• t0va

Allergitråden

Funderar på om min lille kille inte är mjölkalleriker, hans far och farbror är överkänsliga för laktos. Det började med att han kräktes massor även som nyfödd, på BB så ammade jag men vi gick över till ersättning dag 4 när han inte gick upp i vikt som han skulle. Tog ett tag innan han började vända vikten men de senaste 3 veckorna ungeär så har han varit mer kinkig vid matningarna. När man ger mat så blir han arg och spänner hela kroppen som i en båge och kräks massor. 

Pratade med bvc som sa att han får i sig förmycket, vi testade att under 2 veckor ge lite mat, ca 60ml oftare, han gick upp i vikt men kräktes ändå. Var kaskader och så mycket att även mina släktingar reagerade, de trodde han bara behövde rapas.

De senaste 2 veckorna har det blivit värre och värre, han sover dåligt ligger och skriker och trycker på dagarna och är så jättegasig. Vi har fått gå ut med honom i vagnen för att han ska somna men så fort vi kommer in igen så vaknar han och skriker. Tog upp det med bvc i måndags och fick höra att alla barn skriker har ont i magen och kräks. På eftermiddagen var jag på föräldrastödet och träffade min kontakt där, vi pratade lite skit och bebisen låg på en madrass och sov. Men började skrika och vrida sig i smärta, psykologen såg det och masserade hans mage men han fortsatte ha ont så hon hämtade sköterskan. Jag fick äntligen bekräftelse på att han har ont i magen och det inte var "normala" smärtor. Sköterskan frågade en massa och funderade på om det inte kan vara mjölken men de kan inte göra något mer än att hjälpa oss att prata med bvc. Så det ska de göra.

Jag stod inte ut mer och i onsdags köpte jag mjölkfri ersättning själv, han kräktes inte lika mycket och spände sig inte så efter och under maten även om han fortfarande var väldigt gasig. På kvällen så hade han jätteont och jag satte honom i bilen och åkte iväg för att han skulle få somna han var helt slut och däckade. 

Igår så var han piggare, sov bättre på natten, han vaknade inte och gallskrek och på dagen låg han och lekte. Inatt har han sovit jättebra, har ätit 5 gånger mellan 19-10 och låg en timme själv i sängen och lekte och bajsade... för när jag tog upp honom hade han bajsat som en hel elefant.

Nu sitter han glad i soffan och sprattlar precis som han gjorde när innan allt började.

Borde man se resultat såhär fort på 2 dygn eller tar det längre tid, jag ska försöka ringa bvc på måndag om det håller i sig men vill ha lite på fötterna. Känns som en helt annan kille inte alls den ledsna som bara vill sitta i famnen och vaggas. Igår kunde jag och sambon äta middag medans bebis sov, det har inte hänt på några veckor.

Om bvc fortsätter ignorera oss kan man gå direkt till barnkliniken på sjukhuset då eller hur ska vi gå vidare, vi har inte råd att köpa burkarna själva egntligen men nu prioriterar vi ju bebisen men någon längre tid så går det inte och så ont han har haft går inte heller. Bvc verkar tro att jag är hysterisk förstagångsmamma. 

• t0va
    FrökenLindström skrev 2010-10-01 12:03:01 följande:

t0va: Svårt att säga, men precis så som du beskriver var min dotter också.

och hon har allergi? 
    Helt klart har något hänt till det bättre, han sitter i babysittern nu och är fortsatt glad, hr varit det i över 2 timmar och bara en kort stund när ha blev ledsen och jag tror det var för att han var trött på att ligga på mage. Att det ska vara så svårt att få förståelse och hjälp, är det allergi så kan man ju inte ignorera och tro att det går över om man blundar.

Ifall det nu är mjölkallergi och han får mjölk tar tarmar och sånt skada då eller är det "bara" gaser, förstoppning smärta osv. ?  
  • t0va
    Mama Law skrev 2010-10-01 12:31:46 följande:
    Måste bara höra.. har era allergiska/astmatiska barn adhd liknande betteenden? Eller är det bara mitt?
    Min är bara 7 veckor än men jag har allergi/astma och en diagnostiserad adhd. 
  • t0va

Dag 4 på mjölkfri ersättning och Liten är mycket piggare, igår och idag har han bajsat massor och inte haft problem med gaser. Han har legat i soffan nu i 1.5timme och leker igår var det bara 2 utbrott men bägge var övertrötthet för han somnade när vi gick ut med vagnen och sov länge. 4.5timme istället för 20min :D

Så det känns som om han nog är allergisk mot mjölk, nu ska vi bara försöka övertala vården om det.  

• t0va

*suck* jag ringde barnkliniken för att få hjälp men får höra att det krävs remiss från bvc... de som i måndags sa att alla barn har ont i magen och kräks massor. Vi har inte råd att köpa mjölkfri ersättning utan recept, har köpt 2 burkar nu på 1 vecka, det kommer kosta oss över 1500kr/månad om vi inte får recept mot 300kr med den vanliga maten.

Jag vill verkligen inte gå tillbaka till den nu när han äntligen får må bra, han skrattar när vi plockar upp honom, sover länge på natten runt 4 timmar mot 1-2 timmar förut och gallskrikande. Jag är så trött men måste ju kämpa fast jag fatta inte hur. Min man har fått en krisreaktion pga. den svåra förlossningen och jag mår inte heller bra så vi kämpar massor för att bara överleva så ska vi behöva bråka mot vården också.

Jag har en okänd sjukdom och varit sjuk i 4år så vi har bråkat med vården massor för mig, trodde de i alla fall skulle ordna hjälp för liten som är 7 veckor och inte kan fajta för sig själv.

SKa man behöva stoppa i sitt barn saker den troligen inte tål och mår dåligt av för att våren inte är smidig?

• t0va
    Kavat skrev 2010-10-04 14:11:15 följande:
    Byt läkarre! Åk in akut, till vc eller vad som helst. Byt bvc, ja, stå på dig. Vad har ni för ersättning nu? Kanske någon här kan hjälpa tillfälligt?

Vad har du för okänd sjukdom? Inget som kan relateras till allergi/intolerans? Jag fick själv reda på att jag var glutenintolerant för 1,5 år sedan och var superdålig och ingen fattade att det var gluten..

Kram!
    Vi har inte ens fått träffa läkare utan bara bvc-sköterskan,var hon som avfärdade allt för att han hade gått upp i vikt mer än vad han skulle enligt kurvan, men tro det då han matades konstant i 2 veckor.
    Det vi testar är profylac var billigast och det som de hade på apoteket.

Jag tror det är obehandlad borrelia, för nu efter förlossningen fick jag en stor blödning, skada på tarmen och en jättekraftig infektion med cpr på över 300 så de satte in jättemängder med antibiotika intravenöst och då blev jag bättre. Symtomen är ungefär som MS så mina muskler är svagare än normalt och balansen kass, men nu kan jag gå med barnvagnen, något som jag inte fixat på över 4år så vad jag än har så hjälpte antibiotikan till viss del.

Men jag har allergier och intolerans, bla mot ost, skaldjur, pollen, nötter och igår pratade jag med svärmor som sa att bägge sönerna utreddes för mjölkallergi som små men det gick över, men idag är alla 3 laktosintoleranta. Så det finns ju i släkten men det verkade bvc skita i.

Nu fick jag tips om en annan bvc-sköterska i samma område fast på en annan enhet, tror vi ska försöka få byta blir längre att ta sig för vårat bvc ligger 100m bort  men får vi inte vård så spelar det ju ingen roll ändå att det är nära.
  • t0va
    Shea 1 skrev 2010-10-04 16:26:39 följande:
    Tack för kramen!
    Idag tror jag att jag har något slags efter-chock-reaktion eftersom jag mest sitter och gråter, så jag behövde en liten kram...
    Men min son mår prima och susar runt som vanligt här hemma just nu, och det är ju det viktigaste!
    Inte så konstigt när det väl sker så är man ofta så fokuserad på att göra något och i efterhand kommer tankarna. Skönt att sonen mår bra men det låter ju så otroligt att ingen lyssnar, även om jag vet att det är så. Fattar inte hur det kan få pågå att man inte lyssnar på patienterna och deras anhöriga. Hoppas att det blir ordning på allt nu för er.
  • t0va
    Mamsie skrev 2010-10-04 20:22:31 följande:
    Hej på er!
    Ser att det är fullt ös i tråden

t0va,
    I den första vändan med BVC fick jag tjata till mig en remiss till Barmottagningen där vi fick en underbar läkare som skrev ut Nutramigen utan tjafs Jag undrar om du inte själv kan kontakta Barnmedicin och få en tid till den lille?

Vi flyttade och fick en annan barnmottagning. Jag blev mer eller mindre idiotförklarad av läkaren på den nya Barnmedicinmottagningen när jag hävdade att sonen har mer än bara mjölk- och sojaallergi, så jag ringde till enhetschefen och bad henne ordna en remiss till Allergimottagningen - och jag bryr mig inte om vilken läkare som skriver remissen, jag bryr mig inte heller om vad det står i remissen, sa jag. De kan skriva att det inte är något som helst fel på barnet men att mamman verkar ha problem mellan öronen och nu KRÄVER att få en remiss till sjukan. DET tog skuv och sonen går nu sedan två år tillbaka på Allergimottagningen på sjukhuset

Bråka! Kräv remiss! Ring enhetschefen!
     Bjud på att de kan få kalla dig dum i huvet bara barnet blir utrett och får rätt mat!
    Lycka till!
    ha, ha... det ska jag använda mig av om de inte lyssnar, jag är redan idiotklassad tror jag eftersom jag har adhd... och det vet ju alla att man inte är riktigt klok i huvudet om man har det ;)

Jag pratade med barnmottagningen idag och det gick inte att komma direkt utan bara genom remiss från bvc. Nu har jag fått erbjudande om att köpa några burkar med mat så vi klarar oss ett tag, så om de inte agerar nu innan vi åker senare i veckan så löser vi det den vägen och hoppas att bvc skriver remiss.

Jag ringde förut och pratade in på telefonsvararen om att jag pratat med barnkliniken som kräver remiss och att de ska skriva remiss åt oss för vi testat mjölkfritt och han mår så mycket bättre. Får väl se om det hjälper.

På onsdag ska jag träffa sköterskan på föräldrastödet igen och om bvc inte hört av sig så får de väl ta ett varv och skälla ordentligt, verkade som om ifall bvc  vägrar så kan sköterskan där fixa in oss på barnkliniken bakvägen men att hon inte vill det direkt, verkade vara lite känsligt det där.

Känns så bra att veta att det löser sig tillfälligt så vi får lite extra tid på att bråka vidare med vården och inte behöver gå tillbaka till mjölkmaten. Det tär ju på oss också att se hur dålig han är och hur ont han har. Ska man orka bråka så behöver man ju all energi man kan få.
  • t0va

Ni som kan hur det funkar med livsmedelsrecept, kostar det alltid 120kr oavsett om man får ut en burk eller 6?
    Vi fick nämligen recept idag, bvc-tanten ringde och en läkare skrev ut och sen när vi träffar läkaren på 8 veckors kontrollen eller vad det nu ska vara så får vi prata om ev. remiss till barnkliniken men det lät tveksamt... fast jag kommer inte gå därifrån utan remiss.

I alla fall så åkte vi till apoteket, jag jagade upp sambon så han kunde vara bärhjälp, jag har ett rörelsehinder och använder rullstol utomhus så ha med bebis själv funkar men inte få med en massa varor.

Då har de skrivit 1 burk a 6 gånger, hon på apoteket blev väldigt frågande till hur det är skrivet och sa att de annars lämnar ut en kartong i taget. Så nu måste vi som det verkar betala 120kr var 4:e  dag och ränna till ett apotekt och hämta maten för fler åt gången kunde vi inte få. Helt hopplöst ju tänk om jag inte hinner åka en dag då står vi utan mat, hur tänker läkarna egentligen?

Blir så trött på alla idioter som inte tänker längre än näsan räcker, det blir ju jättedyrt ändå visserligen billigare än 210kr men mycket dyrare än vanliga maten.

Vi åker iväg också om några dagar, så det blir ännu jobbigare att försöka hitta ett apotek där som har maten och behöva åka ett par mil också för vi ska till landet, tror knappast att ica där ute har något sånt. Blir ju galen, men jag ska fråga hur de tänker när vi träffar läkaren för kontrollen. Skrikandes

• t0va
    Mama Law skrev 2010-10-05 18:06:37 följande:
    det är 120kr oavsett hur stort uttag det är om det är en burk eller 10 kartonger. Jag skulle be om ett större recept eller få ett recept där det är 6 burkar/uttag tills ni har varit på barnmottagningen.
    fan så elaka de är då. Ska försöka få tag i de imorgon så tröttsamt när vi åker på torsdag och något e-recept gick inte att få utan vi måste åka till vårdcentralen och hämta receptet.
Svar på tråden Allergitråden