Inlägg från: Sousafon |Visa alla inlägg
  • Sousafon

Allergitråden

JPL skrev 2011-01-04 17:55:00 följande:
    Jepp, mina får aldrig någonsin äpplejuice men mellansonen kan äta äpple fritt och store kan smaka ite äpple ibland. De tål päron dock!

Detta med äpplejuice är ytterligare ett skäl till att jag starkt tror på att finmald/passerad produkt är mycket svårare att hantera än hel/grova bitar. Tycker inte heller att det är så konstigt eftersom man ju inte kan finmala något så fint hemma som de gör industriellt. Det är alltså rätt så nytt för våra kroppar att hantera den typen av produkter.
    Aha! tråkigt att höra att dina barn har samma problem, men skönt att veta att man inte är ensam, om du förstår vad jag menar. Intressant teori om att det är finfördelningen som skapar problem. Jag har mest tänkt att det kanske är så att han får i sig större mängd äpple i ett glas juice än om han äter ett äpple. Apelsinjuice klarar han bra.
  • Sousafon
    tes 75 skrev 2011-01-05 17:52:20 följande:
    ok. vi har låtit bli äppeljuicen idag och nu har han bajsat 0 ggr idag, medan det var 4-5 lösa blöjor per dag under veckan han fick äppeljuice.. dock fick han betapred igår eftersom han ätit kiwi och fick rosslig andning, så den lugna magen kan ju bero på kortisonet  också, men äppeljuice är nog ännu en sak vi får lägga till på listan verkar det som.
    När sonen var mindre var reaktionen på äppeljuice alltid lösa avföringar. En gång i höstas fick han en starkare allergisk reaktion på vad vi tror var äppeljuice (han hade varit på dagis, så vi vet ju inte om det kan ha varit något annat). Den reaktionen var precis som de andra starka allergiska reaktionerna som han har fått: kräkning/diarré och senare svullen med rosslig andning, nysningar, röda svullna ögon. Det har som tur är inte hänt särskilt många gånger.

Alltså: utifrån vår erfarenhet låter det du beskriver som en "äppeljuicereaktion".

Skönt att han är bättre! 
  • Sousafon

Hur har ni andra gjort när det gäller barnförsäkring? har ni sådana för era allergiska barn? Får ni i så fall ut någon ersättning? FÅr man teckna en försäkring om man redan har konstaterade allergier? KAnske ska teckna en för lilltjejen som än så länge inte visat sig vara allergisk. Vet inte om det går att få en för min allergiske son... Höll på att ansöka för ett tag sedan, men så ville de ha kompletteringar, så det blev det liggande. Och nu är allergierna konstaterade...

• Sousafon

Älsklingen: Jag har också en 3,5-åring. Tycker att han är gladare och lättsammare nu än för ett halvår sedan, så de där perioderna är nog olika för olika barn. Han kan också kännas trött periodvis, har varit det en del nu i vinter. Får han inte sina 12 timmar kan han vara ganska jobbig. Sover hon tillräckligt?

Men visst, i och med att hon har andra allergier och står still i vikt låter det ju rimligt att testa så att det inte är någon mer mat som hon mår dåligt av. 

• Sousafon

Jag vet inte om någon av er bor i Malmö, men finns det någon som kan rekommendera någon restaurang här dit man kan gå med allergiska barn? Min son är allergisk mot ägg och nötter (m.m.,men dessa är de allvarligaste) och eftersom vi ska köra en period utan ens spår av nötter och ägg, så blir det ju svårt att gå ut och äta. Han klarar det luftburet och har ju inte den allra allvarligaste formen av allergi, men det är illa nog. Vart vågar man gå?

• Sousafon
    LadyM skrev 2011-03-04 21:11:16 följande:

Hej!

En liten fråga om fiskallergi......... min lille på snart 7 mån har visat på blodprov att han ev. kommer reagera på fisk. Vi har inte provat att ge honom än! Själv äter jag inte fisk eller skaldjur så han har aldrig fått i sig via bröstmjölken heller.

När och med vilken firre bör man börja? Hur brukar reaktionen på fisk vara för småttingar - hans pappa är starkt skaldjursallergisk och reagerar med att halsen svullnar igen. Känner mig lite nojjig inför just denna introduktionen!!! 

Fråga läkaren. Kanske vill de testa med fisk på sjukhus för att kunna hjälpa till om det blir en kraftig reaktion. 
  • Sousafon

Hej!

Jag är så glad. Min son verkar kunna äta vit fisk! I motsats till många här ger hans allergier utslag på blodprov och pricktest, men de ger också en del felaktiga utslag. Eller, han behöver inte ha symptom för allt som han har antikroppar mot (många av er har säkert bättre koll på detta än jag). Men jag har varit så rädd för att prova saker som han fått utslag på. Men igår provade vi vit fisk och det gick bra! Så skönt när man kan utöka matsedeln lite och ha lite färre saker att vara rädd för. Ska bli intressant att se hur det går med pollen. Han fick utslag på det också, men vi har inte sett något egentligt av det.

En annan sak: Ni pratar ju mycket astma/förkylningsastma. MIn pojke får pulmicort och vid behov airomir. Min lilla tjej har i flera veckor hostat massor, i synnerhet på natten. Så pass att det låter som att hon ska kräkas. Men hon är inte ansträngd i andningen eller annars påverkad. Det kom i samband med en kraftig förkylning, men borde det inte bli bra någon gång? Kan detta var något hon ska inhalera något för? 

• Sousafon
    mithrandil skrev 2011-03-22 21:17:03 följande:
    Kan inte vara rs hon haft då?
    Har hört att de som haft rs-virus kan ha kvar sin hosta länge efter att förkylningen är borta.
    Det har du rätt i. Hon hade rs när hon var nyfödd, och då var det ju också besvärlig och långvarig hosta. Vi tänkte rs när hon var sjuk, men har visst glömt den teorin nu. Då hjälper inte hostmedicin va?

Man präglas så av att ha ett barn som är allergiskt. Jag letar hela tiden symptom på lillasyster också. Pojken är allergisk mot ägg och jag är så orolig att hon också ska vara det. Ger henne lite ägg i mat ibland (äter inte mycket rent ägg här hemma) och ibland verkar hon kanske reagera. Men det är lätt att tolka fel för att man förväntar sig något. HÄromdagen hade hon fått frikadeller (innehåller ägg) och fick sedan lös och stinkig avföring. Hjälp! Äggallergi, tänkte jag. Senare kom jag på att hon också fått päronpuré, vilket hon brukar bli lös av. Och det kan man ju bli utan allergi... 
  • Sousafon
    SmillaMilla skrev 2011-04-20 19:32:39 följande:
    Hej! Någon här som fått betapred till ert barn? Hur ger ni då? Någon som fått att nin skall ge under flera dagar? Hur stor dos? Hur har barnen reagerat?
    Vi har också betapred till vår son, men det ska vi bara ge vid kraftig allergisk reaktion. Vi har gett en gång, 8 tabletter upplösta i lite vatten. Vad jag har förstått är detta något som inte ska ges för mycket, utan bara vid akuta reaktioner.
  • Sousafon
    Lussekatten87 skrev 2011-04-21 10:07:40 följande:

Hej! Har skrivit i tråden ett par gånger förut och får så bra svar så jag måste lägga in en till fundering som dykt upp nu! Känns även skönt att skriva av sig till andra som förstår hur det är med allergier.

Igår var vi på "uppföljningsbesök" hos barnläkaren. Dottern fick lämna blod till att återigen kolla soja,mjölk och ägg om det blivit några förändringar så vi vet om vi kan ta MPR sprutan. Det ligger och tynger mig eftersom hon är 21 mån och inte fått den. Sonen fick den och det gick bra. (Han är äggallergiker.) Mest en fundering bara men jag tror jag kommer ge den till henne hon är inte så allergisk att hon inte kan sitta bredvid mig när jag äter ägg,lukta på ägg osv...

Sen fick vi rådet av läkaren att prova att ge dottern lax( hon är allergisk mot sej,torsk osv)
    Så igår gav jag 3 msk burkmat med lax i till henne och hon mådde bra,efter kanske 4 timmar kom det lite vanligt+lösare bajs än vanligt men inte diarré,kan jag fortsätta ge henne lax idag igen trots det? Hon verkade inte må illa som hon gör av sej för hon åt mellanmål därimellan.

Just det! Om man är allergisk mot sej och torsk betyder det att man är allergisk mot alla fiskar med liknade fiskkött och smak(vitt kött)? Tex. rödspätta,makrill?

Min pojke kan äta torsk och makrill, men inte lax. Har inte provat spätta, men jag tänker mig att de alla är olika familjer, och att man kan tåla en men inte andra. Torsk och sej tillhör väl samma familj, men makrill är ju något helt annat, och även spätta och lax.

Fick flickan löst bajs kan det ju vara att hon inte tål laxen, men behöver inte vara det. Kanske värt att prova igen om hon nu inte blev jättedålig.

Själv försöker jag komma fram till om min lilla flicka tål ägg. Storebror är ju allergisk mot ägg, men vet inte om hon är det. Det verkar ok, förutom lite löst bajs vid några tillfällen som ju kan bero på annat, men svårt att testa när vi själva äter så lite ägg.

Äggallergiske pojken har fått alla vaccin utan problem.
Svar på tråden Allergitråden