• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • EL I

Glömde skriva en sak ang ersättning. Ett tips jag fick som lät logiskt var att inte ha ersättningen i ALL mat för till slut smakar allt likadant utan välj kanske 2 tillfällen du har det i maten, t ex gröten på morgonen eller att göra en flaska välling av ersättningen osv.

• Tibell

Idag är jag bara så himla ledsen! Så här såg minsta dottern ut efter att ha suttit i bara t-shirt vid sin stol i drygt 10 min !

Syns kanske lite dåligt men hon är i allafall röd och eksemig på hela armbågen samt underarmen..VARFÖR??!?!?!? suck

• Twixie

Vad gäller hård i magen så har inte Lactulos fungerat på något av våra barn. Bättre på andra än första barnet dock. Yngsta bajsar fortfarande "stenar" (små superhårda kluttar). Försöker varva med att ge messmör i vällingen (innehåller iofs mjölk men är lösande) och päronpuré och övermogen banan. Brukar riva päron på rivjärn och köra i micron någon minut för snabb päronpuré (äpple är hårdande så jag försöker ge päronmos på gröten istället). Då brukar han heller inte bli röd. Han kan annars ibland bli röd om kinderna när han äter rått päron eller äpple. Har gjort att vi kunnat dra ned ordentligt på Lactulosen. Ger det nu bara när jag märker att han också har ont i magen. Är lika "knäpp" med hårdande/lösande för magen som jag är med allergierna Märker fort om jag/vi inte tänkt "magen" mat utan ätit mycket mat som är hårdande.

(¯`°?.¸ ღ Melvin ღ¸.?°´¯) ♥ (¯`°?.¸ ღ Malte ღ¸.?°´¯)
  • Amulett
    Twixie skrev 2010-04-14 08:42:51 följande:
    Vad gäller hård i magen så har inte Lactulos fungerat på något av våra barn. Bättre på andra än första barnet dock. Yngsta bajsar fortfarande "stenar" (små superhårda kluttar). Försöker varva med att ge messmör i vällingen (innehåller iofs mjölk men är lösande) och päronpuré och övermogen banan. Brukar riva päron på rivjärn och köra i micron någon minut för snabb päronpuré (äpple är hårdande så jag försöker ge päronmos på gröten istället). Då brukar han heller inte bli röd. Han kan annars ibland bli röd om kinderna när han äter rått päron eller äpple. Har gjort att vi kunnat dra ned ordentligt på Lactulosen. Ger det nu bara när jag märker att han också har ont i magen. Är lika "knäpp" med hårdande/lösande för magen som jag är med allergierna Märker fort om jag/vi inte tänkt "magen" mat utan ätit mycket mat som är hårdande.
    Blir man hårdare av äpple också!?

Hmm.
    Banan och äpple. Vilka fler frukter räknas som "hårdande"?
  • Miralicia

När det handlar om banan så är gröna bananer stoppande medan "leopardbananer" (dvs gula brunprickiga) är lösande, så det är inte så lätt som att säga att banan över lag är stoppande.

Liknande med blåbär - torkade är stoppande & färska är mer lösande

• Amulett
    Miralicia skrev 2010-04-14 09:08:38 följande:
    När det handlar om banan så är gröna bananer stoppande medan "leopardbananer" (dvs gula brunprickiga) är lösande, så det är inte så lätt som att säga att banan över lag är stoppande.Liknande med blåbär - torkade är stoppande & färska är mer lösande
    Intressant diskussion om frukter och hur man reagerar på dem!

- ja banan har ju den skillnaden, men hos oss verkar åtminstone all banan i köpesgrejer vara stoppande ... Men de kanske använder "gröna" bananer, vem vet
    Det är ju bara det att i köpta puréerer verkar det oftast vara antingen banan eller äpple (eller både ock ...), med undantag för typ päronpuré.

I vad finns det torkade blåbär!? Är det återigen sådana i köpesburkar, så att även de burkarna blir "stoppande"? Gissar att frysta räknas som färska?

Finns det inga "neutrala" frukter? De som generellt sett varken gör en lösare eller hårdare i magen?
  • Twixie

Precis som Miralicia skriver så är det prickiga/övermogna bananer som är lösande. Äpple räknas som hårdande och päron lösande. Blåbär är ju också stoppande. Kiwi är också lösande precis som aprikos.

• JPL
    EL I skrev 2010-04-13 23:00:41 följande:
    Nä ska du inte göra det som ersättning utan bara ha det i mat så gäller det väl inte antar jag. Hur har du tänkt göra? Hur mkt ska du ge dem över ett dygn?
    Jag har ingen aning om hur mkt jag ska ge stora barn (2,5 år och 5,5 år). Antar att det jag får i dem är bättre än inget, typ. Jag tänkter smyga i det i tex bröd, te, pannkakor och gröt. Tips emottages tacksamt!

Jättebra tips att inte ha det i allt! Rätt lätt annars att man blir lite för ivrig...
  • Amulett
    JPL skrev 2010-04-14 11:39:53 följande:
    Jag har ingen aning om hur mkt jag ska ge stora barn (2,5 år och 5,5 år). Antar att det jag får i dem är bättre än inget, typ. Jag tänkter smyga i det i tex bröd, te, pannkakor och gröt. Tips emottages tacksamt! Jättebra tips att inte ha det i allt! Rätt lätt annars att man blir lite för ivrig...
    För att täcka dagsbehovet till en 2-åring behövs ca 16 skopor Profylac. Då får de alla näringsämnen de behöver. Vet inte i vilken utsträckning det förändras när de blir äldre, men gissningsvis är det inte så himla mycket. Antar att det snarare är energibehovet som blir större.
    Har du ingen dietist som du kan fråga?
  • Twixie
    Amulett skrev 2010-04-14 09:15:38 följande:
    Intressant diskussion om frukter och hur man reagerar på dem!- ja banan har ju den skillnaden, men hos oss verkar åtminstone all banan i köpesgrejer vara stoppande ... Men de kanske använder "gröna" bananer, vem vet Det är ju bara det att i köpta puréerer verkar det oftast vara antingen banan eller äpple (eller både ock ...), med undantag för typ päronpuré. I vad finns det torkade blåbär!? Är det återigen sådana i köpesburkar, så att även de burkarna blir "stoppande"? Gissar att frysta räknas som färska? Finns det inga "neutrala" frukter? De som generellt sett varken gör en lösare eller hårdare i magen?
    Tror de använder "vanliga bananer" i barnmaten. För sonen reagerade på dem när han var liten. Gjorde ofta egen med fet youghurt och mosad banan. Apelsin vet jag inget om att det ska vara hårdande/lösande. Däremot kan det ju vara starkt för magen och ge utslag om man är känslig. Melon är väl ganska neutralt? Just nu står det ganska stilla i min hjärna. Är t.o.m. svårt att komma på fler frukter än päron/äpple och apelsin . Dags att gå hem
Svar på tråden Allergitråden