• LadyM

Allergitråden

Hej! Nån som vet vad som gäller när man ska flyga med medicin (betapred, flytande aerius samt adrenalinsprutor) - behöver man läkarintyg för att få ha med det i handbagaget? Vår allergiläkare har semester typiskt nog....   

• LadyM

Hade ni sprutor oxå? Misstänker att det är det som kan komma att ställa till problem - nä jag sätter mig absolut inte på ett plan utan dem!!

• LadyM

En flygfråga till: får de ha jordnötter på flyg längre (europa) eller är det beroende på bolag?

• LadyM

Kanske för första gångerna har jag flippat ordentligt på sonens allergier och tyckt det är gräsligt jobbigt! Hotellnätter (utan kyl, utan kök) i annan stad har resulterat i enbart korv och hamburgare för stackaren (utöver frukt, morötter, isglass, välling och lite ris) Jag är så trött på att "behöva" ge honom skräp, att behöva planera planera planera, att aldrig bara beställa in en barnportion. Att inte kunna ge honom pannkakor och annat smarrigt på hotellfrukosten utan se honom sitta å knapra på ett torrt knäckebröd och cornflakes utan något till. Kanske hade det känts lättare om han dessutom inte var så liten i maten och så smal - men för första ggr på 2 år har jag tyckt att de hör allergierna verkligen är skitdryga. Grrr. Var bara tvungen att ventilera lite!

• LadyM

LokesMammi: tär på mig och sambon, kan inte alltid ventilera där extersom inte alls kännet samma vikt/matstress som jag. Sitter nog djupt rotat i mig ända sen amningen att oroa mig över det där! Sambon tycker jag skapar problem som inte finns - är väl ok att leva på samma fem livsmedel eller pommes, korv å hamburgare, bara man äter. Men jag känner att jag har svårt att vara easygoing i denna frågan, önskar jag kunde men vet inte hur! Det stressar mig för mycket att sonen tappat minst 4 viktkurvor sen födseln å typ lever på mamma scans och broccoli.

• LadyM

2små... Äggersättning, är det noegg och vad är det eg. gjort av? Har bara sett det i recept men ä sugen att testa!

• LadyM

Längtan80: elektrisk kylväska, smart!! Har faktiskt inte ens tänkt på att det finns - guld på hotell utan kylskåp ju!

• LadyM

Måste bara skriva att jag är hoppfull! Vi har fegat på soja efter sonen fått eksem av det när han varit yngre samt att han fått en av sina kraftigaste reaktioner mot linser (tänker baljväxter) men nu har vi haft lite sojagrädde i maten tre gånger och inget reaktion what so ever! Eller... det är ju skitsvårt - första testet skrek han en hel kväll - andra testet fick han eksem runt munnen - tredje hände ingenting. Känner att det är så lätt att dra slutsatser på saker som kan bero på endast tillfälligheter, men den här ggr ska jag inte fega ur och jag är hoppfull att det ska gå bra efts tredje gången inte ledde till någonting! Täääänk... så mycket ersättningsprodukter vi kunde lägga till! Var inne i en stoooor veganlivsmedelbutik och insåg hur mycket det här skulle underlätta. Och en till proteinkälla, bara det!

• LadyM

Vad tror ni, lillkillen på 2 år har idag ätit ca 0,5 dl lagad mat (en rätt vanlig dag, en bra dag 1-1,5 dl). Han dricker en flaska fullkornsvälling gjord på hälften vatten/havremjölk (för kalciumet) var morgon och kväll. Däremellan nån frukt, nån liten kaka och ibland lite gröt. Hur som haver. Funderar på om det är rätt att halvera alt. ta bort morgonvällingen för att få honom att ära mer mat? Jag vill egentligen inte göra något som kan äventyra vikten, den är redan för låg, men han klarar sig på så otroligt lite att vällingen kanske förstör aptiten för hela dagen? Vi försöker redan vara noggranna med att han inte småäter mellan målen...

• LadyM

Längtan80:

De har kollat det allra mesta på honom, bajsprov o blodprov tre omgångar i olika åldrar. Visar lite på vete via blodprov (har jag för mig) men inget på bajsprov. Hmm, har lite dålig koll för han visar allergi mot i princip allt han någonsin smakat - sen är det bara vissa saker han verkligen reagerar mot!

- Äter inte fisk, skaldjur, ägg, mjölk, nötter, linser.

- Håller på att jobba in soja just nu.

- Ska jobba in kyckling, kalkon, kidneybönor, ärtor.

- lever på havreprodukter, nötkött, fläskkött, alla kolhydrater typ potatis, ris, pasta, couscous m.m. Majs, banan, äpple, linfrö- o rapsolja, becelsmör, pommes (!), russin, knäckebröd, kakor o bullar, enagovälling, enagogröt, cornflakes. :-/

- Är otroligt skeptisk till mat i allmänhet.

Svar på tråden Allergitråden