Inlägg från: LokesMammi |Visa alla inlägg
  • LokesMammi

Allergitråden

Glömde nämna att han har kräkits floder idag. Både direkt efter maten när han rapar o en stund efter! (ammar)

Loke 11/1-2011
  • LokesMammi

Är det någon som har erfarenhet av Oldas ströbröd/majsmjöl? Läste nu på innehållsförteckningen att det står vetestärkelse, inom parantes står det max 0,3% protein i torrsubstansen. Medans  "lappen" i förpackningen säger att den innehåller glutenfri vetestärkelse. Vad ska man tro om det?
    Har inte ätit av den på flera veckor så den är inte boven på hans nya utslag.

Loke 11/1-2011
  • LokesMammi
    SmillaMilla skrev 2011-07-03 15:21:26 följande:
    Suzzy: om det är mindre än 0,3 procent så går det under gränsvärdet på hur mycket gluten det får vara i produkten för att kallas glutenfritt. Vid svår glutenintollerans eller veteallergi tar man även bort den vetestärkelsen, samt glukossirap, glukos och druvsocker som kommer från vetekärnan.
    Jag vet inte hur allergisk han är mot vete!
    Ska jag alltså inte använda den? :/
    Vill ju göra negerbollar. Vad kan man använda då? Och som ströbröd?!
    Loke 11/1-2011
  • LokesMammi
    ViFrånLandet skrev 2011-07-03 15:43:08 följande:
    En kompis gjorde chokladbollar till vår son häromdagen med kokosflingor istället för havregryn =) Som ströbröd använder vi pofiber...
    Ah, ok! =)
    Loke 11/1-2011
  • LokesMammi
    tes 75 skrev 2011-07-03 20:26:49 följande:
    det blir supergott med boveteflingor! smakar nästan nougat =)
    Finns bovete flingor bland vetemjölen. Bakning? =)
    Loke 11/1-2011
  • LokesMammi
    t0va skrev 2011-07-03 23:40:33 följande:
    Får ta och testa, vi skulle gjort det men hittade inte kokos just då. Måste sätta igång och provbaka lite mer inför kalaset, har bestämt att Theo ska kunna få äta lite kakor och även något tårtliknande hur nu det ska gå till. Tanken är att vi ska visa att det går att göra kakor som han kan äta. Mina släktingar har inte förstått det utan tycker så synd om honom som inte får äta sånt. Varför han nu måste göra det som bara är 10månader. 

Samma här! Vi låg igår kväll i sången o diskutterade sonens ett års dag, Han blir 6mån om några veckor! ;) Jag sa att jag endast tänker göra tårta o kakor som Loke kan äta. Han är allergisk mot vete, råg, havre, ägg, mjölk o soja. Tänker inte göra det hna tål o inte tål, så det blir endast det han tål. Även tårtan! =) Så det gäller o baka massa nu o testa vad som är gott! =) (bara o vänta på att apoteket ringer nångång iår o säger att mina beställda gluten saker kommit in så jag kan få mjöl)
    Loke 11/1-2011
  • LokesMammi

Gjorde kokosbollar på kokos idag. Då kan man verkligen kalla dom kokosbollar! hihi
    Det blev riktigt gott! Jag gillar kokos! =)

Ska testa det andra receptet senare! =)

Loke 11/1-11
  • LokesMammi
    Kavat skrev 2011-07-10 20:44:46 följande:
    Det är ofta vete i (glukossirap, druvsocker om man inte tål det). Scans är från majs. Så många utav deras skinkor och bacon vet jag funkar.
    Frågade Lokes läkare om glukossirap o druvsocker om jag skulle vara försiktig med, men det var inget hon visste om så det behövde jag inte............... :/
    Loke 11/1-11
  • LokesMammi
    Kavat skrev 2011-07-10 20:59:44 följande:
    Det beror ju på hur känslig man är. Min son får små miniblåsor på större delen av benen av lite glukossirap (som är vete/majsbaserad) t.ex så i hans fall är det jätte tydligt att han inte tål det.

Sen får han även klåda, diarre, blir allmänt hispig och upp och ner i humöret och kan vakna och kissa på sig.
    När han åt 2 msk sylt med veteglukossirap så höll eksemen i sig en vecka...

Men det verkar onekligen som att de flesta som är allergiska mot vete här i tråden inte kan äta glukossirap av vete.
    Får se sen när han börjar äta vad han tål o inte tål.
    Sitter o funderar på om dietetisten sa att jag kan äta duruvetemjöl....men är inte det sädesslag det med? Borde inte Loke klara av. Hon sa även att jag kan äta cornflakes men inte kelloggs. De andra märkena går bra, men det är korn i alla.....tål man inte veta, havre o råg tål man väl inte korn o malt?!?!?!?!?!?
    Loke 11/1-11
  • LokesMammi
    t0va skrev 2011-07-10 22:01:07 följande:
    det är inte korn i alla, tror det är änglamarks som är utan. Vi köpte en special från allergihyllan åt sonen, var snordyr och hittade sen änglamarks som funkar. Han äter utan allt. 
    Inte hittat änglamarks. vilka affärer finns den i?
    Loke 11/1-11
Svar på tråden Allergitråden