• Allrona

Allergitråden

Tibell skrev 2011-12-08 20:08:13 följande:

Någon som känner igen utslagen ??
    Det kan hända att de kom i samband med att hon fick vete i sig.
    Men nu när det 3 veckor sedan och det borde väl bli bättre nu ? Snarare sprider det sig ..
    Dessutom sover hon såå kasst på nätterna. Vi har sovit 3 hela nätter senaste månaden.. Och hon brukar ALDRIG krångla på nätter.
    De andra symtomen från vetemissen är borta, veteprickarna runt munnen är borta, hon äter bättre och kan bajsa själv igen =)
    Min dotter brukar få sånna utslag ibland. Vet inte vad de kommer ifrån men hennes brukar försvinna rätt fort med kortison.
  • Allrona

Ja jag är också känslig mot ris, potatis och sädesslag. Började äta LCHF vilket tar bort intaget av de produkterna helt och mår efter det toppen! Jag tycker dock att du ska se till att ta ett glutentest innan du tar bort sädesslag helt för när du väl har slutat med sädesslag kan du inte testa dig.

• Allrona

Nä ris och potatis är inte gluten Men LCHF utesluter de flesta kolhydrater vilket sädesslag, potatis och ris innehåller mycket.

• Allrona

Älsklingen - magen är ju jättesvullen!!! Om vi inte hade gått emot läkarna hade vi nog inte hittar ngn av dotterns allergier. Vi har själva tagit bort och sen berättat för läkaren vad vi har tagit bort och vad det gav. Först efter det har de accepterat det som allergier. Innan har de bara slagit ner på våran oro om allergier. Jag tycker helt klart nu ska testa ta bort sädesslag själva och hoppas på att hon mår bättre!

• Allrona
    mithrandil skrev 2011-12-12 13:16:13 följande:
    Hemma igen från allergimott.

Vad kan man säga, var väl både ett bra och mindre bra besök. Känner inte att jag direkt fick något mer lugn efter besöket och även läkaren var lite smått irriterad över att vi tagit barnen till NÄL och gjort patchtest.
    Jag försvarade mig då med att jag var tvungen eftersom de inte ville hjälpa mig, då säger hon att om hon vetat hur pass dåligt jag mådde över att itne få en ordentlig utredning skulle de givetivs ha hjälpt mig även om hon inte trodde att det skulle visat något. :-O Trodde hon jag ringde och tjatade flera gånger i mån för att det var skoj?

Angående Amanda kom vi inte fram till mycket. Hon sa att vi ska ignorera alla provsvar som vi fått angående det barnet. hon säger att hon är helt övertygad om att Amanda är allergisk och hennes negativa provsvar på mjölken verifierar bara det hon alltid trott, att inga tester kommer kunna hitta Amandas allergier i dagsläget.
    Övrigt så bytte hon ut Amandas inhalationer. Undra om det hon skulle få nu heter seretide? Skulle vara typ pulmicort och airomir i ett? Annars hette det något annat, jag glömmer så snabbt. Skulle hon få infektioner som avlöser varandra även denna vintern tyckte hon att hon även skulle stå på någon annan medicin som jag inte minns vad den hette. Uppfattade det det som om det var i tablettform. (Att jag aldrig kan minnas vad de säger)

Och Alexander fick äntligen bli patient. Tidigare har han bara smitit med på ett hörn vid Amandas läkar-/dietistkontakter men hon tyckte att han skulle ha en egen "behandlande läkare" och dietist nu. Märkligt att hon tycker det nu när hon tidigare inte velat ta emot honom. Han fick mer tavegyl utskrivet och så fick han en burk althera hon tyckte jag skulle prova med till honom. Men ärligt talat. Vågar jag ge honom den? 
    Dessutom fick jag veta idag att Alexander haft positivt för ägg på RAST? Undra varför de inte sagt det innan?
    Hon sa att det var lågt positivit men att hon ändå klassar det som positivt efter hur hans reaktioner mot ägg varit. 

Båda barnen ska lämna prov på D-vitamin för tydligen hade hon under sin utbildning fått lära sig att många multiallergiska barn är allergiska just pga avsaknad av d-vitamin. Någon som hört om detta?
    Alexander ska även lämna prover för alla vitaminer och mineraler för att de ska kunna skriva ut vitamin/kosttillskott som är anpassade för honom. Hon tyckte inte om multivitaminer och hon höll med mig om att det låter som om han lider av näringsbrist.

Ja, som sagt, man får egentligen bara mer frågor för varje gång man går till henne, men lite  har hon allt tagit tag i här nu. Skönt.
    Vad skönt att ändå ha fått några svar och att Alexander äntligen får en läkare. Ang. astmamedicinen är det säkert singulair ni ska få i tablettform. Det är tuggtabletter som man tar varje kväll. Funkar kanon för många.

Jag har också hört det om d-vitamin. Dock har aldrig någon läkare sagt ngt om det. Dietisten har dock bett oss fortsätta med d-vitamin trots att dottern är över 2 år så nu får hon tuggtabletter från apoteket varje dag. Vi har en hel uppsättning med vitaminer som hon får varje dag Nu har hon tyvärr börjat vägre kalciumtabletterna och hon får i stort sett inte i sig ngt kalcium alls. Tabletterna vi hade förut (hette nått med animal) har slutat säljas här på hälsokosten och de andra vägrar hon
  • Allrona

Japp, det är nallarna hon vägrar. Vi har aldrig fått ngn ersättning. Nu i efterhand ångrar jag att vi inte bad om det för länge sen men p andra sidan hade vi ju tack och lov ingen aning om då vad vi hade framför oss :-/. Nu när hon är 3 år känns det inte som att det skulle funka att introducera, hon är alldeles för kinkig

• Allrona

Näringsdrycker har vi testa men det fick vi inte heller i henne

Hur har det gått på förskolan nu?

• Allrona
    mithrandil skrev 2011-12-13 22:43:48 följande:
    Allro: Nej, det går inge vidare med dagis tyvärr. Känns lite som om de gör allt de kan för att jag ska känna mig ovälkommen och flytta barnen. Men det kan ju vara inbillning också. Bemötandet är iaf inte bra.
    Berättade igår om besöket på allergimott och då ojade sig förskolläraren om hur synd det är om stackars barnen som inte får äta ägg. :-O Idag ringde jag och sa att barnen var tvugna att komma till dagis för jag blev tvungen att jobba. Då svarar hon bara att de avbeställt deras mat så att de inte kunde komma dit. Men jag sa att de fick beställa den igen och att de skulle beställa tills imorn med. Då ifrågasätter hon vad jag ska göra? Jobba förmodligen eftersom jag ska ha de på förskolan. Då sa jag ifrån. att de får sluta ifrågasätta mig och att de får ta det där med rektorn istället. Sa att jag ville att de ska göra som jag säger istället för att tjafsa och ifrågasätta mig hela tiden. (tycker inte det ska behövas förklara att jag blivit inberordrad på jobbet)

Sen ringde jag rektorn och hon blev faktiskt upprörd över deras bemötande mot mig. Hon har själv varit närvarande vid flertalet gånger då de ifrågasatt mig, en gång frågade t.o.m en av fröknarna om jag inte bryr mig om mina barn. Helt sjukt. Men rektorn trodde ju på mitt ord för att hon hört det med egna öron antar jag så något gott i det hela. Hon skulle iaf ta tag i det här nu och få ett stopp på det hela. Hon sa också att hon var irriterad på personalen och framförallt köket för att hon fått veta att de serverade ägg igår till frukosten, men jag förklarade att det inte var pga personalen på förskolan utan på kostchefen så då blev hon irriterad på henne istället. Skönt iaf att man har en bra rektor.

Ananrs har jag bestämt mig för att flytta barnen för jag orkar inte mer. Blir en annan avdelning eller annan förskola i byn vi bor. Blir så ledsen att jag gråter varje gång jag varit där nu och så kan jag inte ha det. Byter jag kommer jag också göra en anmälan om det här till diskrimineringsnämnden eller vart jag nu vänder mig. för att inga andra föräldrar ska behöva gå igenom det här.

Idag kom iaf intyget så det ska jag skjuta upp i röven på dom.

Vad jobbigt! Men skönt att rektorn är på din sida och hoppas att hon kanske kan styra upp det här. Så jäkla irriterande inställning av pedagogerna! Vilka föräldrar vill begränsa sina barns kost för skojs skull??? Och att fråga om du inte bryr dig om dina barn är att gå långt över gränsen! Skrikandes Visst är det synd om våra barn som har så begränsad kost och inte kan äta som alla andra men det är ju knappast för skojs skull vi gör det! Jag skulle inget hellre önska än att min dotter kunde äta allt, tänk vad lätt det vore! Tänk att kunna åka på kalas utan att ta med sig eget fika, att åka på luciafirande utan att baka egna pepparkakor, fira jul utan att laga flera varianter av samma rätter, fixa kalas hemma med bara köpekakor och köpetårta, laga endast EN rätt varje dag..... *drömmer* Drömmer

Bra att du står på dig och säger ifrån. De har ingen rätt att behandla dig sådär. Jag tycker helt klart att du ska försöka byta avdelning eller dagis, det är så otroligt viktigt att kunna lite på pedagogerna som tar hand om ens barn. Vi bytte avdelning för min dotter för drygt ett år sedan då jag inte kände att jag litade 100% på att pedagogerna på den avdelningen vi var på tog hand om min dotter på ett bra sätt. Det kändes lite konstigt att byta avdelning eftersom man ju träffade de "gamla" pedagogerna nästan varje dag men det var ändå helt klart värt det.
  • Allrona
    Prince or Princess skrev 2011-12-14 10:10:19 följande:
    Myntha: okej, det har jag aldrig tänkt på! Hon får ju inget extra fett alls nu, så det kan ju vara extra viktigt! Jag har bara gått efter rek att inte ge stekt mat.. Men om man försiktigt steker dem kanske det funkar! Ska försöka testa rapsolja igen också och se hur det går! Tack för tipset!
    Ta mycket olja så blir det inte riktigt stekt utan mer friterat
  • Allrona

Vad har ni andra på julskinkan istället för ägg och ströbröd? Har läst om pepparkaksgriljering och tänkte testa det men är nyfiken på hur ni andra gör?

Svar på tråden Allergitråden