Inlägg från: jennsans |Visa alla inlägg
  • jennsans

Om allergi mot pillen finns kan det visa sig som trötthet endast? Utreder trötthet hos 4åringen. Han är inte allergiker annars förutom mot myggor.. (eller betten iaf) men läkaren tog upp frågan.. och kan man inte pricktesta nu?

• jennsans

läste lite i utanallt bloggen.. är det något mer man ska undvika då  sonen har mjölkproteinallergi och troligen soja allergi? ska baljväxter också uteslutas?

• jennsans
    Kavat skrev 2012-06-10 18:58:26 följande:
    Du får testa. Ofta reagerar man på baljväxter och ännu troligare att han reagerar på guarkärnmjöl och fruktkärnmjöl. Mer troligt att hela ärtor funkar och helst de som är frusna och lite omogna sägs det än t.ex finfördelat ärtprotein.
    Sojalectin brukar de flesta tåla.
    Men det är alltid olika, så det är svårt att ge svar. Man får testa sig fram.
    är det så man ska be dem undvika baljväxter på förskolan? guarkärnmjöl och fruktkärnmjöl också?
    tror jag behåller sojalecitin?
    tills han mår bra/bättre och jag hinner prova typ...

jo ska testa o det lär nog bli sommarens bekymmer då de är lediga från förskolan

• jennsans
    Kavat skrev 2012-06-10 22:21:23 följande:
    Ser att jag skrev lite konstigt. Men jag menade att det är vanligare att man kan äta frusna hela ärtor än t.ex något som är finfördelat och väl moget.

Gör som du känner själv. Man märker nog rätt fort om han inte blir bra på bara sojafritt. Vi tog bort allt och provocerade med en sak i taget. Men eftersom mina aldrig åt soja, utan bara guarkärnmjöl så var det rätt givet att det var det..
    tack för svar! har ringt dietisten idag med och hoppas hon ringer upp under dagen..
    börjar med sojafritt bara tror jag så får vi se sedan..
  • jennsans

proverna på lilleman visade inget... jag är säker på mjölk sedan tidigare och nu soja... men sköterskan på barnmottagningen trodde på testerna även om jag sa att de inte alltid stämmer... fick teltid till doktorn i morgon men doktorn säger ju typ att "det sitter i huvudet på han att han inte kan bajsa" blääää! ser ju för f-n att ungen inte mår bra men visar aldrig på testerna.. känner mig faktiskt ledsen just nu över det för att jag vet att nu måste jag slåss för hans rätt igen.. .

hur får man till lapptest? är dessa mer tillförlitliga än pricktest och blodprov?

• jennsans
    Sujasu skrev 2012-06-13 14:25:58 följande:
    Jag har tre barn och ingen av dom tre har fått postivit på pricktest eller blodprov MEN deras patchtest viskar ilsket rött med olika grader av upphöjningar på 4-6 födoämnen.
    Jag har mött arroganta barnläkare men ilsknat till och krävt remiss vidare.

Pricktest och blodprov fångar upp snabba reaktioner,medan patchtest tar långsamma.
    då ska jag be att få göra patchtest då... (få remiss dit dem gör det)

vad ska man be dem göra på? mjölk soja vill jag ha men ska man testa ägg o fler saker? för vill få han o må bra nu =/ 
  • jennsans
    Sujasu skrev 2012-06-13 14:25:58 följande:
    Jag har tre barn och ingen av dom tre har fått postivit på pricktest eller blodprov MEN deras patchtest viskar ilsket rött med olika grader av upphöjningar på 4-6 födoämnen.
    Jag har mött arroganta barnläkare men ilsknat till och krävt remiss vidare.

Pricktest och blodprov fångar upp snabba reaktioner,medan patchtest tar långsamma.
    vad hade dina barn för symtom? min har ont i magen o får förstoppning hoppas patchtestet kan vara till hjälp även där
  • jennsans
    Trottoarbonden skrev 2012-06-13 20:24:52 följande:
    Du skriver att dina barn har ont i magen och förstoppning. Hur yttrar sig detta? (förlåt har inte letat bakåt i tråden) Har ni provat någon medicin mot förstoppning?
    Jag undrar lite för att min yngste son hade väldiga besvär med magont i och gaser ("fisar på tvären") och så fick vi Movicol, trots att han inte hade hårt bajs. Men det gjorde susen alldeles, nu är besvären med magknipet borta och han sover gott om nätterna. Nackdelen är att han bajsar stup i kvarten men det verkar inte oroa honom alls.
    Jag kan inte låta bli att fundera på vad som orsakar besvären egentligen, känner att jag nog botar symptom och inte orsak. Tror du det kan vara allergi som orsakar förstoppning och magknip? Har dina barn haft magbesvär från födseln?
    sonen min har haft förstoppning eg från start med mat.. blev värre o värre.. humör var hemskt o sov typ aldrig..medicinrat med laktulos som han fick jätteont i magen av, sen forlax junior fungerade hyffsat. tog bort mjölk på eget initiativ och har senare provocerat detta vilket visat allergi för mjölkprotein.. magen blev bättre och var stabilt med 1 påse movicol junior/dag.
    nu har kocken på dagis börjat med sojaprodukter ist för havreprodukter som ersättning för mjölk och sonen var mycket sjuk o när han kom tillbaka blev han dålig i magen typ... stannat i vikt och längdkurvan äter minimalt och är orolig, sover dåligt och magen strular... 
    prover togs igen för allergi men har aldrig visat positivt på något.. inte heller nu...
    får kämpa heela tiden för att få vården att förstå att han inte mår bra för proverna visar ju inget. det sitter i huvet att han inte kan bajsa enl doktorn..
    dietisten vi går till nu tror oss iallafall.. men vill se om jag kan bevisa o få rätt hjälp till min son.. vilket jag inte får nu..

magen har ju varit bättre o stabilare utan mjölken o blivit hårdare när vi gett mjölk igen... 
Svar på tråden Allergitråden