• Allrona

Allergitråden

Kavat skrev 2011-11-03 15:23:05 följande:
    Har man eksem så brukar det visa om man testar med ämnen de får eksemen av. Jag vet en som fått reaktion på det som enbart hade magont som symptom, alltså inga eksem.
    Jag vet en som bara hade dålig viktökning som symtpom och det visade ingenting.
    Min dotter gjorde och hon hade jätte mycket eksem och magont då men det visade inget på sädesslagen. Dock misstänker jag ju nu att det är celiaki hon har som mig. Men men. Det visade i alla fall inget.

Eksem får hon bl.a av citrus, äpple, konserveringsmedel, kanel mm och det har vi inte testat på patch. De är väl egentligen mer överkänslighetsreaktioner hon får av dem, men oavsett, eksem får hon.

Hm, hjälpte det något? Testa säger jag, ni har ju inget att förlora. Visar det inget så nähä, då visade det inte. Visar det ju så får ni ju en ledtråd.
    Mm, ska bara övertala maken. Han litar lite mer på att man får all hjälp på sjukhuset än vad jag gör Drömmer. Sen läser han ju inte här heller så han får ju andrahandsinformation från mig men litar inte ett dugg på vad någon säger på nätet utan tror att läkarna vet bäst. Vilket jag tycker att vi har motbevisat allt för många gånger....
  • Allrona

Ingen som har gjort tårta "utan allt" som kan ha åsikt om min tårta jag skrev om tidigare idag? Eller kanske nån som är bra på vanliga tårtor som kan säga om det verkar ok? jag är nämligen rätt dålig på vanliga tårtor också, tycker inte ens om tårta, så jag har svårt att se vad som borde bli gott.

• Allrona

Kkavat - så då kanske min tårta med mousse och smörkräm kan funka? Tror ju iof inte dottern är så kinkig. Hon vet ju liksom inte hur tårta ska smaka

• Allrona

Vad skönt Mithrandil

Kkavat - tårtan står nästan färdig i kylen bara mashmallowstäcket ska på så ska barnen få äta den imorgon. Hoppas på lite fikagäster också

• Allrona

Tårtan jag gjorde blev sådär. Fin blev den iaf, kan rekomendera mashmallowstäcket jag gjorde som top istället för marsipan. Jordgubbamoussen blev också bra. Men bottnarna gillade ingen, de blev för kompakta och smakade inget vidare. Nån som har ngt annat recept på tårtbotten jag kan testa?

Dottern var i alla fall supernöjd att få äta tårta och det var ju huvudsaken

• Allrona
    t0va skrev 2011-11-06 23:44:14 följande:
    Visst var det någon här som skrev om annan bovete än risenta, sonen verkar ju reagera kraftigt på den nu så vi vågar inte ge mer. Men jag hittade en annan variant bovetemjöl på coop men minns inte vad det var för märke. Någon som vet mer ifall det kan vara sojafritt? 
    Det var jag! Jag mailade Saltå kvarn och frågade om det kan finnas spår av soja eller gluten i deras bovetemjöl och majsmjöl och fick det här svaret: "Bulgur (vete) och  sojabönor hanteras i samma lokaler som bovetemjölet och majsmjölet. Dock finns det noggranna städrutiner så att det inte skall finnas spår av."
  • Allrona

Måste bara skriva om min tårta igen Efter att den har stått och gottat till sig i två dygn är den faktiskt riktigt god. Nu är bottnarna ganska saftiga och goda Den allergiska dottern har ätit massor med tårta så av henne fick den absolut godkänt!

• Allrona

Miralicia - jag gjorde både och men tyckte ändå bottnarna var torra dagen efter. Men efter två dagar var de ok och idag efter 3 dagar riktigt saftiga och tom jag tyckte det var ganska gott fast jag verkligen inte är någon tårtälskare

• Allrona

Tänkte sätta lapptest på dottern idag. Var och köpte mepitel och kompresser på apoteket idag. Mepitelen är ju 5x7,5cm, får man plats med 2 tester per mepitel eller bara 1? Vill testa vete och havre framförallt, men även ris och mjölk så det vore bra om man fick plats med 2 på varje . Kan man testa havre med skrädmjöl?  När man testar mjölk, häller man bara en skvätt mjölk på kompressen då eller måste man använda något med tjockare konsistens? Kanske vispa lite grädde och ha på?

Svar på tråden Allergitråden