• tes 75

Allergitråden

Trasan0606 skrev 2012-02-10 21:37:43 följande:
    Pringles röda burk, de lättsaltade är också mjölkfria!

men fullproppade med massa annat skräp :)
  • tes 75

Ni som har barn som reagerar på ris och potatis, vilka är reaktionerna? Börjar ana att dotterns atopiska hud, utslag runt munnen, svullna mage och återkommande underliga avföring har med ris och potatis att göra..

• tes 75
    barefoot skrev 2012-02-26 23:33:25 följande:
    Vaknar på natten med astma om ätit en större mänd vitt ris eller även mindre mängd potatis under dagen. Vet inte om han skulle få eksem om vi fortsatte att ge trots astma. Råris klarar inte hans mage - gasig och illaluktande pruttar. Har även provat små mängder vildris som ju kommer från ett annat släkte. Han fick en förkylning i samband med att vi provade detta och slemhostan på natten försvann inte förrän vi tog bort vildriset - har inte vågat testa igen. Har en tanke om att han reagerar med sina symtom när blodsockret sjunker efter att han ätit ngt med högt glykemiskt index och att det kanske är därför många med astma blir bättre av LCHF,stenålderskost etc
    som tur är blir det "bara" utslag, eksem och kass mage av allt ris & potatis vi sätter i oss, men snart finns det ju inget kvar att äta! när man inte heller kan äta mjölkprodukter & baljväxter, vad fan gör man?!
  • tes 75
    barefoot skrev 2012-02-27 13:10:09 följande:
    Här har väl räddningen varit att sonen var så liten när vi grepp om hans omfattande allergier och känslighet och han godtog därför att gå på en diet bestående av kött från djur som ätit sin naturliga föda (lamm, älg, hjort, fasan), animaliskt fett, kokta grönsaker, quinoa, lite blåbär, havssalt och lite ek vindruvor. Sedan även hirs, havre och så småningom surdegsbröd och korn. Nu äter han även fisk (vildfångad lax), avokado, lite banan, kalkon, kalv, gröna ärtor och vita ärtor, lite majs, lite torkad frukt och lite dinkelpasta, lite skalad gurka och buljong på märgben och listan ökar hela tiden... Han är symtomfri utan mediciner men klarar inte luftburna allergener (ännu). Svårare när de är äldre men jag tror helt klart på mycket rent kött och animalsikt fett. Quinoa? Bovete? Bovete är vår son dock allergisk mot även på blodprov.
    ja, man borde kanske börja laga mer rent kött.. det blir tyvärr mycket korv, som ju innehåller potatis. och så har man bråttomoch så blir det pommes frites i ugn eller ris-hirs-spiraler till. med efterföljande ballongmagar, eksem runt munnen & underliga blöjor.

Quinoa har vi ätit mycket, men sonen började få nässelutslag av det så det var ett tag sedan nu. Bovete får vi ont i magen av. Som tur är verkar barnen tolerera knäckebröd på enbart råg, så där får de i sig lite fiber iaf.

finns det dinkelpasta som inte innehåller durumvete?
  • tes 75
    barefoot skrev 2012-02-27 16:37:01 följande:
    Kung Markatta har dinkelpasta utan durumvete (finns tex på coop i boländ,) Jag har köpt en som även innehåller spenat och tomat trots han inte klarar så mkt tomat i ren form. Det är dock pastan som är störst frågetecknet (reagerar med trög mage). Han kan tom äta "vitt vete" i surdegsbröd men mkt svårare att tolerera pasta. Har din son reagerat även på quinoa och bovete som är ordentligt sköljt i kokande vatten?
    - annars kan det ju vara bitterämnena som ställer till det...
    tack för bra tips och råd!
  • tes 75
    Sephyria skrev 2012-02-29 21:37:04 följande:
    När jag ändå är i gång och frågar: vilka pommes frites funkar? Såg att felix pommes frites innehöll druvsocker och visst var det så att det kunde vara vete? Eller är jag fel ute?
    Kavat skrev 2012-03-01 14:24:26 följande:
    Jag tror vi har icas, en svart påse, om jag inte missminner mig.

Druvsocker är ofta vete. Vet dock inte just med felix pommes, men finns det alternativ så väljer vi dem. Annars kontaktar vi tillverkaren och frågar, men för det mesta svarar de att det är en blandning mellan vete och majs eller vete.
    Ekströms har varit undantaget, deras kokbara marsan, som var majs när jag frågade i alla fall.. Men det kan ju ändras...
    felix tillsätter druvsocker i all sin pommes frites & - strips under vinterhalvåret. dock har jag inte märkt av några reaktioner på mina barn, så jag antar att det är druvsocker från potatis (har inte frågat Felix, men har tänkt göra det.)
  • tes 75
    Alexi skrev 2012-03-05 07:21:49 följande:
    Vi ger inga sojaprodukter, jag är medveten om kopplingen till mjölkallergi nen sen är jag själv allergisk mot soja så vi har helt naturligt inget sådant i maten.

Vi ger Enagos gröt och välling, gröten från sex månader.

Nu har sonen feber igår och idag så det bara går runt i huvudet av alla försök till analyser, är det infektioner som för alla magproblem eller är det allergi ändå...?
    när ni ger mjölk, vad ger ni för välling & gröt då? jag funderar på om havren i enago kan vara orsak till sonens lösa mage, men om ni ger havrevälling & -gröt även när han får mjölk så faller ju den teorin. ger ni havremjölk att dricka? och använder iMat?
  • tes 75
    Färgen skrev 2012-04-03 08:05:00 följande:
    Vi håller just nu på att lapptesta dottern hon fick på sin patch igår. När vi väckte henne idag var hon jätte röd och lite svullen kring ögonen och det syntes att hon kliat mycket under natten. Inget rinn eller gul gegga. Kan det vara ämnena på testet som hon reagerar på?? Någon som gjort lapptest som varit med om samma?
    kan ju vara pollenallergi också..
  • tes 75
    Färgen skrev 2012-04-03 15:34:22 följande:
    Tes: Jag pratade med hennes förra läkare (bytte till riktig allergimottagning precis) och frågade henne då om hon trodde dottern kunde reagera på pollen för hennes ögon blev likadana för några veckor sen, men hon trodde det var väldigt liten risk då min dotter bara är 2½.. Men sen har vi ju oxå gått till den läkaren i 1½ år utan att hon lyckats hitta orsaken till alla eksem så vet inte hur mycket jag vill lita på det.

mithrandil: Hon har inte rinniga ögon, de är bara röda lite svullna och verkar klia, igår på dagis hade hon flera ggr ox sagt att hon hade ont i ögonen. Fick ni ha lappen på tre veckor? Vi ska ta av den efter 2 dygn och sens ka de kolla på henne efter 3 dygn. Hon kändes rätt hängig igår och var typ kallsvettig, kan ju vara någon förkyldning eller nått oxå på g, men dagen innan hon fick lappen var hon helt normal..
    vår dotter reagerade på pollen förra året, och hon var då bara 1 år (född i mars), så visst kan det vara pollen..
Svar på tråden Allergitråden