Inlägg från: längtan 80 |Visa alla inlägg
  • längtan 80

Allergitråden

trotoarbonden : Håller med kavat. det finns ändå mycket som kan vara boven i dramat trotoarbonden så gör som föreslagits. Håller även med om viltkött som är en räddare för många. sedan är det viktigt att inte (trots att det är jobbigt) låte stressen över kliandet synas eller höras från din sida så det smittar av sig på pojken.  Fungerar carlshamns risdryck? skulle vara bra för er att få in det.

Spökplumpen: håller med kavat. varför just vete? och om det är extra känsliga barn så döljer sig vete i glukos, stärkelsesirap mm pre som kavat sa. Detta med vetestärkelse är ett snår att traska i.

• längtan 80

jkpg delux    jag tänker omedelbart på mjölk  sedan gluten eller sädesslag.   Mjölkallergi är väldigt dåligt på att visa på blodprov. det läkare säger är att testa att utesluta ALLT med mjölk i i  ca 4 veckor. I bland märks det fort förändring, ibland tar det längre tid. prata med läkarna om symptomen och  berätta att du vill prova att ta bort och se vad som händer... Hoppas att du har en bra läkare som är insatt.

• längtan 80

Trottoarbonden:
    Ta kontakt och prata med förskolan redan nu så att de är förberedda och så att ni kan bolla tankar och ideer.
    Och vad  gäller specialkost så måste i varje fall vi ha läkarintyg. Att göra egen mat och ge- vet jag i nte om det är möjligt, du måste nog prata med rektorn och kolla.

Här inför förskolestarten hade vi läkarintyg klara, pratade mycket med rektorn och de fick intyg. Det blev stormöte med ca 40 inblandade- förskpersonal, kökspersonal, städ, chefer- kommundietist mm. Jag gjorde även en brochyr med info om just mitt barn som innehåll info om celiaki, att tänka på, foton på flickan före och efter samt ett utdrag ur min dagbok jag förde under provokation. Det sistnämnda just för att få de berörda att förstå.

Sedan gjorde jag 2 listor, en till kök, en till förskolans personal. Det översta vad inringat med rött- Absolut inte ge- förklaring. mellersta med gult- var försiktiga med att ge- därför att. (tex lök mm när tarmen är skadad) Sedan en grön ram för ge gärna, och extra bra.

• längtan 80

Håller tummarna trottoarbonden! Försök att inte fråga så får du se om han begär medicin . Om du frågar så kan han känna efter helt enkelt, det  är ju inte lätt.

• längtan 80

gaaah, blir stressad över tösens längd, hon har dippat sedan hon fylde 2 år... är nu 88 lång och har växt en cm på ett halvår.. om hon följt sin kurva skulle hon vara ca 7 cm längre
    vikten har nu gått bättre, på ett halvår 1 kg!

• längtan 80

Sephyrai: Det där med innehåller ingen gluten. Det gäller endast för gränsvärde 20ppm. Är man känsligare än så så räcker det med att ursprunget av tex druvsockret är från vete, kan vara 10 ppm osv man reagerar på. Alla säger att det är glutenfritt om det är under 20 ppm men det räckeri nte för extra känsliga.

• längtan 80

Någon extremkänslig som inte kan äta mildas mjölkfria margarin i ask, 400g? Tösen är extem mjölk å gluten- var helt hopplös, provade att byta tillbaka till carlshamns mjölkfria och hon är återigen lugn go och glad... Kan det vara den som spökade?

Svar på tråden Allergitråden