• ELI 79

Allergitråden

Sonen har sovit hela natten igen!! Somnade utan ett pip i går vid kl 20. Sov när jag gick hemifrån kl 05:30!!! Han verkade mycket lugnare i går också. Inget problem att hämta på dagis. Väldigt lätt att avleda honom vilket det inte varit förut. :)
    Hans mage såg även mindre ut (dock gör den det till och från ändå.)

Åh vi hoppas!!!

• ELI 79

Vet ni?? Sonen sov till kl 10!!! 20-10!!

Älsklingen: ingen aning. En del människor har ju svårt med torra saker, att de har dåligt med saliv och då blir det som en klump i halsen och de hostar och nästan kräks. Annars ingen aning...

• ELI 79

En konstig fråga kanske. Vet inte om jag frågat förut men minns i alla fall inte svaret

I dag när jag hämtade på dagis så berättade de att de hade sätt E greja med pepparkakshuset (det står inte framme i vanliga fall men de ska ha  julgransplundring i morgon så de hade satt fram det). De hade dock sett honom och tagit honom direkt och tvättat hans händer innan han hann stoppa dem i munnen. Nu till frågan.
    Se bild från dagens datum i galleriet...

KAN man reagera med kontakt på annat ställe på kroppen än där man tar med den aktuella substansen...om ni förstår min fråga
    Om han t ex nu tog på pepparkakshuset och fick vete på händerna. Kan han då få utslag på kinderna även om han inte fått nåt i sig eller tagit sig på kinderna?

Det är den enda orsaken till de röda kinderna som jag ser...

• ELI 79
    Tibell skrev 2011-01-12 19:35:38 följande:
    El i : När B var mindre reagerade hon på kontakt med mjölk. Men det var bara på de ställen där hon fått mjölken på sig. Alltså pussade vi på hennes högra kind med mjölk kvar på läpparna och klappade henne på vänstra arm med otvättade händer fick hon eksem på just höger kind och vänster arm.
    Men alla barn reagerar såklart olika =) Har han reagerat på kontakt innan ?
    Eftersom det sitter på både kinderna kanske han har fått i sig ändå? Även om personalen hävdar annat?
    Ja han har reagerat förut vad jag trott.när jag bakat bröd.
    Han kan mkt väl fått i sig något fast de inte såg. Vet inte...hoppas han inte får ont i magen i alla fall...
  • ELI 79
    Tibell skrev 2011-01-12 20:48:57 följande:
    Eli : då kan det kanske vara kontakten som orsakade eksemen.. Hoppas inte han hann få i sig något nu när ni får sova så bra! Och är det kontaktallergi kommer du märka det rätt snart! För när b var liten och reagerade på kontakt var hon eksemigt så fort hon var barärmad eftersom hon lättare kom i kontakt med saker som innehöll mjölk. Då är de sällan eksemfria om man inte är super noga med städning och tvättning. Elller så var kanske B väldigt känslig ? Vi ville ju gärna veta om det var kontaktallergi eller inte ( så man slapp fundera på om hon fått i sig något när eksemen blossade upp jämt ) så vi testade att stryka lite mjölk på hennes arm som lämnade eksem inom 10 min ungefär. Vill ni veta så kan ni ju alltid testa att hålla i en smörgås och sedan klappa honom på kinden ( bara ena så du kan jämföra ) armen. Kommer eksemen så vet ni ju.. Slipper man fundera :)
    han har inte kontaktallergi på så vis för jag har testat att ta mjöl på hans arm men det hände inget... det är alltid bara kinderna som reagerar.
  • ELI 79
    Tibell skrev 2011-01-12 21:12:39 följande:
    Jaha då hänger jag med :) lite trött såhär på kvällskvisten Testa att dutta lite på kinden då? Eller så har han så pass känslig hud på kinderna efter alla eksem att han lättare reagerar där, utan att det nödvändigtvis måste vara kontaktallergi? Hoppas du får bättre svar av någon annan, känner att jag mest svamlar :)
    haha förstår vad du menar. Är tacksam för lite idéer. Tror nog det är så att hans kinder är så känsliga att de reagerar väldigt lätt.
  • ELI 79

Apropå försäkringar. När vi tecknade sonens försäkring så var han bara mjölkproteinallergisk och det står i hans försäkringsbeskeed att han är fullförsäkrad förutom om det är något allergirelaterat. Måste jag söka om nu när han har fler allergier? Gäller försäkringen annars??

• ELI 79
    Kavat skrev 2011-01-13 20:19:54 följande:
    Ja, kinderna ser ju riktigt ilsket röda ut. Min son blir så om han tar sig själv i ansiktet efter att ha hållt i vete. Eller om någon annan tar/torkar honom i ansiktet med vete på fingrarna.
    Vete eller havre eller något av de andra sädesslagen, typ macka osv alltså. Mamma tog t.ex sin servett och torkade i hans ansikte, det såg helt sjukt ut, för han var så röd på ena kinden men inte på andra.

Men när han är jämt röd (som var mycket länge sedan nu) så var det när han varit i samma rum som vi bakade med vetemjöl i.

Så min fundering är, de har inte bakat på dagis? Gör playdoh eller liknande att han fått det på sig i luften?

Hur sov han?
    nä jag tror inte de bakat. de sa inget om det. Det är ju just bakning som jag funderat på när jag varit hemma o bakat (har inte gjort det på länge nu men i höstas) med vanligt mjöl då har jag uppfattat det som om hanb livit röd om kinderna. Får testa det någon gång

Han sov bra. Han sov hela natten...men de få gånger jag bakat o han blivit röd så ttror jag inte han sovit dåligt på natten (inte sämre än vanligt ). Utan det har bara varit utslag på kinderna...

han har sovit tokbra hela veckan...ca 14 timmar varje natt!! helt sjukt! i natt sov han 18:45-06, fick komma ner till pappa somnade om och sov till 09! haha
  • ELI 79

Jag gav eyeQ till sonen med citronsmak och det gick bra. både rent och i saft...
    jag har även gett honom eskimokids i saft och det gick utmärkt men min son är ju ett matmonster och reflekterar inte så mkt över smaker känns det som

• ELI 79

Fattar ni??? Han sov hela natten i natt igen. Eller han vaknade vid 01:30 och då tänkte jag att det var ju jävligt typiskt nu när man tror att han sover bra ochh jag hade min första lediga dag haha. La bara tillbaka honom i sängen och då somnade han om?!?!?!? Det har han inte gjort förut förutom sista veckan då han t o m somnat om vid 06 på morgonen.

vi kör sädesslagsfritt samt mjölkproteinfritt. Han får sojafritt på dagis för vi kände att vi inte vill hålla på att krångla fram och tillbaka om det är så att vi måste ta bort det också men hemma har han det än så länge. så länge han verkar må bra så har vi det kvar.

De röda kinderna är nästintill borta nu så det måsta varit nåt på dagis men det verkar ju inte påverka magen i alla fall...

Svar på tråden Allergitråden