• Avena

Allergitråden

Äntligen dax: Min dotter fick diagnosen mjölkproteinallergi för ett par månader sen. Hon är 6½ år och har varit trög/förstoppad hela livet. Hon har ätit antingen Lactulos eller Lactipex men framförallt Movicol dagligen sen hon var två år. Ändå har hon haft problem. Hon har inga exem alls men har klagat en hel del på magont samt har haft en stor mage och varit väldigt hård alltid. Vid ett par tillfällen har hon blivit så förstoppad att hon har kräkts. Hon har också fått lavemang på sjukan flera gånger.
    Vi fick en ny läkare för ett par månader sen (eftersom den gamla gick i pension, som tur var!) och hon sa till oss att ta bort mjölk direkt. Hon blev helt bra i magen med en gång! Märktes efter ett par dagar. Får hon i sig mjölk nu blir hon dåligt direkt.
    Det är enkelt att byta ut mjölken mot havredryck (förutom i glas iofs - smakar ju inte samma) och testa en vecka eller två. Det hade jag gjort.
    Bästa är såklart att kontakta vården, men det är liksom lättare sagt än gjort ibland och de ger ju inte alltid korrekt diagnos tyvärr. :-/ 

Lycka till!    

• Avena

Har en fråga:

Lilleman (16 mån) har sovit några nätter på en provisorisk madrass gjord av diverse täcken och överkast. Han vaknade och var full med exem på kroppen, svullen i ögonen och helt röd och prickig i ansiktet. Det blev värre för varje morgon. Igårmorse såg han hemsk ut...
    Igår kunde vi iaf byta tillbaka till hans vanliga madrass (skumgummi) och han är redan bättre. Inga svullna ögon och exemet verkar lägga sig.
    Först tänkte jag att hans reaktion kunde bero på pollen eftersom han sover med öppet fönster, men det har ju regnat varje natt och min man, som är superallergisk mot pollen, har inga kraftiga symtom. Lilleman har inte reagerat på pollen heller tidigare.

Så, min fråga: Ska jag fundera mer över detta? Borde jag misstänka kvalster? Ska jag ringa hans läkare eller vänta till återbesöket om några veckor? Hur reagerar era barn på kvalster, ni som har?

Att det aldrig ska ta slut... Rynkar på näsan     

• Avena

Ja alltså, det var ingen madrass utan vi vek olika täcken och överkast för att göra det mjukt bara tills hans vanliga var torr igen. Tänkte också på dun, men det var inte dun i täcket. Dessutom sov han ibland hos mig förut och jag har dun, det tror jag inte han reagerade på då. Var längesen nu...

Kanske inte alls var det utan något helt annat.

Nåja, jag tar nog upp det med läkaren på återbesöket så får vi väl se vad hon säger. Nu är han nästan helt bra så det är ju skönt. Känner att jag hade velat testa att lägga honom på de där täckena igen bara för att se om han reagerar, men det känns lite taskigt...

Vi hade förresten, i samma veva, gett honom gröt gjord på en ny sorts havregryn som vi först tänkte att han reagerade på. Det var såna lite mer "grova" och nyttiga liksom. Han är allergisk mot råg, men det var ju fortfarande bara havregryn så det borde han väl inte reagera på? Eller??? Vi har slutat ge dom nu och han är, som sagt, bättre. Shit, vilket detektivarbete!  

• Avena
    st elmos fire skrev 2012-06-18 11:00:30 följande:
    Avena - väldigt få sorter havre som är ren havre utan spår av andra sädesslag. Tror bra semper har "ren havre"...

Okej, men den vanliga havregrynsgröten brukar funka. Fast det kanske är lättare hänt att det finns spår av råg i de grova fullkornshavregrynen än i "vanliga". Ja, vi får testa lite fram och tillbaka och se hur han reagerar.
  • Avena
    Äntligen dax skrev 2012-06-18 15:24:11 följande:
    Avena: intressant att din dotter fick sin diagnos så sent. Då känns det faktiskt värt att testa även på sonen. Även om hans främsta symtom är illamående så kan det ju faktiskt finnas en risk att det beror på mjölken. Annars får vi fundera på om vi ska önska vidare utredning typ gastroskopi.

Det jobbigaste nu blir nog alla godsaker omkring midsommar. Jordgubbstårtor i dyl.

Ja, hon är ju inte helt glad, min dotter. Älskar mjölk, yoghurt, grädde, glass, choklad osvosv... (Hade varit bättre om min stora tös fått den här diagnosen - hon äter knappt något av det ändå, dricker inte ens mjölk!)

Men men. Om det är mjölken som är boven märker dom det ganska fort och dom vill ju inte bli dåliga så det funkar oftast rätt bra.

Vad gäller symtomen så har min dotter aldrig använt yttrycket "må illa" så det är mycket möjligt att hon egentligen gjort det. Även när hon är magsjuk säger hon att hon har ont i magen vilket jag då tolkar som illamående. Så att hon säger "ont i magen" kan nog betyda lite av varje som känns obehagligt i magen.

Lycka till!     
  • Avena
    Trottoarbonden skrev 2012-06-18 20:38:51 följande:
    Intressant att läsa att flera av er har erfarehet av att förstoppning, som tycks bli bra av Movicol, är födoämnesallergi. Har dessa allergier visat utslag på någon form av prov eller enbart genom uteslutning/provokation?
    Min yngste son, som går på Movicol nu, har inte varit regelrätt hård i magen på det viset att hans bajs alltid varit hårt, det var ganska blandat, och ibland faktiskt riktigt löst.

Hennes tester visade inget, utan det märktes bara när vi tog bort mjölk.
    Hon var också lös ofta, men samtidigt var hon egentligen förstoppad bara det att det lösa bajset rann förbi det hårda så hon upplevdes som lös... Det kom även lite (ibland mycket!) löst bajs i trosorna varje dag. Vi trodde ofta att hon var "vanligt" lös i magen när hon i själva verket var förstoppad. Inte lätt det där. Det tar tydligen lika lång tid för tarmen att bli helt bra som den har varit förstörd (blir uttänjd av ständiga förstoppningar) så hon har typ fyra år framöver innan hennes tarm är normal. Och då måste hon vara utan återfall såklart...

Lycka till! Hoppas ni hittar vad det är. 
  • Avena

Undrar om någon vet ifall det kan finnas mjölk i sockervadd??? Kanske i färgen - den var rosa och blå?

Utgick från att det inte kunde finnas mjölk i det så vi frågade inte, men en dag senare blev hon dålig och jag kan inte hitta något annat som hon kan reagerat på... (Hon åt iofs pommes också och de såldes med ostsås, som hon såklart inte tog, men kanske att det fanns någon ostkrydda på eller så?)

Hon är alltså allergisk mot mjölk och reagerar med förstoppning.

Jag har googlat sockervadd och innehåll, men det står bara socker. Nu är hon bra igen, men man undrar ju ändå vad det kan ha varit...

Någon som vet?

• Avena
    Kavat skrev 2012-07-16 20:33:11 följande:
    Skulle mer tro på pommesen jag med. Där jag frågat har det enbart varit socker i sockervadd.
    Ja, känns inte som att det kan vara mjölk i sockervadden. Säkert nån krydda på pommesen. Nåja, nu är hon bra men det känns galet att hon är känslig så att det räcker med lite krydda för att hon ska bli förstoppad i dagar...
  • Avena
    Trasan0606 skrev 2012-07-20 11:32:54 följande:

Fick idag provresultaten efter blodproven vi lämnade förra veckan. På en 99 skala så hade lillen

6,55 på mjölk
    0,43 på ägg
    0,32 på soja (enligt läkaren ett negativt utslag)
    1,7 på vetemjöl

Men läkaren tyckte bara jag skulle undvika mjölk och ägg, testa soja lite smått men fortsätta med vetemjöl. Han har ju inte viktproblem men har nästan jämt lite torra fläckar och kliar sig ofta på natten (men inte där man ser fläckarna utan på "problemfri" hud), kanske bara är en reflex??

Han kräks inte heller nuförtiden men sover lite oroligt men det kan ju barn i allmänhet göra också. Svårt att veta vad som är allergireaktion eller bara vanlig stökig sömn.

Samtliga är ju väldigt låga utslag vilket är jätteskönt men ändå, vetemjölet gör mig lite nojjig. Nån som fått liknande resultat?   

Ja, alltså jag kan inte det där med värdena riktigt men vi fick värden på en skala typ upp till 5 och där hade han 3 på vetemjöl som tydligen är väldigt högt för en 1-åring. Dock sa läkaren att det inte är ett starkt allergen så om han klarar det ska han få det och han äter bröd varje dag utan problem så det verkar funka. Får han i sig något av allt det andra han inte tål så märks det direkt...

Han reagerar också med exem och har atopiskt exem även annars. Jag brukar tipsa alla som har barn med exem eller torr, kliande hud om Derma silk som har funkat superbra för oss. Om du inte känner till det kan det vara värt att prova. 
  • Avena
    spökplumpen skrev 2012-07-27 16:37:32 följande:
    Kan man göra pannkakor utan ägg, mjölkprotein och vete?
    Mjölken byts ju ut mot havredryck och jag använder äggersättningspulver istället för ägg.

Men jag vet dock inte hur man gör med vetet. Finns det inget mjölalternativ? Ett glutenfritt mjöl tex? Då innehåller det ju inte vete utan kanske typ ris eller potatis eller nåt...?

Lycka till!
Svar på tråden Allergitråden