Lussekatten87 skrev 2011-04-21 10:07:40 följande:
Hej! Har skrivit i tråden ett par gånger förut och får så bra svar så jag måste lägga in en till fundering som dykt upp nu!
Känns även skönt att skriva av sig till andra som förstår hur det är med allergier.
Igår var vi på "uppföljningsbesök" hos barnläkaren. Dottern fick lämna blod till att återigen kolla soja,mjölk och ägg om det blivit några förändringar så vi vet om vi kan ta MPR sprutan. Det ligger och tynger mig eftersom hon är 21 mån och inte fått den. Sonen fick den och det gick bra. (Han är äggallergiker.) Mest en fundering bara men jag tror jag kommer ge den till henne hon är inte så allergisk att hon inte kan sitta bredvid mig när jag äter ägg,lukta på ägg osv...
Sen fick vi rådet av läkaren att prova att ge dottern lax( hon är allergisk mot sej,torsk osv)
Så igår gav jag 3 msk burkmat med lax i till henne och hon mådde bra,efter kanske 4 timmar kom det lite vanligt+lösare bajs än vanligt men inte diarré,kan jag fortsätta ge henne lax idag igen trots det? Hon verkade inte må illa som hon gör av sej för hon åt mellanmål därimellan.
Just det! Om man är allergisk mot sej och torsk betyder det att man är allergisk mot alla fiskar med liknade fiskkött och smak(vitt kött)? Tex. rödspätta,makrill?
Min pojke kan äta torsk och makrill, men inte lax. Har inte provat spätta, men jag tänker mig att de alla är olika familjer, och att man kan tåla en men inte andra. Torsk och sej tillhör väl samma familj, men makrill är ju något helt annat, och även spätta och lax.
Fick flickan löst bajs kan det ju vara att hon inte tål laxen, men behöver inte vara det. Kanske värt att prova igen om hon nu inte blev jättedålig.
Själv försöker jag komma fram till om min lilla flicka tål ägg. Storebror är ju allergisk mot ägg, men vet inte om hon är det. Det verkar ok, förutom lite löst bajs vid några tillfällen som ju kan bero på annat, men svårt att testa när vi själva äter så lite ägg.
Äggallergiske pojken har fått alla vaccin utan problem.