Allergitråden
Funderar på om min lille kille inte är mjölkalleriker, hans far och farbror är överkänsliga för laktos. Det började med att han kräktes massor även som nyfödd, på BB så ammade jag men vi gick över till ersättning dag 4 när han inte gick upp i vikt som han skulle. Tog ett tag innan han började vända vikten men de senaste 3 veckorna ungeär så har han varit mer kinkig vid matningarna. När man ger mat så blir han arg och spänner hela kroppen som i en båge och kräks massor.
Pratade med bvc som sa att han får i sig förmycket, vi testade att under 2 veckor ge lite mat, ca 60ml oftare, han gick upp i vikt men kräktes ändå. Var kaskader och så mycket att även mina släktingar reagerade, de trodde han bara behövde rapas.
De senaste 2 veckorna har det blivit värre och värre, han sover dåligt ligger och skriker och trycker på dagarna och är så jättegasig. Vi har fått gå ut med honom i vagnen för att han ska somna men så fort vi kommer in igen så vaknar han och skriker. Tog upp det med bvc i måndags och fick höra att alla barn skriker har ont i magen och kräks. På eftermiddagen var jag på föräldrastödet och träffade min kontakt där, vi pratade lite skit och bebisen låg på en madrass och sov. Men började skrika och vrida sig i smärta, psykologen såg det och masserade hans mage men han fortsatte ha ont så hon hämtade sköterskan. Jag fick äntligen bekräftelse på att han har ont i magen och det inte var "normala" smärtor. Sköterskan frågade en massa och funderade på om det inte kan vara mjölken men de kan inte göra något mer än att hjälpa oss att prata med bvc. Så det ska de göra.
Jag stod inte ut mer och i onsdags köpte jag mjölkfri ersättning själv, han kräktes inte lika mycket och spände sig inte så efter och under maten även om han fortfarande var väldigt gasig. På kvällen så hade han jätteont och jag satte honom i bilen och åkte iväg för att han skulle få somna han var helt slut och däckade.
Igår så var han piggare, sov bättre på natten, han vaknade inte och gallskrek och på dagen låg han och lekte. Inatt har han sovit jättebra, har ätit 5 gånger mellan 19-10 och låg en timme själv i sängen och lekte och bajsade... för när jag tog upp honom hade han bajsat som en hel elefant.
Nu sitter han glad i soffan och sprattlar precis som han gjorde när innan allt började.
Borde man se resultat såhär fort på 2 dygn eller tar det längre tid, jag ska försöka ringa bvc på måndag om det håller i sig men vill ha lite på fötterna. Känns som en helt annan kille inte alls den ledsna som bara vill sitta i famnen och vaggas. Igår kunde jag och sambon äta middag medans bebis sov, det har inte hänt på några veckor.
Om bvc fortsätter ignorera oss kan man gå direkt till barnkliniken på sjukhuset då eller hur ska vi gå vidare, vi har inte råd att köpa burkarna själva egntligen men nu prioriterar vi ju bebisen men någon längre tid så går det inte och så ont han har haft går inte heller. Bvc verkar tro att jag är hysterisk förstagångsmamma.