Inlägg från: längtan 80 |Visa alla inlägg
  • längtan 80

Allergitråden

Har hamnat i grytan med frågetecken angående vegetabiliskt margarin och vegetabiliskt fett.... kan det vara mjölk i någon av dem?
    På sempers lantknäcke (glutenfria) står det laktosfritt- i innehållsförteckningen står det vegetabiliskt margarin ( veg fett, vatten,salt, emulgeringsmedel) Kan det då vara mjölk i den?

• längtan 80

om de reagerar mot sädessalg så kan det vara celiaki. DÅ kan tarmen vara väldigt känslig för mycket frukt, lök, kryddor, bönor mm. Det ser man på tösen så det Kan vara det. Väldigt klatrigt brukar det vara efter ett mistag, Ge tex semperdroppar för att hjälpa tarmen. Hur ser din ok matlista ut?

• längtan 80

Mojäng, låter som vår tös. Man blev nästan sinnessjuk.Hon skrek och kastade sig runt , allt började när ohn var 5 dagar.  .Introducerade välling och barnet bajsade grönt vatten en gång i timmen.  Tog bort mjölk och började få sova Då blev hennes kost automatisk glutenfri. när jag hittade gröt med gluten i och försökte introducera det i en vecka- stört omöjligt bara av en tesked. Provade även en tsk pasta en gång och samma sak. det är väldigt ovanligt.

blodproverna visade ingenting och kurvorna såg bra ut. Bara 9 dagar med provokation med gluten och tarmen var skadad.

Vi blir fortfarande väldigt deppade. Diagnosen ställdes när hon var 1 år 3 v.  vi kämpar fortfarande varje dag efterssom hon är så ovanligt känslig i sin celiaki.

Obs, om det är celiaki så kommer det troligen inte visas om du har glutenfri kost. Vi klarade inte ens av att införa skiten men hade "tur" att hon var så ovanligt käsnlig.

• längtan 80

Inför förskolan: Här hade vi stormöte med komundietist, rektorer, städpersonal med chef för enheten, kökspersonal med chef för enheten och pedagogisk personal. Vi hade färdiga läkarintyg. Sjukhuset hade frågat kommundietisten om hon kunde hjälpa med information. Jag hade även gjort en egen brochyr med info, samt foton+ urklipp ur dagbok som skrevs under provokationen . Jag gjorde även 2 listor med NEJORD i röd ruta, VAR FÖRSIKTIG MED i grön ruta och GE GÄRNA EXTRA AV i grön ruta.

Vi gjorde ett infoblad till alla mammor och pappor som hade barn på förskolan för att de skulle förstå att de inte skulle ge barnen kex osv i anslutning till lämning och hämtning samt tvätta av barnen om de kommer direkt från frukost.

Vi gjorde handlingsplan med förskolepersonal och rektor, 2 sidor.

Lite tips

• längtan 80

Gruvar mig för natten. förra natten var nog natten som gud glömde, med skrik och gråt var 10e minut. sparkar och slängningar. Jag har en bula+blåning över ena ögonbrynet. Fruktansvärt. Vet inte vad det var denna gång. Hon har haft feber, likssom många på föris, men feberfri  i går. Gav henne hemmagjord glass i gårkväll på sojagrädde, ägg och frysta bär. Det enda som jag funderar på att det kan vara är vinbären i de frysta bären. Hon har tidigare fått problem med färska jordgubbar, vi har fått problem med röda äpplen.  Kan man reagera så här på överkänslighet på det röda? Kanske också för att hon har virus i kroppen. ??

Tösen har inte sovit i dag, borde vara jättetrött, började bli trött nu och sprang till sitt rum med pappa för att bygga torn- rädd för att somna  

• längtan 80

Vi har resurs på förskolan.

En fråga, tösens reaktio (se tidigare inlägg) kan kanske vara reaktion på sojagrädden? efterssom hon är mjölkproteinallergiker och kroppen är ansatt av virus. Kan kanske kroppen bli förvirrad och ta det för mjölk. Sojan har vi varit försiktiga med fram till för ett tag sedan då hon fått sojaglass (hemmagjord) och sojgyrt. 

• längtan 80

Kavat- du vet väll om att försäkringsbolaget matchar summan man får som vårdbidrag. Vi har från båda hållen. Är sååå skönt!!! fattar inte att de på sjukhus osv ger sån info. När jag ringde in och skulle få intyg till ansökan om vårdbidrag så sa de- det för står jag.  TACK- tur att det finns andra i samma situation man får infon i från för inte hade jag hört det av dem.

• längtan 80

Hon har verkat tåla soja tidigare. Tror att kroppen förväxlade proteinet nu bara pga flunsan. De blir ju mer känsliga då.  Vi har lagt till lite sojagrädde och soygurt nu i sommar, förutom gaser har det gått bra tills nu. gaserna var också värre efter att hon fick i sig glukossirap i sommar    Nu är hon förutom flunsan, pigg igen. väntar med rena sojaprodukter tills hon är helt frisk igen och ser.

• längtan 80

Mojäng. Vi gjorde ett gentest som var posetivt. Tack vare det och symptombeskrivningen så fick vi göra tarmbiopsin. Allt tack vare dr Marie som hade pratat med en forskare om oss och fått reda på att detta prov fanns!!

Svar på tråden Allergitråden