mithrandil skrev 2011-12-12 13:16:13 följande:
Hemma igen från allergimott.
Vad kan man säga, var väl både ett bra och mindre bra besök. Känner inte att jag direkt fick något mer lugn efter besöket och även läkaren var lite smått irriterad över att vi tagit barnen till NÄL och gjort patchtest.
Jag försvarade mig då med att jag var tvungen eftersom de inte ville hjälpa mig, då säger hon att om hon vetat hur pass dåligt jag mådde över att itne få en ordentlig utredning skulle de givetivs ha hjälpt mig även om hon inte trodde att det skulle visat något. :-O Trodde hon jag ringde och tjatade flera gånger i mån för att det var skoj?
Angående Amanda kom vi inte fram till mycket. Hon sa att vi ska ignorera alla provsvar som vi fått angående det barnet. hon säger att hon är helt övertygad om att Amanda är allergisk och hennes negativa provsvar på mjölken verifierar bara det hon alltid trott, att inga tester kommer kunna hitta Amandas allergier i dagsläget.
Övrigt så bytte hon ut Amandas inhalationer. Undra om det hon skulle få nu heter seretide? Skulle vara typ pulmicort och airomir i ett? Annars hette det något annat, jag glömmer så snabbt. Skulle hon få infektioner som avlöser varandra även denna vintern tyckte hon att hon även skulle stå på någon annan medicin som jag inte minns vad den hette. Uppfattade det det som om det var i tablettform. (Att jag aldrig kan minnas vad de säger)
Och Alexander fick äntligen bli patient. Tidigare har han bara smitit med på ett hörn vid Amandas läkar-/dietistkontakter men hon tyckte att han skulle ha en egen "behandlande läkare" och dietist nu. Märkligt att hon tycker det nu när hon tidigare inte velat ta emot honom. Han fick mer tavegyl utskrivet och så fick han en burk althera hon tyckte jag skulle prova med till honom. Men ärligt talat. Vågar jag ge honom den?
Dessutom fick jag veta idag att Alexander haft positivt för ägg på RAST? Undra varför de inte sagt det innan?
Hon sa att det var lågt positivit men att hon ändå klassar det som positivt efter hur hans reaktioner mot ägg varit.
Båda barnen ska lämna prov på D-vitamin för tydligen hade hon under sin utbildning fått lära sig att många multiallergiska barn är allergiska just pga avsaknad av d-vitamin. Någon som hört om detta?
Alexander ska även lämna prover för alla vitaminer och mineraler för att de ska kunna skriva ut vitamin/kosttillskott som är anpassade för honom. Hon tyckte inte om multivitaminer och hon höll med mig om att det låter som om han lider av näringsbrist.
Ja, som sagt, man får egentligen bara mer frågor för varje gång man går till henne, men lite har hon allt tagit tag i här nu. Skönt.
Vad skönt att ändå ha fått några svar och att Alexander äntligen får en läkare. Ang. astmamedicinen är det säkert singulair ni ska få i tablettform. Det är tuggtabletter som man tar varje kväll. Funkar kanon för många.
Jag har också hört det om d-vitamin. Dock har aldrig någon läkare sagt ngt om det. Dietisten har dock bett oss fortsätta med d-vitamin trots att dottern är över 2 år så nu får hon tuggtabletter från apoteket varje dag. Vi har en hel uppsättning med vitaminer som hon får varje dag

Nu har hon tyvärr börjat vägre kalciumtabletterna och hon får i stort sett inte i sig ngt kalcium alls. Tabletterna vi hade förut (hette nått med animal) har slutat säljas här på hälsokosten och de andra vägrar hon