Inlägg från: LokesMammi |Visa alla inlägg
  • LokesMammi

Allergitråden

Nån som har recept på ungspannaka "utan allt"? =) Utan mjölk, ägg o vetemjöl

11/1-11 kom världens bästa bebis till oss <3
  • LokesMammi

Har nu gjort en ny ansökan för vårdbidrag från fk. Min nuvarande går ut i juli. Har skickat in ansökan o läkarintyg o har pratat med henne i tele. Får vänta nu på besked. Hur vanligt är det med avslag om man står o stampar på samma ställe sen senast? Nån som vet?

• LokesMammi

Vi fick avslag på ansökan. Inge mera vårdbidrag! Gråter
    (det var dom jävligt snabba på o meddela) 

• LokesMammi

Undrar också när dom kollar nötallergi. Ska träffa läkaren i augusti igen, ska fråga då.....

• LokesMammi

Min son är allergisk mot björkpollen (o nån pollen till). Han reagerar på svårare astma och kli i ögon o näsa. Vi var på barnakuten i torsdags i 6h pga svårare astma. Sen om det är med pollen vet jag inte. 

• LokesMammi

går och göra egen buljong ex när man kokar kött! =)
    jag kör på färdig buljong. Är vissa konstiga ord jag är osäker på, men han verka inte reagera. Har bara i ett hörn av tärningen i hans såser........ 

• LokesMammi

Vi kör på miniderm och den fungerar bra på sonen. Inbillar jag mig iaf, han kliar sig över hela kroppen fortfarande. Är en sak han gör innan han somnar medan han snuttar på nappen, klia sig innanför pyjamasen. I jumsken, låren och innanför blöjan. När han var miondre hamnade snoppen utanför blöjan för att han kliade sig, men nu var det längesen! =)

• LokesMammi

Vill povocera sädesslag på sonen, men dumt nu i pollen tider! Ska till läkaren igen i augusti, vill innan dess....

• LokesMammi

Vi fick avslag på fortsatt vårdbidrag! Så tråkigt! :(

Nu börjar det "jobbiga" med hans allergi. Min son är 28½månader. Han vill ha allt jag äter. Det han inte tål. Han förstår inte när jag säger att han inte tål, att han blir sjuk. 
    Jobbigt!! Känns elakt o säga nej o han blir ledsen.     

• LokesMammi

I västerås finns det ett allergidagis, o det var fullt när vi sökte!

• LokesMammi

Hej! En liten fråga. Testar havre på sonen, har köpt knäckebröd med havre i från glutenhyllan o gett honom. Kan inte se reaktioner o hans avföring är som vanligt. Vad r nästa steg och göra? Köpa glutenfri havre o göra gröt?

• LokesMammi

Gav min son lite Bregott på ena hörnet av hans smörgås idag. Han är över allt o ingen stans just nu! hehe. En reaktion?
    Ikväll ska vi äta kräftor, vet inte om han tål skaldjur då jag själv var allergisk till över 20års åldern. Tänkte ta på honom när jag tagit i kräftor o se om det blir en hudreaktion. Är väl som pricktest sånt? 

• LokesMammi
    Millis 27 skrev 2013-08-31 22:04:40 följande:
    Jkpg Deluxe:  jag jobbar med mat, bla med specialkoster och har precis varit på en utbildning om detta. 

Fick då höra att barn i förskoleålder i princip inte kan vara laktosintoleranta, däremot kan det vara mjölkallergi.

Och när jag nu läste i mina papper så står det att hud symtom och mag-tarm symtom kan vara tecken på mjölkprotein allergi. 

Kanske kan vara värt att kolla upp? Så att din lilla kille inte ska behöva må dåligt.  

När vi prata allergi på min sons förskola sa dom att många av barnen där är mjölk eller laktos intoleranta så dom har inte mjölk i maten, utan havre mjölk/grädde.........
  • LokesMammi
    Millis 27 skrev 2013-09-02 20:58:56 följande:
    Använder dom det till all mat? Även till dom som inte är laktosintoleranta eller -mjölk?

Det är ju egentligen bara dom som är -mjölk som behöver sån kost. Till dom laktosintoleranta kan man ju använda laktosfria produkter.

Och dom som inte har nån allergi eller intolerans tycker jag ska få "vanlig" mat . 

Om jag uppfatta saken rätt så har dom havre mjölk till allt. Men jag vet inte säkert. På inskolningen fick vi köttfärsgratäng o där hade dom havremjölk i.
    Kanske för o minska specialmat o att barn ska få i sig fel. Dom dricker mjölk till maten dom som vill ha. 
Svar på tråden Allergitråden