LillSkruttet skrev 2011-11-01 10:56:10 följande:
Länge sedan jag var inne här nu. Har börjat jobba och maken än numera föräldraledig med minstingen. Lite nya frågor har dykt upp och kanske kan någon av er kloka tjejer här hjälpa mig?
Först och främst har vi numera uteslutit även fisk till Leo. Han fick nässelutslag av det och då tyckte läkaren att vi skulle skippa fisken även om det inte givit utslag på allergitestet vi gjorde i februari. Så nu äter han en kost fri från mjölkprotein, äggprotein, fisk och jordnöt.
Leonards viktkurva har varit lite tråkig....han har trots blygsam viktuppgång vid varje bvc-besök, haft en kurva som viker av mer och mer från normalkurvan. Vid ettårskontrollen för en månad sedan sade läkaren att om det fortsatte neråt vid nästa kontroll också (som han ville ha i början på dec) så skulle vi bli remitterade till barnmottagningen. Vi går redan där, fast på underavdelning allergi, och hans allergiläkare säger att hans viktkurva kan bero på att han även har förkylningsastma och inte varit rosselfri mer än några få veckor i somras. Annars har han rosslat sen i januari.... han menar att det tar energi och att det är därför han inte går upp bättre i vikt.
MEN....Om han nu har rätt, så undrar jag varför inte lillkillen verkar hungrig! Han äter ju inget...

Han kan på en dag få i sig en halv macka, en halv liten tetra havredryck, 4 köttbullar, en halv banan och en liten portion enago banangröt på kvällen. Vilken ettåring och springer runt och utforskar världen, klarar sig på det???
Jag har därför fundering kring att höra om det finns näringsdryck som man kan ge till små allergiker. Vore så skönt att ha något som ger mycket energi av liten mängd, som man kan ta till när han äter så dåligt och iom att vikten dessutom är allt annat än bra.
Är det någon här som har erfarenhet av näringsdrycker?? Hur har det funkat? På vilken indikation fick ni det?
Sen gnager också tanken på OM det är något mer han är allergisk mot trots allt.....
Min dotter fick näringsdrycker. Tyvärr tyckte hon inte om dem och därför har vi inte använt dem. Det finns en sort som är mjölk/soja/äggfri, men jag tror det är hydroliserat ärtprotein i dem. Vi har dock inte märkt att dottern har reagerat på dem (fast hon har ju å andra sidan bara fått i sig små mängder då hon inte gillade dem).
Vi använder calogen och duocal för att berika dotterns mat. Calogen är en fettlösning i vätskeform och duocal är ett pulver som innehåller fett och kolhydrater. Man tillsätter det i mat och dryck för att få ett högre energiinnehåll. Fråga er dietist om ni kan få det.