• Avena

Allergitråden

Hejsan!
    Bra tips de där grädd-sorterna. Finns de inte att köpa i vanliga affärer?

Undrar också om någon har barn som inte tål vattenmelon? Känns som att alla borde tåla det... Han åt en stor bit igårkväll och imorse var han röd om kinderna och nästan lite svullen samt prickig på kinder, hals, bål och armar. Det la sig under dagen utan medicin eller salva så det var inte så farligt, men iaf... Kan inte komma på något annat än melonen. Han som älskar vattenmelon!   Någon som känner igen sig?

• Avena
    miracle maker skrev 2012-05-17 14:21:54 följande:
    Hej alla,

evigheter sen jag var här men ser att det fortfarande är mycket aktivitet i tråden. Många nya och några som varit med ett tag.

Vi var på barnkalas förra helgen och hamnade då i den situation jag så länge oroat mig för: alla barn fick godispåse utom min dotter. "Vi visste ju inte vad hon kunde äta..." sa de bara. Mitt mammahjärta gick i tusen bitar när min dotter frågade mig varför inte hon fick något godis. Vi åkte genast därifrån och åkte in om en affär på vägen hem och köpte eget godis till henne. Jag förstår inte hur man som förälder bara låter bli att köpa godispåse till ett barn. Om de nu inte visste vad hon kunde äta, och inte orkade fråga mig eller be mig ta med eget godis till henne, kan man då inte ge henne en påse med en frukt i åtminstone? 

Hur reagerar ni i sådana här situationer? Nu var det ju första gången det hände oss så nästa gång kan jag vara mer förbredd för att göra situationen så bra som möjligt för min dotter, men HUR bemöter man föräldrarna? I det här fallet var det min allra äldsta vän...
    Åh nej, vad hemskt! Då är det väl bättre att ge samma som alla andra barn får och säga att "Jag hoppas det finns något som funkar nu, jag körde på samma till alla eftersom jag inte visste": Det hade jag tyckt iaf. Om man nu inte orkar göra sig omaket att fråga!!

Vet inte vad jag skulle gjort i samma sits...

Min dotter fick laktosfri mjölk till mellanmål häromdagen. Trots att hon yttryckligen sa att "Det är inte laktos jag inte tål, det är själva mjölken!" Ändå sa de att hon skulle ta den... Suck! Så idag har hennes mage klabbat, hon har inte bajsat ordentligt utan det har kommit löst i trosorna tre gånger. Ja, vad ska man göra?     
  • Avena

Ni som har barn som reagerar luftburet, på ägg tex, hur är deras reaktion?

• Avena
    miracle maker skrev 2012-05-18 07:01:00 följande:

Min dotter fick nässelutslag som kom inom en kvart efter att hon vistats i samma rum som rått ägg (majonnäs etc), men det har blivit bättre nu tycker jag. Hon är 2,5 nu. Vet att det var någon annan här i tråden var barn kräktes av luftburet ägg (2små2stora, kanske?).

Okej. Nej kräks gör han inte. Isf är det om hans exem beror på äggen... Nu testar vi en vecka utan ägg och sen köper vi hem igen. Han får många sena reaktioner i form av exem och torr hud som hänger i ganska länge och det är så himla svårt att veta vad det beror på! Nässelutslag får han bara vid hudkontakt med ämnet så det är ju väldigt tydligt.

Tar det lång tid innan hennes utslag förvinner? 
  • Avena
    Angie83 skrev 2012-05-17 22:22:59 följande:
    Ny här i tråden!
    Har precis fått reda på att min 18-månaders son testade positivt på nästan allt på RAST testet (blodprov).. Testade för att jag sett att han reagerat mot två långhåriga innekatter 2 ggr. men aldrig mot något annat. Har massor med djur omkring oss, hästar, hundar , katter, och har aldrig sett något någon annan gång. Misstänkt lite pollenallergi, för samtidigt som denna pollenchock började fick han lite rinnsnuva, och kan hosta till ibland när han sprungit massor.
    Nu är jag lite i chock! Min son som max har varit förkyld 3 gånger i sitt liv, och varit ohälsosamt frisk, ska nu på pappret vara ganska sjuk.. Och han är fortfarande hur pigg som helst, gosar med alla dess sorter djur, sover i sin säng med skumgummimadrass (kvalsterallergi oxå tydligen) utan några symtom alls..
    Helt förvirrad. Hur kan han vara så allergisk utan att jag ser det? Är jag blind? Tittar på han och försöker se olika reaktioner och symtom, men ser inga... Hjälp!
    Usch, vad jobbigt. Med "nästan allt" menar du pollen och pälsdjur eller även mat?

Jag hade katt hemma när jag var tolv år och den bodde på mitt rum och sov i min säng i nästan ett år innan jag fick en ordentlig reaktion. Hamnade på sjukhus och fick adrenalinspruta i benet och hela köret. Var hemma i flera veckor från skolan. Innan dess hade jag inte upplevt några symtom alls... 

Allergi kan beskrivas som en bägare som fylls på, den kanske kan fyllas på mycket med vissa saker, vissa perioder, men om det blir för mycket rinner det plötsligt över. Så var det för mig. 

Förstår att det känns jobbigt nu men man vänjer ju sig.
    Lycka till!       
  • Avena
    Trottoarbonden skrev 2012-05-21 20:19:02 följande:
    Ni som har flera allergiska barn, hur har ni resonerat avseende ärftlighet och syskon? Med en man o två barn med olika magbesvär och födoämnesallergier funderar jag på det här med ett tredje barn. Det känns som att risken för att även det barnet ska få besvär är relativt stor. Jag tänker att det blir jobbigt för barnet, och jobbigt för familjen då kanske ytterligare saker läggs till listan av det som inte alla kan äta. Känns delvis märkligt att ta in den aspekten i funderandet över en trea, men samtidigt är det en så stor del av vår vardag och ett hyfsat stort socialt handikapp. Men så hoppas jag samtidigt på att få ett friskt barn tredje gången gillt. En liten bebbe med mjuk o len hy som är nöjd och glad och inte kräks, skriker och har magknip.... Svåra funderingar...
    Vi är båda allergiker (inte så mkt födoämnen dock) och jag är även atopiker. Vi har bara gått och väntat på att våra barn ska få allergier, men nr ett har fortfarande ingenting (är 8) och nr två har mjölkprotein bara men nr tre har flera olika födoämnen samt exem. Konstigt egentligen när vi föräldrar inte har det utan mest pälsdjur, pollen, parfym od... Hur som helst känns det som att man inte alls kan veta hur det ska bli med barnen. Vi funderar på en fyra och jag tänker bara "what will be will be". Vad som helst kan ju hända.  

• Avena

LokesMammi, jag är inte så bra på att bedöma egentligen men värmeutslag ser ju ut sådär småprickigt. Dock tror jag inte att de brukar bli torra eller blodiga som exem kan vara.

Vet inte hur länge ni ska vara iväg, men om han får exem och värmeutslag så kan dermasilk vara värt att testa. Jag tycker det fungerar bra för min ett-årings hud, iaf sålänge han inte får en allergisk reaktion - då krävs cortison eller medicin.

Läs mer på www.medeca.se

Lycka till!     

• Avena
    st elmos fire skrev 2012-06-01 02:41:58 följande:
    Någon som gjort patchtest på sitt barn? Skain inom ett par v med sonen. Hurpass tillförlitlig är det?

Vi fick veta ett par allergier som inte kom fram genom vanligt blodprov eller pricktest, så jag tyckte det var bra. Det är väl framförallt om allergierna är långsamma som patchtest är bra? Han har nästan bara långsamma allergiska reaktioner, hans exem kommer först efter några timmar och sen tar det flera dygn innan det försvinner igen. Mycket svårare att upptäcka än de snabba!
  • Avena

Finns det en tråd för oss med barn som har atopiskt exem, torr hud, utslag osv....? Som verakr bero på mer än allergier alltså? Jag vill gärna diskutera salvor, kläder osv. 

• Avena
    Lindsey skrev 2012-06-07 12:32:06 följande:
    Hur länge kan en allergireaktion pågå?
    Vi vet ju inte riktigt vad in son reagerar luftburet på, men han får alltid en allergisk reaktion hos min mamma som har hästar och flera hundar. Igår var hon här och höll i honom ett tag och efter ett tag blev han helt tjock i näsan och snuvig och började gallskrika och var helt otröstlig i över en timme och han beter sig ALDRIG så annars. Ofta när hon kommer på besök eller vi är där så börjar han skrika massor. Och hon har ju hästhår på alla sina kläder då hon använder bilen med hästkläder hela tiden så det får hon ju därifrån. 
    Han fick allergimedicin och lugnade sig efter ett tag. Men nu inatt har han varit jättetäppt i näsan, röda fläckar vid ögonen och även hosta imorse. Ofta blir han täppt i näsan över natten, men inte så pass. Funderar på om han fortfarande reagerade på det eller något nytt. Sån djungel detta att försöka lista ut vad det är som han reagerar på.
    Nu reagerar vår son inte på det sättet, utan han får exem. Men beroende på vad han reagerat på och hur mycket han fått i sig osv så kan hans exem vara kvar i en vecka. Även om vi smörjer med Mildison varje dag (en-två gånger) alltså. Ger vi Aerios (allergimedicin) så lägger exemet sig lite snabbare. Kanske efter två dygn. Men man vill inte heller ge medicin för ofta så det får han bara om exemet är väldigt mycket och över hela kroppen. Inte så kul att smörja med cortisen heller iofs, men vad ska man göra? Svårt.
    Hoppas ni hittar vad det är. Lycka till!  
Svar på tråden Allergitråden