Inlägg från: mithrandil |Visa alla inlägg
  • mithrandil

Allergitråden

Kavat skrev 2011-06-22 21:22:10 följande:
    Scans och Lithell har druvsocker från majs.
    Okej.. så lithells som vi brukade köra med är okej då?
    Även barnens varmkorv?

Hur vet man vad maltodextrin, druvsocker och glukossirapen är gjord av?
    Måste man skriva massa mail?

Kan du tipsa om någon buljong som är okej?
    Läser och läser i affärerna men alltid är det nåt.
    Alexander 2009-03-11 -♥- Amanda 2010-06-23
  • mithrandil
    Winglur skrev 2011-06-22 21:23:34 följande:
    Jaså?
    Det har vår dietist aldrig sagt något om. :S
    Men om det visar sig att hon reagerar på mjölk och sedan provar laktos, så tar vi ju en sak i taget? 
    Du vill väl helst inte få en reaktion först?
    Bara en tanke, får du reaktion på mjölken så får du nog gott och väl vänta 1mån innan du kan provocera igen.
    Jag skulle avbryta mjölk och testa laktosfritt istället.
  • mithrandil
    LokesMammi skrev 2011-06-23 22:01:37 följande:
    Känner man av druvsocker om man är allergisk mot vete? Det har inte läkaren sagt.........

googlar man så står det att de allra flesta klarar druvsocker, maltodextrin och liknande gjord på vete, sen är väl frågan om man tycker det är värt att testa eller inte.
    Här har vi tagit bort allt för att barnen ska bli bra, så får vi hellre tillföra det senare.

t0va: eftersom ni äter baskost skulle jag i ditt fall struntat i korven.
    Ni kan inte ta med er något eget? Eller om de kan steka nån falukorvsskiva istället?
    Vad äter han förresten för falukorv? De flesta innehåller nämnligen också druvsocker.

• mithrandil
    t0va skrev 2011-06-23 22:26:16 följande:
    jodå vi kan ta med eget, tar med allt annat så det är ju inget problem. Var mest nyfiken på hur det ligger till, kan om inte vara bra att veta för andra grilltillfällen senare. Tror det är scans falukorv som inte innehåller druvsocker, har det uppskrivet vad det var förnågot.

Ja, det är scans.
    Är det den ni använder?
    vad jag har förstått så är det väl så att det är få som reagerar. Kavat skrev dessutom igår att lithells korv innehåller druvsocker gjord på majs, så om de köper lithells till honom funkar det ju,

• mithrandil
    t0va skrev 2011-06-23 22:52:12 följande:
    när vi ändå pratar druvsocker, den som är i santa marias spice mix, dvs. kryddblandingen är den vete? För sonen fick i sig våran köttfärs idag och han är jättehyperaktiv nu. Sambon som spillt massor på golvet och torkade inte upp utan jag såg det när jag dukade ut att sonen satt och mumsade. Vet att sambon hade ost också så det kan ju vara det också. 

Rätt tröttsamt att han inte ser farorna och kan hjälpa till, själv är jag förkyld och har feber så jag är lite lätt avtrubbad ikväll. Men hans aspergers gör att han inte funkar som alla andra. :(  
    Förstår så väl hur det känns. Vi har haft exakt samma problem hemma.
    Andreas kunde låta bli att plocka upp smörgåsar med smör på som alex ätit och amanda suttit och käkat glatt.
    Men sen Andreas flyttade är alla livsmedel barnen inte äter förbjudna. allt blev så mycket enklare och inga misstag kan ske.
  • mithrandil

Idag försökte jag ge amanda havre.
    Gav henne en liten portion med havregrynsgröt. sempers rena havregryn.
    Tycker hon har varit pigg och glad hela dagen, en liten liten uppstötning/spya kom nu på kvällen och hon hade små harpluttar i blöjan innan sängdags, men de var inte stenhårda.
    Prova imorn igen eller vad tycker ni?

• mithrandil
    t0va skrev 2011-06-24 12:03:17 följande:
    jo ibland så funderar jag på ifall det inte vore lättast på alla plan inte bara allergimässigt. Han lägger ju sina prylar på bordet där han alltid lagt det utan att tänka så varje morgon får jag gå en runda och kontrollera så det inte är några cigg i theohöjd osv. Men han kanske lär sig, vi håller på att hitta lösningar för den biten och förhoppnignsvis även att det blir städat direkt efter man ätit. 
    haha.. känner igen det där också.
    Är livrädd för hur det ska gå när barnen ska sova över hos pappa.
    Men jag får försöka släppa på kontrollen lite och hoppas på att han tar bättre ansvar när ansvaret är helt hans eget.
  • mithrandil
    Tibell skrev 2011-06-24 21:18:43 följande:
    Mithrandil : eftersom havren funkat så bra för Amanda innan tycker jag nog du ska fortsätta testa :) håller tummarna att det går bra !
    Tack! Ja, jag vill verkligen få tillbaka havre som föda. Underlättar ju så otroligt mycket eftersom det finns som allting. Vispgrädde, matgrädde och yogurt. När man äter utan så mycket så skulle det vara en gåva från ovan om hon kunde äta det. Provar imorn igen.
  • mithrandil

Amanda fick sin lilla portion med havregrynsgröt i frukost idag igen.
    Inga spyor och normal konsistens på avföringen fast det luktade avlopp.
    Humöret har varit lite upp och ner men faktiskt ganska så tjurigt, hade lite blåsbildning innanför blöjan men inte som det brukar vara när hon ätit mjölk. Vad säger ni? Fortsätta imorn igen?

• mithrandil

Imorse vägrade amanda äta sin havregrynsgröt, tog bara några få skedar.
    Lite blåsbildning idag igen men annars tycker jag hon mått bra.
    Kan man prova nån annan havreprodukt istället för gröt om hon blivit less?

alexander fick världens diarre och röda prickar i hela munnen och på läpparna och han åt bara lite havreglass.
    Havregrynsgröten, grädden och havredrycken vägrade han röra. Min känsla säger mig att det är färdigprovocerat med havre för hans del? Men jag är också en mjäkig mamma. vad tycker ni?

Älsklingen: Gud, så glad jag blir av att läsa detta!! Äntligen! All möda gav tillslut resultat.
    Kramar <3

Svar på tråden Allergitråden