• tes 75

Allergitråden

någon här som brukar äta Lithells falukorv? den är typ basföda här hemma. men så idag tyckte vi den smakade annorlunda, & kollade innehållsförteckningen. döm om vår förvåning när där står druvsocker!!! har det alltid varit druvsocker i lithells falu, & så har vi helt enkelt missat det förut? Förvånad eller har de ändrat receptet utan att som brukligt är sätta en liten blänkare om det på förpackningen? Obestämd

http://atriaretail.se/sortiment/sortiment_efter_varumarke/?item_id=317 

• tes 75
    Tibell skrev 2011-05-07 17:54:39 följande:
    Tes: fast om den ingår i basfödan och ni inte har reagerat på den är det väl ingen fara om den innehåller druvsocker ? Eller har ni reagerat på den ?

Jag vet faktiskt inte om den innehållit druvsocker innan. Men det låter konstigt!
    Kavat har nog koll!!
    vi har ständigt dåliga magar & eksem, så symptomfria är vi aldrig. kanske mycket på grund av falukorven som vi trott varit ok..
  • tes 75
    Tibell skrev 2011-05-07 17:54:39 följande:
    Tes: fast om den ingår i basfödan och ni inte har reagerat på den är det väl ingen fara om den innehåller druvsocker ? Eller har ni reagerat på den ?

Jag vet faktiskt inte om den innehållit druvsocker innan. Men det låter konstigt!
    Kavat har nog koll!!
    jag har en rejält svullen mage nu, & så pass svullen brukar jag inte bli efter vi käkat falukorv.
  • tes 75
    mithrandil skrev 2011-05-07 18:28:50 följande:
    De gånger jag kollat på innehållsförteckningen så innehåller lithells falukorv och middagskorv druvsocker.
    har aldrig sett utan. Nu sist var den slut så köpte vi ICAs egna och den innehåller också druvsocker.

Ifall det alltid varit så vet jag ju inte,

Miralicia: tack!
    aj fasen. :/ sist jag kollade måste varit då vi ännu inte visste att vi var känsliga mot druvsocker. nåväl, det kan ju förklara att vi ofta får uppsvällda magar & diarré utan att veta varför. vi får köpa andersson & tillmans falukorv istället.
  • tes 75
    Kavat skrev 2011-05-07 19:24:39 följande:
    Jag vet inte, vi har aldrig köpt just falukorven, men äter mycket vanlig korv och den innehåller nog det vill jag minnas... Men det är majs, fast det hjälper ju inte er.

Vad jag tidigare åtminstonde läst mig till är att både Lithell och Scan enbart har majs i sina korvar.
    Hela Scans fabrik är ju mjölk, ägg och vetefri har jag för mig och där görs även leverpastejen (bredbara) vill jag minnas. Men går nog att dubbelkolla på www.scan.se

Men som sagt majs....
    tack för svar! och bra info, som vanligt
    Tibell skrev 2011-05-07 19:25:39 följande:
    Tes : tur i allafall att ni hittat orsaken! Hoppas ni får mår bra nu då!
    ja, vi får hoppas att det varit en stor anledning till våra dåliga magar..

• tes 75

jahapp, så får det väl anses konstaterat att iaf storebror på 2,5 år har pollenallergi. väste som darth vader i morse, & hostade som i en plåtburk. nu, etfer en dubbel-  & en enkelpuff airomir + en puff pulmicort har det lättat. han är också svullen runt ögonen. lillasyster är också lite tungandad& har klar rinnsnuva. jag ska så klart höra med barnens läkare hur vi bör medicinera, men tänkte ändå fråga er i tråden som också har så små barn som känner av pollen,. kör ni enbart med astmamedicin vid behov, eller ger ni förebyggande allergimedicin också?

själv struntar jag i telfast i år eftersom jag sover kasst på den, & får diarré, så jag  tar bara nasonex & ögondroppar. har bricanyl om det skulle behövas (än så länge i år kliar det bara i halsen av pollenet). ger man ögondroppar & nässpray till små barn? själv fick jag det när jag var 9, men det var heller inte förrän då som min pollenallergi bröt ut & konstaterades.

• tes 75
    tes 75 skrev 2011-05-08 07:55:53 följande:
    jahapp, så får det väl anses konstaterat att iaf storebror på 2,5 år har pollenallergi. väste som darth vader i morse, & hostade som i en plåtburk. nu, etfer en dubbel-  & en enkelpuff airomir + en puff pulmicort har det lättat. han är också svullen runt ögonen. lillasyster är också lite tungandad& har klar rinnsnuva. jag ska så klart höra med barnens läkare hur vi bör medicinera, men tänkte ändå fråga er i tråden som också har så små barn som känner av pollen,. kör ni enbart med astmamedicin vid behov, eller ger ni förebyggande allergimedicin också?

själv struntar jag i telfast i år eftersom jag sover kasst på den, & får diarré, så jag  tar bara nasonex & ögondroppar. har bricanyl om det skulle behövas (än så länge i år kliar det bara i halsen av pollenet). ger man ögondroppar & nässpray till små barn? själv fick jag det när jag var 9, men det var heller inte förrän då som min pollenallergi bröt ut & konstaterades.
    börjar luta åt att det var falsk krupp han hade. så pollenallergin kanske är rätt lindig ändå. hur som helst, hur brukar man medicinera små barn?
  • tes 75
    SanTan skrev 2011-05-10 08:03:43 följande:
    En liten fråga.
    Vi funderar på att åka till Thailand nästa vår. Vågar man det med två barn som båda har jordnötsallergi? Jag är lite nojig....

Tänker på att dom använder mycket jordnötter i sin matlagning i Thailand. Jordnötsolja, jordnötssåser och hela jordnötter...

Någon som har erfanenhet av detta??
    det bror ju lite på var ni äter & hur känsliga barnen är. restauranger med thailändsk mat skulle inte jag våga gå på, just eftersom jordnötter (och därmed rester av jordnötter på slevar, wokar, personalens händer, etc) finns överallt.

just det känns riktigt trist faktiskt, att det finns många länder (mina favvoresmål, som Thailand, Indien), jag känner att vi inte alls kan resa till pga barnens allergier, men också att det blir otroligt komplicerat att ta sig någonstans över huvud taget på semester utanför Sverige eftersom 3 av 4 är allergiska mot mjölk, ägg, baljväxter, sädesslag, nötter.. vi får lägga semesterbudgeten på sommarstuga kanske.
  • tes 75
    Maddisen80 skrev 2011-05-09 14:25:26 följande:
    Hej jag ska ju flyga den 15 juni upp till s-vall från malmö så nu har jag ordat med intyg  att jag är glutenallergiker och mjölkproteinallergisk så jag får ta med mig fika på flyget :=) annars får man inte det.
    mithrandil skrev 2011-05-10 10:36:45 följande:
    vad jag har förstått får man inte ta med någon mat (förutom barnmat som är enda undantaget) när man checkar in på flygplatsen. Men däremot får man ju köpa mat att ta med sig på flyget när man väl är inne på flygplatsen?
    När vi åkte till kreta förra året var det många på vårt flyg som hade köpt smörgåsar och så inne på tax free och det var det ingen som sa något om.
    alla gånger jag flugit (både inrikes & utrikes) är det bara vätskor de kollat efter i säkerhetskontrollen. en macka eller liknande har aldrig varit nåt problem.
Svar på tråden Allergitråden