Inlägg från: mithrandil |Visa alla inlägg
  • mithrandil

Allergitråden

t0va skrev 2011-05-03 17:01:00 följande:
    Jag gav risgrynsgröt förut, det är väl lite stoppande också om jag inte förstått saker fel. Hjärtat säger att han ska äta enbart ersättning tills han fyller 35minst ;) 

Grejen med hans eksem är att han inte hade något alls när vi var hos mina föräldrar en vecka, hemma kommer det och går och på föräldrastödet får han det nästan alltid. Igår påtalade sköterskan det också att hon hade sett att han får eksem. Hos mina föräldrar så åt han samma sak som här, jag hade tom. med mig förpackningarna hemmifrån.

Försöker komma på vad vi äter här hemma som mina föräldrar inte har, de gillar inte stark mat så det är mycket mamma scans köttbullar och potatis liknande husmanskost medans vi äter mer med vitlök, curry, couscous, kyckling.  

De har tvättmedel med massa parfym i, vi kör utan sånt så jag blir inte klok på vad det är. 

När det gäller sena reaktioner hur lång tid i efterhand kan det komma. Med välingen så fick han det på kvällen och diarren kom på morgonen.  
    couscous? Klarar han durumvete om han inet klarar vetemjöl?
    Kyckling, kanske kan vara ägg då? Eller har han ätit vanligt ägg?
    Alexander 2009-03-11 -♥- Amanda 2010-06-23
  • mithrandil

Kavat: När amanda har varit dålig så har hela hennes allmäntillstånd blivit bättre ungefär 5dagar in i penicillinkur. Hon har börjat äta igen, börjat sova lite bättre och gnälla mindre. Efter kanske 7dagar börjar hon bli mindre rosslig och efter penicillinkuren är avslutad så har hon oftast inte ens något rossel kvar.
    går nog på rätt håll här nu. Ska hålla mina tummar!

• mithrandil

Lillskruttet: era problem låter precis som de vi hade med amanda. Hon blev sjuk, var frisk i några dagar efter avslutad penicillinkur och sen sjuk igen. Blev inte speciellt mycket bättre på airomir eller ventoline som hon fick på sjukhuset. Pulmicorten tyckte jag var det enda som gjorde att hon blev bättre men så fort hon fick en ny infektion så satte det igång igen.

Eftersom hon fick upprepade öroninflammationer tog de ett prov "bakom näsan" (sa läkaren) och skickade iväg. Provet visade positiv för en bakterie som hette Haemophilus influenzae och hon fick antibiotika mot den. Efter det har hon inte varit sjuk mer. Den bakterien kan tydligen sätta sig såväl på öron som på andningsorganen och det var den som var orsaken till att hon aldrig var frisk mer än några dagar efter pc.

Kanske värt att kolla?

Nu sa barnläkaren att amanda säkerligen har förkylningsastma ändå för hon trodde inte att bakteriens skulle skapa sådana stora problem med just andning, men hon sa att det var bakterien som var boven till att hon aldrig blev helt frisk. Amanda har varit utan infektion i 1mån och några dagar nu.

• mithrandil

Kavat: Kan de neka alexander lapptest på allergimott om vi har en remiss?
    De ville ju inte ta emot honom när jag ringde men jag tänkte att det kanske kan visa på lapp nu när RAST var så tveksamt. ni säger att 0.19 kan vara reaktion men sjuksköterskan sa att de var negativt eftersom det var under 0.35.

angående skorv som alla skriver om.
    har det samband med allergi? Alexander är 2år och har fortfarande mycket skorv. Tar bort och så kommer det tillbaka. Amanda har också en hel del skorv, men hon hade ingen som nyfödd och strax däröver.

• mithrandil
    saffe skrev 2011-05-04 05:58:54 följande:
    Jag kan inte tänka mig att dom kan neka ett lapp-test om ni har remiss. Angående skorv så har båda mina haft mycket skorv när dom var bebisar. När vi kom på vad dom inte tålde och fick bort det ur kosten så försvann det mesta av skorven. När jag provocerade med mjölk första gången (vid 2 års ålder) så kom en del skorv i hårbottnen tillbaka...
    Tack. Ja då ska jag be om en remiss så det blir gjort.
    Lite intressant det här med skorv, kontra allergi. Har aldrig trott att det har något samband. Men då kanske det har det då? För alla andra barn som vi känner i min sons ålder har ingen skorv längre och har inte haft på länge.

tootoolah: Är det någon form av parfym i schampoot? Min son klarar inte parfym, så fort han har badat och tvättat sig med någon annan tvål/schampoo än den han är van vid blir hela han full av nya eksem. annars är det kanske värt att testa?
  • mithrandil

Alrro: Tror jag missade att svara på ditt inlägg?
    Skönt att hon börjat växa litegrann! Att stå still i 3veckor, är det någon fara egentligen?
    Vad jag har förstått så kan de stå still i ett par veckor för att sen växa jättemycket under följande veckan?
    Så har jag iaf lagt märke till att det kan se ut nu när jag vägt amanda 1 gång /v.
    Ibland växer hon inget under ett par kontroller och sen kanske hon ökar 300g och så står hon still ett tag till och ökar igen. Men hon följer sin nya kurva som hon hittat nu efter vi uteslöt mjölk.

• mithrandil
    2små2stora skrev 2011-05-04 10:21:45 följande:
    Så länge det inte är fråga om en liten bebis så är det ingen fara om de står still några veckor. När de passerat året så går de inte upp mer än ca 2kg/år och växer ung 1-1.5 cm/mån i snitt oftast i etapper främst på sommaren.
    Okej tack.. då hade jag uppfattat det ganska så bra.
  • mithrandil
    Kavat skrev 2011-05-04 11:11:26 följande:
    Nej, har ni remiss blir ni inte nekade.

Men jag funderar fortfarande på om det är om Alexander är över 1 år eller om det är att han då hade för "enkla" problem.

Prata med dem, kanske kan ni göra patch på båda samtidigt om ni har remiss på Alexander.
    De tyckte inte han hade för enkla besvär, bara att de tyckte att vi borde höra av oss till barnmedicin för att han hade mycket problem med mage, men han har ju även andra problem. Ska försöka ringa igen.
    Amanda tyckte de inte var lönt att göra patch på för det gör de bara på eksembarn och hon har ju inte fått några eksem ännu. Fast när hon hade en ostbit i halsvecken för några mån sen blev ju hela hals och nacke full av blåsor och hon fick även diarre. Så jag tycker ju att de skulle kunna ge utslag ändå eftersom hon reagerade på ostbiten. Men jag vet inte. Får väl försöka ringa igen nu när vi tagit rast.
  • mithrandil
    LillSkruttet skrev 2011-05-04 20:48:59 följande:
    Jag minns att du skrev om detta förut. Glömde dock att ta upp det med läkaren när vi väl träffade honom. Var tusen frågor ändå, och för båda barnen eftersom vi hade ett dubbelbesök för dem.
    Leonard har dock inte haft mer än en infektion som vi fått lov att behandla med antibiotika. Det var hans lunginflammation som han åkte på i julas. Då rosslade han riktigt illa. Sen blev det lugnt när han blev frisk. Dock åkte han på en förkylning sen i januari och då kom rosslet tillbaka, och har inte gett sig sedan dess. Men förkylningarna går över på några dagar/någon vecka utan andra infektioner, bara rosslet och pipet som aldrig ger sig. Vet inte om det ändå kan vara en sån där bakterie som Amanda hade.
    Skönt att hon fått vara frisk ett tag nu, hoppas det håller i sig!
    Jo, bakterien behöver inte sätta sig i öron. det kan räcka med en envis förkylning som aldrig försvinner eller som ständigt återkommer. Efter att man började vaccinera mot haemaphilus så är det sällan barn får svårare besvär av den.
  • mithrandil

Kavat: Ser i din länk att <7 räknas som neg och 8-10 räknas som gränsvärde, vad är då gränsvärde ifall det inte räknas som positivt? Mamma hade ju 8 och de sa att hennes prover var negativa.

Svar på tråden Allergitråden