätt om om man går upp och går lite...
Symtomen blir inte lika illa som när han var nyfödd och vi inte klurat ut vad han inte tålde, då skrek han timvis och vaknade av kräkningar nattetid. Vägrade äta om han inte var störthungrig bl.a. När jag ätit mjölk i en vecka började matvägran bli riktigt besvärlig och han hade matuppehåll från 9-17, var då ca 4,5 mån.
Han reagerar på sojan efter några timmar om jag ätit, baljväxter han ätit inom ett par timmar, mjölken tar 2-3 dagar och havren är väldigt diffus. Blir långsamt sämre...
Hoppas du blivit lite klokare.. -
Hej på er. Är helt desperat nu blir bara sämre och sämre. Trots att jag tagit bort mejeriprodukter (tar nu även bort getost), baljväxter, ägg och glutenprodukter (även havre).
Är det vanligt att man typ kan korsreagera mot exempelvis ris, majs, bovete eller hirs? Finns det några färgämnen eller aromämnen att se upp med? Jag är beredd att prova vad som helst men har slut på egna idéer!
Tacksam för alla tips, stora som små! -
Tack för svaret. Jag tycker det är en intressant idé faktiskt. Finns bara två risker med det. Vilka få saker ska man äta. Eftersom man inte vet vad man tål. Vet inte om det finns saker med stor sannolikhet som man bör tåla? Och att jag inte vet om man riskerar nya intoleranser mot just dom sakerna om man "föräter" sig på dom. Har du/eller någon annan ätit på det här sättet?Trasan0606 skrev 2012-02-07 12:29:52 följande:Billybiceps - fy vad trist!
Kan inte så mycket om allergier men en ide - om än väldigt trist - är att du äter typ kyckling och potatis (förutsatt att du klarar det) tills du blir bra el nåt annat du klarar att äta. Och sen för du in en sak i taget i kosten och ser om du får nån reaktion.
Hoppas det ger med sig. Eländes elände med allergier.
Sen undrar jag. Hur stor roll spelar yttre faktorer på tarmslemhinnan. Jag har exempelvis haft en långdragen infektion. Kan det spela roll? Jag var ju som sagt helt bra i nästan tre veckor, hade verkligen inte ont alls nästan och jag har inte börjat äta något särskilt sedan dess! -
Miralicia och trasan0606 tack för svar!
Jag kommer verkligen pröva det här nu. Har en följdfråga bara: jag såg en text på en hemsida (se nedan) där de pratar om korsreaktioner gentemot gluten. Hur mycket behöver man ta det i beaktning när man lägger till saker allt eftersom?
Wheat/Gluten Proteome Reactivity & Autoimmunity
Wheat IgG ( CPT CODE : 86001 ) Wheat IgA ( CPT CODE : 83516 ) Wheat Germ Agglutinin IgG ( CPT CODE : 86001-59 ) Wheat Germ Agglutinin IgA ( CPT CODE : 83516-59 ) Alpha Gliadin 17 MER IgG ( CPT CODE : 86001-59 ) Alpha Gliadin 17 MER IgA ( CPT CODE : 83516-59 ) Deamidated Alpha Gliadin 33 MER IgG ( CPT CODE : 86001-59 ) Deamidated Alpha Gliadin 33 MER IgA ( CPT CODE : 83516-59 ) Gamma Gliadin 15 MER IgG ( CPT CODE : 86001-59 ) Gamma Gliadin 15 MER IgA ( CPT CODE : 83516-59 ) Omega Gliadin IgG ( CPT CODE : 86001-59 ) Omega Gliadin IgA ( CPT CODE : 83516-59 ) Glutenin IgG ( CPT CODE : 86001-59 ) Glutenin IgA ( CPT CODE : 83516-59 ) Gluteomorphin IgG ( CPT CODE : 86001-59 ) Gluteomorphin IgA ( CPT CODE : 83516-59 ) Prodynorphin IgG ( CPT CODE : 86001-59 ) Prodynorphin IgA ( CPT CODE : 83516-59 ) Gliadin-Transglutaminase IgG ( CPT CODE : 86256 ) Gliadin-Transglutaminase IgA ( CPT CODE : 86256-59 ) Transglutaminase IgG ( CPT CODE : 83516 ) Transglutaminase IgA ( CPT CODE : 83516-59 ) Glutamic Acid Decarboxylase (GAD65) IgG ( CPT CODE : 86341 ) Glutamic Acid Decarboxylase (GAD65) IgA ( CPT CODE : 86341-59 ) -
Det förra inlägget blev helt fel! Här är länken istället:
www.cyrexlabs.com/CyrexTestsArrays/tabid/136/Default.aspx -
Kavat, tack för svaret!
Har nu läst igenom texten du länkade och väldigt mycket stämde in på mig. Jag tycker att texten var bra fram till när det gällde vad man skulle göra åt det. Jag förstår att det handlar om färskpressade juicer och buljonger som du skrev om. Tycker den påminner lite om LCHF-dieten? Har jag fattat det rätt, eller har jag fått det om bakfoten? Jag lyckas inte riktigt se en röd tråd i hur man påbörjar detoxen, vad som är det naturliga att lägga till och så vidare. Vet inte om det går att sammanfatta lite kort?
-
Från och med på fredag kommer jag påbörja min detox. Pratade idag med min homeopat, hon föreslog att jag under fyra dagars tid ska äta ett pulver som heter ultralife (http://www.svenskhalsokost.se/produkter/ultralife?gclid=CPq6qoaJj64CFQ1-mAodFWBWgA) med motiveringen att det är så rent och att det är berikat med vitaminer och mineraler. Är det någon som har en åsikt om detox på det här sättet?
Jag undrar också om ni känner till fall där man tvingas utesluta ris, potatis, bovete och quinoa och sådana saker och mått bättre av en LCHF-liknande diet? Där alltså själva kolhydraterna är boven, oavsett om det är gluten eller inte.
Tack för alla svar jag har fått av er! -
Hej!
Jag spinner vidare på lchf-spåret. Ni här inne som äter det och säger att ni mår bra, är ni intoleranta mot mejeriprodukter? Om ni är det, lyckas ni få det att bli bra ändå?
Hur gör ni med rotfrukter, utesluter ni det helt också?
Jag undrar om någon har lite mer djupgående information, träffade en dietist som också föreslog lchf-metoden. Hon menade på att genom att ta bort baljväxter också så tog man bort lektiner och genom att undvika kolhydrater minskade man tydligen ner på socker (stärkelse?). Är det någon som har koll på sånt här, varför det är bra att undvika dessa och är det att man tar bort just dessa saker som gör att ni mår bättre tror ni?
-
Hur gör du med hirs, bovete och quinoa?Allrona skrev 2012-02-14 13:33:58 följande:Jag är inte laktosintolerant men kan få ont i magen av för mycket mejeri, därför blandar jag laktosfritt och vanliga mejeriprodukter. Om man inte ska gå ner i vikt finns det ingen anledning att utesluta rotfrukter. Jag äter tom potatis nån gång ibland om det bjuds när man är bortbjuden.
Vet inte svaret på din andra fråga men rekomenderar dig att läsa kostdoktorn.se och www.annahallen.se/ där finns det säkert svar på din fråga.
Varför är potatis är en större bov än de andra rotfrukterna?