Inlägg från: jennsans |Visa alla inlägg
  • jennsans

Allergitråden

st elmos fire skrev 2012-06-13 22:51:59 följande:
    Jennsans - många barn som knte tål mjölkprotein tål inte heller soja (våran son är en av dem) har ni provat risprodukter istället?7

Vi har inte gett soja men dagis har gjort det. Innan nya kocken började mådde han bra...
  • jennsans

Fått remiss skriven till barn allergi mottagningen =) hoppas på snabb hantering av den nu då bara..

• jennsans
    Trottoarbonden skrev 2012-06-14 20:26:13 följande:
    Låter ju inte som om kocken har så bra koll på läget, det är ju verkligen inte att rekommendera att använda soja till mjölkallergiker. Hoppas att de är lite lyhörda på dagis och ändrar om du ber dom.

Visst känns det jobbigt att inte få gehör, att veta att något är fel med barnet och inte få hjälp! Man känner sig så hjälplös...

Fler som har erfarenhet av att en allergi yttrat sig som hård mage med knip och där besvären blivit bättre av exempelvis movicol? Funderar på att experimentera lite under semestern och se om lillebror kan klara sig utan movicol om vi även utesluter något annat. (Känns dock inte som om det är avkopplande och skönt att göra sådant på semestern....)

Gud ja.. hjälplös har jag känt mig länge tyvärr =( men läkaren lyssnade på mig idag iallafall =)

O nej kocken tänkte nog inte så långt men ska försöka få tag på intyg o ge dagis så löser det sig. Men tror inte doktorn vill skriva intyg när han nu skickat remiss. Hoppas dietisten kan göra det..
  • jennsans
    AAEV skrev 2012-06-17 21:21:37 följande:
    Någon med erfarenhet av myggallergi? Var hos doktorn med sonen i veckan pga enorma myggbett (typ 10x10 cm), han får alltid såna i början av sommaren. Vi fick allergimedicin men tycker informationen var lite dålig... Smörjer ni med nått på betten eller låter ni dom vara?

Vi har gett aerius enl läkarordination regelbundet under säsongen. Blivit bättre o bättre år för år nu knappt någon reaktion.

smörjt med xylokain salva vid behov mot klåda men beror på ålder.
  • jennsans

inte kul med ordinarie personal heller när man har barn med allergier =/ en sa idag att sonen ej velat ha glassen de har tofuline glass... sonen har en nyupptäckt trolig allergi för soja vilket jag sagt till om och sagt till om sojafri kost... tur sonen (som redan nu inte äter något) inte åt någon glass för då hade ett par veckor till blivit förstörda,,,

• jennsans
    Kavat skrev 2012-06-24 09:48:53 följande:
    Längtan, överaktiva ja... Glada, ledsna, uppåt, grinar, mina varierar det en del på och öronen stängs. Det är som de inte kan koncentrera sig på att lyssna.

Pratade med en mycket kompetent vuxen-allergiläkare om det som sa "undrar hur många barn med adhd-diagnoser som egentligen har allergi?". Det var inget nytt för honom att de kan bli så.
    har också hört det om allergi och adhd...
  • jennsans

Yeeey! Joakim har gått upp 2 hg och växt 1 cm på em månad =) trots att han bara mått hyffsat i ca 2 veckor.. känns toppen!

• jennsans
    2små2stora skrev 2012-06-28 17:51:16 följande:
    W  har gått upp 4hg på 3 veckor Det verkar ha gjort susen att få vara hemma. Magen har varit bättre också sista tiden. 

Härligt! Får han i sig allergen på dagis? Eller förkylningar?
  • jennsans
    2små2stora skrev 2012-06-28 20:05:56 följande:
    tror att det är en kombination av de båda

Skönt iallafall att det går åt rätt håll =) här var sojan boven blev en helt annan unge på 2 veckor
  • jennsans
    Trottoarbonden skrev 2012-07-01 19:51:21 följande:
    Så härligt att läsa om alla positiva förändringar som skett! Ungar som mår bra och går upp i vikt är ljuvligt. Grattis till er! Bra kämpat skulle jag vilja säga, för det kommer oftast inte av sig självt utan av hårt kämpande föräldrar som inte gett upp!

Ja det är härligt! Håller tummarna för er att ni hittar rätt! För vi har då aldrig fått hjälp av sjukvården tyvärr förrän barnen dippar på längdkurvan och knappt då tyvärr =( tyvärr tagit betydligt mycket längre tid än vad som är humant =(

Sonen har visserligen gått upp 2 hg men det är nog tack vare näringsdrycken. För äta, det gör han inte ordentligt än... Tror inte man överlever en dag (som ofta upprepas) på 0,5 dl gröt o ett par teskedar pyttipanna.. (sorry ledsen o deppig dag idag)
  • jennsans
    spökplumpen skrev 2012-07-02 00:48:16 följande:
    Ikväll fick grabbarna färska smultron och blåbär på kvällsgröten och som ett brev på posten så kom kräkningarna för minstingen. Varje gång han får blåbär så kräks han, ikväll handlade det om 6 st nyplockade blåbär. Är det någon som hört talas om att man kan vara allergisk mot blåbär? Jag nämnde detta sist vi var på allergicentrum men den sköterska vi hade hade aldrig hört talas om det.

Jag har fått massvis av utslag en gång då jag åt massvis av blåbär, inte så jag är allergisk men helt klart en reaktion! Inget annat som var nytt/konstigt då..
  • jennsans

vart gör de lapptest/patchtest hos er?????

har fått remiss till allergimottagningen men de gör det inte.. hudmottagningen gör det vid exem på vuxna typ hon tyckte inte det skulle vara det bästa för min son..  

• jennsans
    Trottoarbonden skrev 2012-07-20 21:35:27 följande:
    Hej på er!

Läkaren rekommenderade Xylocain på tungan till min som som har sån klåda, mest för att se om klådan då försvinner. Det är ju svårt för en liten grabb att exakt beskriva vad som känns och om reaktionen sitter hyfsat ytligt och enbart på tungan (så som han själv beskriver det) så bör det försvinna med salvan.

Testade dock själv igår och fy så obehagligt. Det brände i tungan (o gom o läppar dit salvan kom med saliven). Stack och kändes inte alls trevligt. Är nu osäker på om jag verkligen ska testa på grabben. Tänk om han får panik... jag kan ju inte ta bort det. Det höll i typ tjugo minuter.

Inte xylocain viskös som rekomenderades? Ska man verkligen ha salvan i munnen? Tror dock viskös är receptbelagt
  • jennsans

har en liten fundering.
    lilleman tål inte mjölk och soja funderar på om chicken nuggets från guldfågeln fungerar...
    ingredienser:

Kycklingkött (52 %), vetemjöl, vatten, stärkelse/potatis/vete, salt, kryddor (lök, vitlök, paprika, gurkmeja, selleri), jäst, buljongpulver/kyckling samt vegetabilisk olja/palm till friteringen.

funderar lite över typ buljongen..
    står att de inte innehåller mjölk o soja... 
  • jennsans
    LadyM skrev 2012-08-07 08:42:16 följande:
    Testar  ju soja på min lillkille - nu har han fått "fluffiga" diarréer som luktar fruktansvärt illa. Tänk senapsgas. Annars mår han rätt ok förrutom dålig aptit. OM man får diarréer av allergi/överkänslighet - luktar de då värre än vanligt? Eller är denna "sjuka" doft snarare ett tecken på en bakterie tror ni?                            

Joakim luktar pyton om både fisar och bajs när han fått i sig något han inte tål...
  • jennsans

Jag mitt pucko lyssnade på personalen på max son sa att pommes fritten är mjölkfri (vilket den säkert är) mwn den samfriteras ju med mjölkprodukter

Resultat = ledsen kille med magsmärtor

• jennsans

Less..

Fick se att sonen åt Wasa frukostknäcke till mellanmål i förrgår på dagis.. inte konstigt han blivit förstoppad igen (spår av mjölk i) ja ja får fortsätta påminna o de fick sig nog en tankeställning (igen!)

• jennsans
    Trottoarbonden skrev 2012-09-13 20:14:25 följande:
    Nej, fy så tråkigt. Jag vet inte om jag hade nöjt mig med att påminna igen. Jag hade faktiskt gått vidare till rektor/förskolechef och begärt att de gör något. Ni måste kunna känna er trygga med att han får rätt mat! Visst, man vill inte känna sig besvärlig, men det är viktigt att de gör rätt här.

Näe nöjer mig nog inte heller... Ska iallafall informera chefen... O fråga om de får utbildning och kanske träff med dietist kan ordnas...
  • jennsans

Hej!
    Någon som har erfarenhet av behandling med antihistamin vid allergibesvär som visar sig i form av magont?

Var till allergimottagningen i veckan och läkaren där tyckte inte det var någon ide att prova detta...
    vi skulle istället prova minifom.. och detta i minst en månad för att se effekt... på förpackningen för spädbarn står det att det ska ha effekt inom några dagar..

Sonen min har ont i magen i flera veckor/månader efter intag av spår av mjölk.. vilket får mig att må totalt kasst. och hans humör och så vidare gör ju inte vardagen lättare.. ständiga bråk mellan syskon osv..
    går inte riktigt heller att veta vad som är trots eller inte heller.. han är 2½ år och kastar saker vilt omkring sig och ska slåss och är väldigt tjurig.. 

läkaren tyckte han växt bra trots att han bara växt 1 mm och gått ner 2 hg på 1½ månad...

så mina funderingar: värt att prova med antihistamin? 

• jennsans
    Kavat skrev 2012-09-30 10:54:21 följande:
    Jennsans värt att testa ja. Även om det inte hjälper mot magontet så kan det hjälpa mot andra problem som man kanske inte ser att de får. Mina stora säger att det hjälper mot klådan och jag ser hur det hjälper mot rastlösheten/nipprigheten/överaktiviteten.

Mot magont använde vi smärtstillande.

Tack! Har aerius flytande hemma. Har gett en dos o får se. Är storebrors medicin egentligen men det struntar jag i. Läkaren var förvånad att vi gav alvedon för att han hade ont i magen.. o såg helst att vi inte ger fulldos. Skeptisk mot sjukvården idag faktiskt.. eller så har vi bara träffat fel läkare jämt.
Svar på tråden Allergitråden