Inlägg från: Sousafon |Visa alla inlägg
  • Sousafon

Allergitråden

Lalalong skrev 2011-04-27 19:12:36 följande:
    Tack för ditt svar (se svaret till Älsklingen87). 

Då utgår vi från att det fortf är mjölkeksem. 

Vad brukar ni smörja med? Starka kortisonsalvor är väl receptbelagda? Är det bara att ringa barnmottagningen och förklara läget då? 
    Ni borde väl kunna börja med en receptfri kortisonkräm. Mildison eller cortimyk kanske.
  • Sousafon

1,6 är jättelågt. Min son har 90 på ägg och kring 5 på vissa ämnen som han inte ens reagerar på. Men det är väl olika sorters allergi, det här med sena och snabba reaktioner som det brukar skrivas om här.

• Sousafon
    mithrandil skrev 2011-05-03 13:24:15 följande:
    Jaså? Så 0.10 kan ändå vara tecken på reaktion? Jag trodde det skulle ligga över 0.35?
    OCh som sagt, även ganska höga siffror behöver inte ge reaktion. Siffrorna i sig säger alltså inte så mycket.
  • Sousafon
    Tibell skrev 2011-05-04 07:20:18 följande:
    Saffe : intressant om det med skorven. Våran 4 åring har massor i hårbotten.
    Dessutom har hon ofta ont i magen, förstoppad och kräver 4 påsar movicol, växer jätte dåligt och är alltid trött och gnällig.
    Ska ta prover på måndag!
    Hm, skorv... MIn pojke på fyra har också fortfarande skorv. Men jag trodde att vi inte gav honom något som han är allergisk mot. Det brukar ju märkas tydligt när han får en reaktion. Men han har också torr hud, så det hänger kanske ihop så. Att man som allergiker har torr/känslig hud och att det hänger samman med att de kan sakna det där fettet som saknas när man får skorv. Dagens hobbyteori!
  • Sousafon

Apropå glutenintolerans funderar jag på om jag själv kan tänkas ha det. Mina symptom är låg vikt (kan inte gå upp) och konstant trötthet. Har egentligen inga symptom från mage eller hud. Kan det vara det ändå?

• Sousafon
    Minifer skrev 2011-05-05 22:57:06 följande:
    har du kollat upp dina sköldkörtelvärden? Kan vara det annars kanske? www.1177.se/Fakta-och-rad/Sjukdomar/Hypertyre...-/
    Tack för tipset. tror att jag har fått det kollat någon gång. Ska inte ta upp tråden med mina egna problem, tänkte bara att det ju finns många här som är kunniga när det gäller gluten....

Usch, vad många av er verkar ha det tufft nu. För oss är det ganska lugnt på allergifronten just nu, men så får ju min son också ganska snabba reaktioner, så är det något så vet vi oftast direkt. Men jag är jämt nervös när vi är någonstans och vi äter i princip aldrig ute. Snart ska vi åka till Spanien och det oroar mig också. Då måste vi ju äta ute ibland... 
  • Sousafon
    LadyM skrev 2011-05-06 09:17:17 följande:
    Liten fråga om päron! Min lille fick nässelfeber igår, jag misstänker att det var efter att ha ätit några skedar färskt päron - han brukar dock kunna kränga en burk med päronpuré utan problem? Kan det var så? Tänkte inte på att det kunde skilja dem emellan......... 
    Här är det tvärtom. Min son kan äta päron och äpple, men kan inte dricka juicerna av dem. Kan ha att göra med olika sorters päron kanske. Annars trodde jag att det var svårare att tolerera processade frukter än färska, men det kan säkert variera.
  • Sousafon
    Kavat skrev 2011-05-06 11:45:59 följande:
    Minifer skrev 2011-05-05 22:57:06 följande:
    har du kollat upp dina sköldkörtelvärden? Kan vara det annars kanske? www.1177.se/Fakta-och-rad/Sjukdomar/Hypertyre...-/
    Håller med! Både sköldkörteln och celiaki bör kollas upp, och allergier!
    Man kan ha glutenintolerans utan att ha symptom alls, så absolut. Dessutom så hänger de ihop, de autoimmuna sjukdomarna och uppenbarligen kunde man ha både ock. Suck!
    Ja, när man upptäcker allergier hos sitt barn blir man ju mer uppmärksam på eventuella symptom hos sig själv också. Eller varför händer saker nu? JAg har fått två allergiska reaktioner sedan min son kom, en gång mot antibiotika (kraftigt, fick åka ambulans) och en gång när jag åt mycket tofu. Jag har aldrig trott att jag var allergisk mot någonting...
  • Sousafon

Ojdå, kan GB-glassarna innehålla spår av nötter?! Vi brukar undvika spår av nötter. Vår kille har aldrig reagerat på de GB-glassar som han kan äta (utan ägg och nötter), men vågar man fortsätta ge honom dem? Han brukar inte få så ofta. Men spår av kan ju också vara hur lite som helst, och så känslig är han nog inte. Hm, svårt...

• Sousafon
    SanTan skrev 2011-05-12 10:18:54 följande:
    Håller med, dotter ville förra veckan ha en Daim-strut.
    På den står det: "kan innehålla spår av nötter och jordnötter"

Hon är väldigt känslig för jordnötter och har visat positiv på hasselnöt på blod och prick-test, men jag har dock inte sett någon reaktion på henne på hasselnöt. (inte efter ett baleringa-kex och inte efter en nogger)
    Som någon skrev till mig: står det inget på förpackningen bör det vara frågan om mycket små spår som kan finnas. Men står det så på och hon är mycket känslig för jordnötter skulle jag nog inte våga ge henne den. Hade det bara stått hasselnöt och hon inte reagerat på det hade det ju varit ok.
Svar på tråden Allergitråden