• ELI 79

Allergitråden

mithrandil skrev 2011-02-26 21:34:04 följande:
    Ja jag vet, det var så svårt att få till det ordentligt. amanda har bara sådana indragningar när hon är knastrig i övrigt. I friskt tillstånd så rör sig inte halsgropen en mm.
    Hon hade bara varit i min famn innan, vi var in för att plocka upp pappa och storebror på buslandet när jag kände att magen började häva sig. Ska försöka få till det bättre nästa gång så jag har rejält bagage. Vill iaf bli tagen på allvar och få en utredning så man kan lägga det bakom sig. Har hon ingen form av astma är ju det super, men då vet jag ju det på utredningen istället för att gå här och tvivla på att läkarna tagit sig tid nog.

Nu när hon sover ser jag inga direkta indragningar. iaf inga djupa.

Första gången jag blev oroad av hennes andning så var det ingen förkylning inblandad. Då var hon rosslig, tungandad och pipig i 2 mån, konstant. Då var vi ju till flertal läkare men de sa att det inte var något fel på henne. Sen försvann det när hon var 5mån och efter det har det bara dykt upp igen i samband med förkylningar.
    Min yngsta hade rossel och pip konstant från att han var nyfödd till han var nästan 1½ år. Jag frågade varenda gång på bvc om han vekrligen skulle låta sådär, blev ännu värre när han åt. De sa att en del barn är sådana, men när han var ca 1½ försvann det bara.
    Sonen hade även under dessa tillfällen många episoder då han blev blå om läppar, kinder, händer och fötter...enligt läkaren hade han ett outvecklat autonomt nervsystem...så det var väl det som växte bort runt 1½ år...
    Han hade ju dock inga indragningar under dessa tillfällen.

Det är ju ändå väldigt viktigt att man frågar och ser till att de kollar igenom barnen ordentligt när det har med andning mm att göra.
  • ELI 79

I går blev jag så less på sambon som vill väl men det blir så fel, när det gäller sonen. Han tycker synd om sonens begränsade meny så ibland "sticker han till" honom saker som typ havreflingor mm och jag blir lika arg varje gång.
    Jag har försökt säga att ju fler ggr du gör så desto mer van blir han ju att han får "andra" saker än det han ska ha. OM han bara får "sin" mat så kommer han ju vara van vid det och inte fråga efter något annat...

I går hade han gett honom 3-5 st havreflingor som t o m var vetekli i!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
    Sonen var givetvis röd om kinderna i går och lite svullen om magen (eftersom han fortfarande är lös i magen efter magsjukan så lär det väl inte sätta sig som förstoppninng denna gång ändå). Försökte prata med honom och han förstod väl men jag blev så less på att aldrig få ett ordentligt "ja jag ska vara jättenoga"

I dag gjorde jag då en sak som eg är sonen som råkar ut för men samtidigt så är det ju sonen som råkar ut för det gång på gång ändå. I dag när vi skulle köpa lördagsgodis ås brukar vi köpa utan glukossirap, finns på en affär i närheten men vi brukar köpa hem så vi har några paket som han får några st av varje lördag.

Denna gång köpte jag vanligt godis med glukossirap i...sonen åt bara 3-4 bitar, sedan ville han inte ha mer, utan ville ha sitt vanliga godis (utan glukossirap) som han givetvis fick. I kväll var han ILLRÖD på kinderna.  Sambon var inte hemma när han åt godiset...

När sambon kom hem så bar jag dit E och sa "kolla så han ser ut, han åt 3 BITAR godis, sen ville han inte ha mer och ändå ser han ut såhär!!! Vi FÅR Inte ge honom nåt med vete i..."
    Tror och hoppas att han fattar nu!! Jag sa att han är ju jättekänslig..."jo det är nog så" var hans svar då

Tänkte att om  han verkligen får svart på vitt så kanske det går in bättre, vet inte annat vad man kan göra?!?

• ELI 79

Kavat: nä det är ju det jag försöker säga till honom. Hans mamma är ju likadan. Hans mammas kommentar till hans allergier var ju: "det går nog i arv, jag får ju också ont o magen av laktos och för mycket bullar" hmm du ser ju nivån...

De förstår inte riktigt det där. Jag vet som sagt att han eg inte vill nåt illa men det blir ju ändå så fel!!
    Jag hoppas han fattar nu. Annars vet jag inte hur jag ska pränta in det...

• ELI 79

kerly: haha ja det där stämmer rätt bra här också! Gör allt för att vara snäll, tyvärr dumsnäll!

Ang när de vet...min lilla är ju bara 2 år så han vet inte, men min stora är 4.5 år. Han är dock inte allergisk men han är väldigt  noga med att fråga vad lillebror kan äta. Det har han säkert gjort i snart ett halvår. Han ger inget till lillebror utan att först fråga mig (till skillnad mot vad pappa gör )
    Så jag tror det kommer med åldern...

• ELI 79
    tes 75 skrev 2011-02-27 13:56:01 följande:
    OT vad gäller ditt inlägg (där jag VERKLIGEN förstår din frustration!); vilket godis är det ni köper som är fritt från glukossirap?
    Ekorrens ekologiska smågodis. Det finns sorter MED glukossirap OCH med vetemjöl i så väldigt viktigt att läsa på. De två sorter vi hittat som inte innehåller det är "smågodis vilda bär" samt "smågodis syrlig blandning". Riktigt goda faktiskt!

Jag är ju en godisgalning och dessa kan jag äta utan problem!! Lite hårdare än "vanligt" godis men annars smakar det likadant!
  • ELI 79
    mithrandil skrev 2011-02-27 12:35:27 följande:
    tack för rådet. Lite svårt det där med mat öht. Amanda har ätit ungefär 1-2 flaskor välling per dygn som jag haft 1 msk milda culinesse i. Hon godtar ingenting annat än välling och knappt ens den. Bävar för vad vågen visar. Vi har packat för att åka här men amanda är (eller var, nu sover hon) pigg som en lärka, ville vara på golvet och leka, skrattade och pratade för fulla muggar och andas nästan helt rent. Ibland blir det lite knastrigt och så blir hon lite andfådd men inga indragningar idag. egentligen hoppas jag ju att hon blir frisk men samtidigt så tänker jag att hon gott och väl kan få det lite jobbigt så att de ser att hon har problem. Klockan är ju abra barnet ännu så än finns det tid att åka in.

älsklingen87: Ja, hon har haft feber som pendlar fram och tillbaka hela tiden. Först 40graders feber, sen feberfri, sen 38,5 och sen bara en liten förhöjdning i temp. Imorse var hon helt feberfri men hennes fötter och tånaglar var precis vita? Även hennes händer och fingernaglar var litegranna vita men inte lika som  fötterna.
    Min styvfar sa precis åt mig imorse att åka in direkt eftersom hon kanske skulle kunna ha lunginflammation men läkaren tog ju sänkan i torsdags som då var under 8. Antar att vår packade väska får stå i hallen och vänta så får vi se om vi åker. Ingen ide med att åka om hon andas "rent" Men det kan ju vända innan dagen är slut.
    Det kan gå snabbt så var försiktiga. I höstas var vi hos mina föräldrar på besök, 45 mil bort. Sonen var inte förkyld när vi åkte och senaste gångerna han hade varit förkyld hade han inte haft några som helst symtom alls så vi tog inte med inhalationerna...

Två dagar senare fick han lite hosta på kvällen, inget speciellt.. Sov som vanligt på natten. Dagen efter så satt han bara, orkade inte leka nåt och inte äta...vi tänkte att han kanske sovit dåligt för att han sov borta och var trött...vi åkte på en liten  utflykt och skulle hälsa på på morfars jobb. 10 minuter senare var vi där och jag började då höra att han lät VÄLDIGT tät och  pipig. Han började gå för att hälsa på morfar...2 meter senare så var han så tät och han ropade till mig "mamma du måste bära mig, orkar inte gå". Sedan blev det bara värre och värre. Hna orkade inte gå 1 meter utan att blir helt igensatt och han fick JÄTTEONT under ena armen (bakåt lungan) han skrek och grät för han hade så ont. Han fick åka vagn (var drygt 4 år då) för han kunde inte gå.

Vi åkte till vc och han fick inhalera...och det blev lite bättre.

Detta gick alltså på bara några timmar, från att han hade varit helt bra till jättedålig, så var försiktiga! Han var ändå så stor så han kunde tala om hur han mådde!
  • ELI 79
    Kavat skrev 2011-02-27 14:08:34 följande:
    Eco-vital

Finns bl.a här i gbgstrakten www.hedenborgs.se/

Men finns på Ica här också och jag gissar att det är fler ekologiska ställen som tar in.

Ekorrens finns också

MEN DEN KLASSISKA INNEHÅLLER VETEMJÖL!!!!  Den syrliga och den med havtorn i är ok. Finns på Coop bl.a. www.ekoshoppa.se/godis-snacks/ekorrens-ekolog.../

Little Beckys marshmallow är majsbaserat
    precis dem kavat! jag köper den syrliga bladningen o sen vilda bär... jättegoda Här finns de bara på coop men det är säkert olika på olika ställen..
  • ELI 79
    tes 75 skrev 2011-02-27 14:05:13 följande:
    äsch, det är majs i.. så klart.
    ja det är det
  • ELI 79

tes: det där marknadsgodiset som jag la ut receptet på då¨? fast du kanske vill ha något som du själv sliipper göra?

• ELI 79

Mithrandil: ang tvångsmedicinera. Det fick vi göra i början sen upptäckte han att det blev bättre. Nu frågar han själv efter den...

Svar på tråden Allergitråden