• t0va

Allergitråden

Andersson Johansson skrev 2011-11-24 13:25:49 följande:
    hoppar in i denna tråd. bvc misstänker att min lilla lucas har mjölkallergi. så jag får inte få i min en enda droppe komjölk på något sätt. men det är ju mjölk i det mesta..har ni några tipspå bra mat oså? bröd osv?
    här finns en tråd för oss som har små barn som har mjölkallergi, även om många hänger här också www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html

Första tipset är att läsa på allt och ta reda på vad det kan stå istället för mjölk. Sen att du inte byter ut mjölk mot en massa sojaprodukter, sojaprotein och mjölkprotein är lika varandra så många barn som är mjölkallergiker reagera även på soja, min son är en av dessa barn. 

Men som alternativ till mjölk, grädde mm. finns ris, havre och kokosmjölkprodukter. Kokosmjölk använder vi enhdel i matlagningen, men läs på förpackningen endel har en massa annat än vatten och kokosmjölk i sig.

Bröd så finns det endel, har för mig att polarkaka är mjölkfri, min son är allergisk mot en massa annat bla. vete och havre så vi bakar allt bröd åt honom själva så den biten har jag inte koll på. Pålägg så funkar endel korv, leverpastej, men återigen läs på förpackningen.  
  • t0va
    Allrona skrev 2011-11-24 13:36:21 följande:
    Jag brukar ge även köket en liten present om jag ger personalen på avdelningen presenter. Tycker maten är en så viktig del av förskolan, speciellt för oss med allergiker. Har inte bestämt vad det blir iår
    jo jag känner att det är en sån stor del, och de avlastar oss så mycket. Bara att slippa laga 4mål mat/vecka åt honom och nu när det fungerat så bra. Kokerskan är jättetrevlig och köket ligger i korridoren till hans avdelning så idag när vi kom såg hon att Theo har börjat gå själv så hon kom ut och småpratade. Hon bryr sig verkligen och är mån om att det ska bli bra.

Hela förskolan har bestämt nu att de inte ska ha glass på kalasen heller utan frukt, som barnen får gå och välja ut några dagar innan i köket och sen beställs det hem. Vi har påtalat att det är en jättebra idee inte bara för att det kan bli mycket glass utan då slipper Theo sitta och titta på när de andra får glass och han får en frukt. De har ingen på förskolan som inte kan äta någon frukt så då får alla lika. 

Får fundera lite på vad det kan bli :) 
  • t0va

Nu vet jag varför vi haft ett par jobbiga kvällar och nätter, skulle köpa leverpastej idag och vi tog samma som sist och jag läste på förpackningen igen. "mjölk" står det... Theo fick en smörgås med sånt på för några dagar sedan, han åt inte utan slickade lite men fick inte i sig så jättemycket. 

Så dum jag känner mig, jag läste ju på förpackningen och på flera andra men missade helt ordet "mjölk".  

• t0va

Inte måste man väl äta maten man ska testa för för att det ska bli resultat på testerna? Pricktest är det vi gjort och sonen har ju inte ätit soja vad vi vet men ändå visade det starkt utslag. Sitter i en annan tråd med en som säger att man inte ska utesluta mjölk innan man testat. Har aldrig hört om det innan.

• t0va
    Miralicia skrev 2011-11-27 23:31:44 följande:
    På något sätt så måste man nån gång ha varit utsatt för det aktuella ämnet för att det över huvud taget ska kunna ge utslag på tester. Testerna mäter ju förekomst av IgE-antikroppar mot olika saker och IgE-antikroppar kan inte utvecklas utan att ha träffat på det aktuella ämnet.

Sen är det kanske inte säkert att man absolut måste äta det (även om det naturligtviis är det vanligaste) utan i varje fall teoretiskt så kan bebisar sensibiliseras (dvs processen med att utveckla IgE-atikroppar) redan under graviditeten, men betydligt vanligare än under graviditeten är att det sker genom amning eller i samband med att nya födoämnen införs i kosten.

Har man utvecklat IgE-antikroppar så spelar det ingen större roll om man tar bort t.ex. mjölk innan tester eller inte, IgE-antikropparna påverkas inte på samma sätt som antikroppar mot gluten, vilka minskar/försvinner om man tar bort gluten ur kosten så att proverna då ser normala ut. Så är inte fallet när det handlar om allergi.

För erat fall tOva: visst gav ni Sinlac vid något/några tillfällen? (eller kommer jag ihåg fel?) det är ju baljväxt & sojasläkting.
    Precis, och troligen har han fått i sig soja också vid något tillfälle innan vi hade koll på läget. Folk gav honom saker utan att kolla med oss innan. Så chansen är stor att han fick i sig ren soja någon/några gånger.
  • t0va
    Plutteli skrev 2011-11-28 22:28:39 följande:
    Hehe, jag bor inte i GBG utan i Värnamo så en utböling iaf ;)

Hörrni förresten, lägre bak i tråden stod det om nått pulver man kunde ha som yoghurt eller ägg ersättning vid bakning, fruit nått om jag minst rätt? Skulle vilja köpa hem lite...
    rapsy frutty bla. denna variant finns http://www.allergimat.com/produkt.asp?id=16
  • t0va
    LokesMammi skrev 2011-11-29 08:14:37 följande:
    1 dl pulver blandas med 2.75dl vatten! Blir det yoghurt då?
    Vill hitta en variant till mellis. Just nu får han välling.......
    ingen aning, just den varianten har jag inte testat än, vi har bara testat pannkaksmixen och glassmixen, där har det blivit "riktig" glass och pannkakssmet.

Kör också med välling så jag kanske ska ta och prova den yougurten och se om det kan funka. Tycker mellanmål är så svårt att variera.
  • t0va
    Plutteli skrev 2011-11-29 16:15:34 följande:
    Tack! Just nu blir det mest soyghurt och jag vill försöka hålla nere mängden soja hon får i sig :)
    min kotte tål inte soja heller så både det och havregurt går bort. Gjorde risifrutti ett tag men han är inte jätteförtjust i det. Han gilar inte mjukt bröd heller, ibland går det ner men oftast så är det roligare att smula det i småbitar. Så svårt att hitta alternativ.
  • t0va
    Plutteli skrev 2011-11-29 22:41:23 följande:
    Vår tjej är jätteliten i maten så jag försöker finna så många alternativ som möjligt bara för att öka chansen att få i henne nått öht... Får hon välja äter hon helst bara ris och potatis...
    Min äter det mesta som tur är, smoothies vet jag att endel har tipsat om det kanske funkar om hon gillar frukt och bär.

Undrar om vi har mer allergier eller om det är vinterkräksjukan, jag vaknade inatt av att det lät som Theo hade satt i halsen, han gurglade och hostade. Gick upp och kollade då låg han och kräktes. vuxenkräks nu och inte bara vätska som det varit förut. En stund senare så satte han igång igen. Som tur var så var pappan vaken så jag fick hjälp att hålla en ledsen son och sanera sängen.

Nu på morgonen så hade han bajsat diarree så det stank död... precis som en gång när han ätit kyckling.

Igår vet jag inte vad han fick på förskolan, var någon pasta tror jag. Men hemma var det korvstroganoff och hans hade vi kokosnötsmjölk i. Det var ett tag sedan han fick det, men det känns nog mer som kräksjuka än allergi för han är inte ledsen eller orolig som han brukar vara.

Tog fram en burk nutramigen vi har över, han blir förstoppad av den så jag hoppas det hjälper till så diarreen slutar.

Så typiskt, de skulle ut och grilla idag igen på förskolan, han var sjuk förra veckan också när de grillade och efteråt skulle vi åka till Ikea. Jag behöver lite mer material till åkpåsen jag syr. Får hoppas det går över fort. Jag hade behövt få sova nu, satt uppe och sydde sent igår kväll. Theo är jätterädd för symaskinen så det går inte att kombinera.
  • t0va

vete f-n vad jag tror längre, sonen har ingen feber, har inte kräkts mer och inte bajsat löst heller. Är full fart och han är "skitjobbig" rent utsagt, drar mig i håret, kastar saker och skuttar runt överallt, precis så det ska vara.

Funderar på om det kan vara kokosmjölken, ris äter han ju ofta och falukorv har han också ätit enhel del den senaste veckan. Vi andra åt exakt samma sak förutom att vi inte hade kokosmjölk i våran utan grädde, vi känner inte av något.

Kanske kokosmjölken var dålig, för bajset stank på samma sätt som när han åt kyckling och även havre som han inte tål.

Svar på tråden Allergitråden